تبلیغات
دره قلاجه

قلاجه در بین استان های ایلام و کرمانشاه واقع است وجود جنگلهای وسیع و با ارزش بلوط ایرانی از ویژگیهای بارز منطقه محسوب می شود. جنگلهای با ارزش بلوط و كوهستانهای زیبا زمینه فعالیتهای علمی و گردشگری را در منطقه فراهم آورده است.

ارتفاعات قلاجه که از جنوب شرقی سرپل ذهاب شروع شده به‌ صورت قوسی تا جنوب غربی کرمانشاه ادامه می‌یابد و جلگه اسلام‌آباد را از جلگه گیلان‌غرب جدا می‌سازد دامنه ارتفاعی 1160 تا 2200 متر ، دما و متوسط بارندگی سالیانه 13درجه سانتیگراد و 500 میلیمتر ، منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک و معتدل کرده است گردنه قلاجه با طول نزدیک به 15 کیلومتر از گردنه های صعب العبور کشور است که اصلی ترین راه ارتباطی شهرستان گیلانغرب و سومار با دیگر مراکز کشور می باشد.

این گردنه برف گیر و حادثه خیز سالانه با داشتن تلفات جانی و مالی بسیار به عنوان یک از پرخطر ترین جاده های کشور خصوصا در فصل زمستان باعث مشکلات بسیاری برای مردم این منطقه شده بود .وجود جنگلهای وسیع و با ارزش بلوط ایرانی از ویژگی های بارز منطقه محسوب می شود دیگر گونه های گیاهی مهم منطقه عبارتند از : زبان گنجشک ،بنه،کیکم ،زالزالک ،گلابی وحشی ، بادام کوهی ، شیرین بیان و انواع گندمیان. سنجاب ایرانی بز و پازن ،پلنگ ،گرگ ،تشی ،گربه جنگلی ،خرگوش ، کفتار ،شغال ،خرس قهوه ای، روباه معمولی ،کبک وانواع عقاب، دلیجه ،یله مار ، گرزه مار ومار کوتوله پارسی از مهمترین گونه های جانوری این منطقه به شمار می آیند. رودخانه آب چیکا از دامنه های شمال و رودخانه آب آسمان آباد از دامنه های جنوبی این کوه سرچشمه می گیرند.

مطالب مرتبط با دره قلاجه

برچسب ها

  • دره قلاجه
  • دره قلاجه ایلام
  • دره قلاجه در ایلام
  • قلاجه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: