تبلیغات تبلیغات تبلیغات
دریاچه بزنگان

بزنگان دریاچه ای است طبیعی که در یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و 70 کیلومتری شهر سرخس واقع گردیده است . به اعتقاد پژوهشگران زمین شناس ساختار این دریاچه به دوران های دوم و سوم زمین شناسی می رسد و در اثر فعالیتهای تکنونیکی و عوامل کوهزایی شکل گرفته است.این دریاچه در بلندیهاى کپهداغ و در 130 کیلومترى جاده مشهد – سرخس قرار دارد. مساحت این دریاچه آب شیرین، حدود 60 تا 80هکتار و عمق آن حداککثر 15 متر و حداقل 9 متر است. دریاچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی می باشد كه در استان خراسان وجود دارد . دریاچه بزنگان در جنوب رشته كوههای هزار مسجد است. ه لحاظ اهميت اکولوژيکي، اين درياچه از اوايل دهه 1350 مورد توجه قرار گرفت و امر حفاظت از اين عرصه طبيعي در دستور کار سازمان حفاظت محيط زيستخراسان ضوي قرار داده شد و در سال 1386 بر اساس مصوبه شماره 275 در تاريخ 19 فروردين ماه سال 1385 شوراي عالي حفاظت محيط زيست کشور به عنوان اثر طبيعي ملي مشخص شد.

آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های كوچك حاشیه و کف دریاچه تامین می شود . برطبق یکی از تحیقیقات انجام شده، در مجموع 65 گونه، متعلق به سه گروه فيتوپلانکتوني شامل 10 گونه سيانوفيسه، 18 گونه کلروفيسه و 37 گونه باسيلاريوفيسه شناسايي شد.دریاچه بزنگان دارای ویژگیهای خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است كه همه ساله در فصلهای پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی می باشد . از بیشت از پانصد گونه پرنده بومی ایران، 140 گونه آن در منطقه تالاب بزنگان مشاهده شده است.سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اكولوژیكی آن ،‌برنامه هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیك یكی از مراكز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد

دریاچه بزنگان زیستگاه کپورماهیان بویژه کپور معمولی تواست و قزل آلای رنگین کمان  نیز از اواسط دهه پنجاه شمسی، در آن رهاسازی می شود، همچنین تعدادی گونه های بومی نیز در آن زیست می کنند. در خرداد ماه سال جاری، 1389، نیز حدود ده هزار قطعه بچه ماهی سفید برای اولین بار در این دریاچه توسط شیلات رهاسازی شده است. مسابقات ماهیگیری نیز هر از گاهی با نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست در این دریاچه برگزار می گردد.

اخيرا اخباري مبني بر تملک بخشي از نيزارهاي حاشيه اثر طبيعي ملي درياچه بزنگان ،بالغ بر هفت هکتار، از سوي افراد محلي شنيده مي شود که حاکي از جاي خالي حفاظت از عرصه هاي طبيعي و ملي از سوي متوليان امر است. به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي ، تملک بخشي از اراضي و نيزارهاي درياچه بزنگان در حالي صورت مي گيرد که پس از سالها بروز پديده خشکسالي در منطقه بخشي از ضلع غربي درياچه به دليل پس رفت آب به صورت نيمه باتلاقي درآمده است. اين عرصه که بالغ بر هفت هکتار است مورد ادعاي مالکيت از سوي برخي افراد با سوء استفاده از اطلاعات محلي و اداري قرار گرفته که داعيه فروش اين زمين ها نيز خبري تاسف بار تر از تملک آن است. اين در حالي است که به گفته مسوولین سازمان حفاظت از محیط زیست، محدوده مذکور در طول سالهاي تر سالي هميشه جزء لاينفک عرصه آبي درياچه محسوب مي شد و هميشه به صورت نيزار و بيشه زار بود و هيچ سابقه کشاورزي در اين منطقه وجود ندارد. اين نيزار که در محل ورودي سيلابها و آب قنات و چشمه هاي بزنگان قرار دارد مانند يک فيلتر طبيعي عمل و از ورود رسوبات به درياچه جلوگيري مي کند.

ساکنان منطقه بر اين باورند که تملک اراضي به اين شکل مسبوق به سابقه است و مهمترين دليل آن ضعف در حفاظت از اين اثر طبيعي ملي است.

مطالب مرتبط با دریاچه بزنگان

برچسب ها

  • مکانهای ماهیگیری
  • جاهای ماهیگیری
  • مکانهای ماهیگیری ایران
  • ماهیگیری
  • بزنگان
  • دریاچه بزنگان
  • ماهیهای دریاچه بزنگان
  • دریاچه بزنگان سرخس
  • ماهیگیری در دریاچه بزنگان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: