تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
غار دودزا (زرین غار)

غار آهکي زرين غار، يکي از زيباترين غارهاي کشف شده استان زنجان مي باشد که در ضلع غربي جاده ترانزيت زنجان – همدان و در 35 کيلو متري شهرستان خدابنده مشرف به روستاي زرين رود بين روستاهاي داش بلاغ و آق بلاق و در طول محور غارهاي عليصدر و کتله خور قرار گرفته است اين غار در اسفند ماه سال 1384 بعد از زلزله منطقه فوق توسط مردم روستا شناسايي و به کارشناسان منطقه گزارش گرديد.

هيئت کوه نوردي استان به سرپرستي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اولين گروهي بودند که در ارديبهشت ماه سال 1385 از غار بازديد و بررسي هاي اوليه را انجام دادند. براساس اطلاعات هيئت کوه نوردي اين غار داراي يک ورودي بوده که ارتفاع اين ورودي 1850 متر از سطح دريا مي باشد ولي ارتفاع دروني آن در نقاط مختلف متفاوت است برخي از قسمتها تنگ و تاريک مي شود که بايد به حالت سينه خيز از آن عبور کرد.

قسمتهاي ورودي اين غار کاملاً خشک است که بعد از رسيدن به قسمتهاي پايين تر با چشمه هايي مواجه مي شويم که اين چشمه ها رابط بين طبقه فوقاني و تحتاني غار مي باشند. آبي بسيار سرد و قابل شرب با عمق هاي متفاوت 1 تا 40 متر در آن وجود دارد. هوا در داخل غار جريان دارد و با طي مسافت طولاني تنفس مشکل نمي شود. اين غار داراي چندين طبقه است که دو طبقه آن شناسايي شده و داراي تونل هاي فرعي و استالاکتيتها و استالاگميتها و ستونهاي بسيار درگذرگاههاي اصلي و قنديلهاي مخروطي آويزان از سقفها مي باشد که بر اثر داشتن ناخالصي رنگهاي متنوعي به خود گرفته اند و آنهايي که ترکيباتي به همراه نداشته اند به صورت بلورهاي شيشه اي بسيار شفاف خوشه اي و درختي ديده مي شوند. از جمله ويژگيهاي بارز و اساسي اين غار که با غارهاي مشابه در منطقه آن را متمايز مي سازد اين است که غار زرين غار خشکي و آبي است و درياچه هاي متعدد در دالانهاي آن وجود دارد. ديگر اينکه قنديلهاي غار زرين غار زنده و در حال رشد مي باشند که اين خود عاملي است در جهت زيباتر شدن غار چرا که خالص بودن آهک موجب شفافيت و عبور نور از قنديل مي طبق نظر کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان قدمت اين غار هنوزمشخص نيست در صورت بهره برداري از اين غار مي توان آن را به يکي از جاذبه هاي توريستي و گردشگري استان زنجان تبديل کرد.

 

مطالب مرتبط با غار دودزا (زرین غار)

برچسب ها

  • مکانهای تفریحی زنجان
  • جاذبه های دیدنی زنجان
  • جاهای دیدنی زنجان
  • زرين غار
  • غار دودزا
  • زرين غار زنجان
  • زرين غار در زنجان
  • غار آهکي زرين غار

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: