تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار توف سورنگان

آبشار توف سورنگان در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. منطقه نياكان در شمال غربي استان محصور بين كوههاي دز اسپيد از شمال و كوه پير سيم از جنوب قرار گرفته است.

از شهركرد به دو طريق مي توان به سمت اين آبشار حركت نمود مسير اول از شهركرد به سمت سودجان حركت مي كنيم تا به دو راهي ميان رودان مي رسيم آنگاه روستا هاي مهدي آباد ،فاني آباد و محمد آباد را پشت سر مي گذاريم تا به روستاي نياكان كه در 102 كيلو متري مركز استان است مي رسيم و يا از مسير شهركرد چلگرد به سمت چلگرد حركت مي كنيم تا به روستاي نياكان مي رسيم كه مسافت 110 كيلو متر از مركز استان است. از وسايل نقليه در كنار قبور روستا پياده مي شويم در سمت شمال كوه دزاسپيد خود نمايي مي كند و در دامنه كوه دره نياكان و رودخانه بلش كه از كوه بلش سرچشمه گرفته در حال غريدن و حركت است. كوله هايمان را بر پشت گرفته و در جهت غرب شروع به حركت مي كنيم بعد از 1 كيلو متر به درختان و باغ مصفائي مي رسيم اين زيبائي كمي مسير را به سمت جنوب غربي تغيير مي دهد بعد از 100 متر در يك شيب ملايم به چادر هاي عشاير و چشمه بسيار زيباي نمد زن مي رسيم توسط اهالي روي چشمه محصور شده و آب در جوب سيماني توسط سه لوله هدايت مي شود.

آب چشمه بسيار گوارا و سرد است بعد از لذت بردن از اين منطقه به سمت جنوب غرب در يك شيب نسبتا تند كه پوشيده از گونه هاي متراكم است رو به بالا حركت مي كنيم بعد از طي دو شيب بر روي گردنه اي به نام چال خشكه قرار مي گيريم از گردنه پائين مي رويم كمي شيب تند است اما نگراني وجود ندارد چون 100 متر بيشتر نيست. پس از فرود به چادرهاي وارگه عزيز سليماني بر مي خوريم كه استقبال خوبي از همه دارند و ما را به ادامه حركت ترغيب مي كنند.از كنار چادر ها در دامنه گردنه چال خشكه به سمت غرب حدود 500 متر ادامه مي دهيم. به چشمه هاي مستعددي ميرسيم كه بيانگر سر منشاء هاي آبشار است از كنار اين آبريزهاي چشمه ها به سمت پايين حركت مي كنيم پس از طي 200 متر به يكي از زيبا ترين آبشار هاي استان بر مي خوريم اين آبشار با دهانهاي حدود 20 متر و ارتفاع 15 متر بر زمين ميريزد و آب آبشار پس از طي 20 متر با آبي كه از برف هاي كوه پير سليم سر چشمه ميگيرد يكي شده و رودخانه سورنگان را شكل مي دهد كه در دره سورنگان جريان دارد . حدودا 4 ساعت از روستاي نياكان تا آبشار زمان لازم است و مسير بسيار زيبا ، مفرح و سرسبز است .

مسير برگشت مي توان بجاي آمدن به سمت شرق در جهت گردنه چال خشكه حركت نمود در نزديكي هاي گردنه توسط روستائيان نهر آبي تعبيه شده كه كم كم به سمت ارتفاع ميرود و كوه را دور زده تا به روستاي نياكان ميرسد. مسير بسيار زيبا و دلنواز است حركت در كنار اين نهر چشم انداز هاي زيبائي از منطقه را برايمان آشكار مي كند . ضمنا در حاشيه ارتفاع اين قسمت گياهان مختلفي وجود دارد اما باعث تعجب بود كه گياه مخالصه كه خيلي كمياب است در اين منطقه به وفور پيدا مي شد .

  

مطالب مرتبط با آبشار توف سورنگان

برچسب ها

  • آبشار توف سورنگان
  • آبشار توف سورنگان چهارمحال بختیاری
  • آبشار توف سورنگان در چهارمحال
  • آبشار توف سورنگان نیاکان
  • آبشار توف سورنگان در نیاکان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: