تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار پالیزوک

آبشار پالیزوک در استان سیستان و بلوچستان واقع است. آبشار پالیزوک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ناهوک می باشد که درغرب ناهوک ودر ۱۲کیلومتری آن قرار دارد.

روستای ناهوک از توابع بخش جالق شهرستان سراوان، با مختصات جغرافیایی 62 درجه و 20 دقیقه طول شرقی و 27 درجه و 37 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی جالق و در 35 کیلومتری سراوان قرار گرفته است. این روستا از غرب، به روستای کشوک و از جنوب غربی به روستای کوپک محدود می‌شود. روستای ناهوک با ارتفاع 1300 متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد. رودخانه فصلی ناهوک از مرکز روستا عبور می‌کند. از تاریخچه این روستا، اطلاع دقیقی در دست نیست ولی سنگ نگاره‌های بسیار قدیمی و بدیع پیرامون آن نشانگر قدمت آن است. ناهوک نگارخانه‌ای از سنگ نبشته‌ها و نقوش حکاکی شده بر سنگ است که بر اساس آن، مورخین و باستان‌شناسان، عمر روستا را بیش از هزار سال تخمین می‌زنند. مردم روستای ناهوک به زبان بلوچی سخن می‌گویند، مسلمان و اهل تسنن هستند.

انتهای دشت وسیع آبرفتــــی سر دشت ناهوك در میان دره ای پر آب وبا صفا مجموعه ای كم نظیر وشاید بی نظیر از نقش ونگاركنده برروی سینه سنگها وصخره بچشم می خورد كه شاید از نظر تعداد وتراكم نقوش در یك محدود كوچك ( كه به بیش از هزاران نقش می رسد) بتوان آنرا ” بزرگترین مجموعه معرفی وشناخته شده سنگ نگاره درایران” معرفی نمودواین دره را باید در واقع نگار خانه ای زیبا وجالب توجه از نگار گران هزاران سال گذشته دانست. نقوش دره نگاران را میتوان درسه دوره قدیم ومیانه وجدید مورد مطالعه قرارداد كهن ترین نقوش آن متعلق به هزاره های چهارم تا هشتم قبل از میلاد ولی عمده نقوش آن متعلق به دوره میانه آن یعنی هزار تا هزار پانصد سال قبل از میلاد میباشد.

مطالب مرتبط با آبشار پالیزوک

برچسب ها

  • آبشار پالیزوک
  • آبشار پالیزوک در سیستان بلوچستان
  • آبشار پالیزوک سیستان بلوچستان
  • آبشار پالیزوک سیستان
  • پالیزوک

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: