از اسپانیا بیشتر بدانید

اسپانیا (به اسپانیایی: España)‏ کشوری واقع در شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا و از اعضای اتحادیهٔ اروپا است. نام رسمی اسپانیا، پادشاهی اسپانیا و پایتخت آن، مادرید می‌باشد. این کشور در شمال با فرانسه و آندورا، در غرب با پرتغال، در جنوب با جبل‌الطارق و مراکش و هم‌چنین دارای مرزهای دریایی در شرق با دریای مدیترانه، و در غرب و شمال با اقیانوس اطلس است

. اسپانيا در قرون ۱۶ و ۱۷ميلادی قوی‌ترین کشور استعمارگر جهان بوده است. اسپانیا ۱۷ بخش خود مختار دارد. کشور اسپانیا همچنين به ۵۰ استان نیز تقسیم شده است که به این ترتیب هر کدام از بخش‌های خودمختار، خود به یک یا چند استان تقسیم گردیده اند

. اسپانیا بزرگ‌ترین تولید کننده ی روغن زیتون جهان است

. صنایع عمده پارچه بافی، کاغذ سازي، صنعت اتومبیل در این کشور رونق دارد.

 

سرزمین اسپانیا با ۵۰۴٬۰۳۰ کیلومتر مربع مساحت، ۵۱امین کشور پهناور جهان و دومین کشور بزرگ اروپای غربی بعد از فرانسه است که شامل قسمت اعظم شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله در شمال قارهٔ آفریقا و برخی جزایر دیگر واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌جزیره‌است

 

مسافت و اختلاف زمانی اسپانیا

مسافت تهران تا مادريد 4757.6 کیلومتر است.
طول پرواز از تهران تا مادريد حدود 6 ساعت می باشد.
مادريد 2 و نيم ساعت از تهران عقب تر است، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 9:30 در مادريد است

تعطيلات رسمي اسپانيا

با توجه به ساختار فدرال اسپانيا، هر يك از ايالات و مناطق اين كشور داراي تعطيلات مختص به خود مي باشند. لكن تعطيلات رسمي در اسپانيا 10 روز به قرار زير است.
اول ژانويه، سال نو
ششم ژانويه، روز پادشاهان
هفدهم آوريل، عيد پاك
هيجدهم آوريل، عيد پاك
اول مي، روز كارگر
پانزدهم آگوست، روز مريم مقدس
ششم دسامبر، روز قانون اساسي
هشتم دسامبر، روز عروج مقدس
بيست و ششم دسامبر، روز تولد حضرت عيسي (ع)

برخي از جشن ها و فستيوال ها در اسپانيا

فستيوال ها در زندگي مردم اسپانيا جايگاه ويژه اي دارند. اسپانيايي ها هميشه مشتاقانه منتظر فرا رسيدن فستيوال هستند و از مدت ها قبل براي آن برنامه ريزي دقيق و حساب شده اي دارند. هر شهر و منطقه فستيوال هاي مخصوص خود را دارد.
جشن گوجه در اواخر آگوست با شرکت هزاران نفر از مردم برگزار می شود و مردم طی 60 دقیقه به طرف هم گوجه پرتاب می کنند. هر ساله 30.000 نفر توریست از این مراسم در Bunyol دیدن می کنند. باورهاي متفاوتي در مورد چگونگي به وجود آمدن اين فستيوال وجود دارد، اما معتبرترين آن ها مي گويد كه همه چيز از سال 1945 شروع شد. ميدان شهر مملو از جمعيتي بود كه براي تماشاي كارناوال بزرگي گرد هم آمده بودند. بعضي از اين افراد تصميم گرفتند به جمع برگزار كنندگان جشن و دسته موزيسين ها بپيوندند، به خاطر همين مجبور به هول دادن افراد ديگر در شلوغي شدند. يكي از شركت كنندگان به زمين افتاد و هنگامي كه دوباره بلند شد و گوجه فرنگي هايي را كه از دكه سبزي فروشي نزديك ميدان برداشته بود، به طرف همه پرت كرد. كم كم همه مردم درگير جنگ پرتاب گوجه فرنگي به سمت هم ديگر شدند. بالاخره پليس مداخله كرد و به اين جنگ پايان داد و همه افراد را مجبور به پرداخت خسارت كرد. اين واقعه فراموش نشد و سال بعد در آخرين چهارشنبه ماه آگوست جوانان شهر هم ديگر را در همان ميدان ملاقات كردند، البته اين بار با مقدار زيادي گوجه فرنگي. دوباره جنگ شروع شد و فقط هنگام مداخله پليس پايان گرفت و اين اتفاق سال هاي بعد نيز تكرار شد. هر ساله در آخرين چهارشنبه ماه آگوست مردم بدترين لباس هاي خود را مي پوشند و به سمت همديگر گوجه فرنگي هاي رسيده پرتاب مي كنند. شهرداري كاميون هاي محتوي گوجه فرنگي را براي اين جشن فراهم مي كند. هيچ كس در امان نيست. جنگ از ساعت ۱۱ صبح شروع مي شود و 12 ظهر به پايان مي رسد.
مراسم سنتي جشن پادشاهان جادويي (Reyeos Megas) با راه اندازي كارناوال هاي شادي سمبليك كه يادآور داستان تاريخي ورود سه دانشمند ايراني به بيت الحم و بشارت دادن تولد حضرت عيسي مسيح (ع) است، به طور همزمان در سراسر شهرهاي اسپانيا برگزار مي شود.
در كارناوال هاي شادي كه همه ساله در روز پنجم ماه ژانويه به طور سراسري در شهرهاي اسپانيا و ساير كشورهاي اروپا به راه مي افتد، سه تن كه ملبس به لباس پادشاهان هستند و تاج بر سر دارند، با دادن هدايا، شيريني و شكلات به مردم ياد و خاطره شاهان جادويي را زنده مي كنند

زبان مردم اسپانیا (Spain Language)

زبان رسمی و رایج در سراسر اسپانیا زبان كاستیانا است كه به اسپانیولی در جهان معروف است. بیش از 70% مردم اسپانیا به این زبان تكلم می كنند. زبان اسپانیولی شاخه ای از زبان لاتین می باشد و خویشاوندی نزدیکی با زبان های ایتالیایی، فرانسوی و پرتقالی دارد.
زبان اسپانیایی گویش های مختلفی دارد كه عمدتا به تفاوت در تلفظ لغات محدود می گردد. از جمله ي دیگر شاخه های زبان اسپانیایی می توان زبان های كاتالان (زبان مردم بندر بارسلونا)، گالیسی (زبان مردم لاکرونیا) و باسك (زبان رایج در ایالات باسک) را نام برد.
زبان كاتالان زبانی توسعه یافته و دارای غنای ادبی در زمینه ي شعر و داستان می باشد و به همین دلیل در قانون اساسی مصوب 1978 زبان كاتالان در كنار زبان اسپانیایی (كاستیانا) به عنوان زبان رسمی منطقه كاتالونیا یاد شده و شناخته شده است.
زبان گالیسی از زبان پرتقالی مدرن ریشه گرفته و از زبان های لاتین است. این زبان در قرن سیزدهم به عنوان زبان رسمی دربار شناخته شده بود، اما به مرور زمان اهمیت و جایگاه خود را از دست داده و امروز تنها در منطقه گالیسیا واقع در شمال غربی اسپانیا و در مجاورت مرزهای شمالی پرتقال بدان مكالمه می شود. قانون اساسی مصوب 1978 اسپانیا زبان مزبور را به عنوان زبان رسمی این مناطق شناسایی نموده است و امروزه حدود 7% جمعیت اسپانیا به این زبان صحبت می كنند.
مهمترین زبان غیر اسپانیولی (كاستیانا) زبان رایج در منطقه باسك است. زبان باسك نه لاتینی و نه از ریشه هند و اروپایی است و نزدیك به 3% مردم اسپانیا به این زبان صحبت می كنند. ریشه این زبان معلوم نیست، ولی قبل از ورود رومی ها نیز در شبه جزیره ایبریا رایج بوده است. طبق قانون اساسی 1978 این زبان نیز به عنوان زبان رسمی ملی پذیرفته شده است.
از نظر جاذبه توریستی و گردشگری کسانی که برای سفر، اسپانیا یا آمریکای لاتین را انتخاب می کنند، با دانش زبانی مناسب می توانند سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنند، چرا که مردم اسپانیایی زبان، دانش کمی از زبان انگلیسی دارند

مذهب مردم اسپانیا

بر اساس قانون اساسي اسپانيا هيچ مذهبي دين رسمي اين کشور نيست، ولي آزادي مذهبي تا حدودي که نظم اجتماعي شناخته شده در اين قانون را به خطر نياندازد، تضمين شده است. بيشتر مردم اين كشور کاتوليک هستند، اما نتايج جديدترين نظرسنجی در اسپانيا نشان داد شمار افرادی که خود را معتقد به مذهب کاتوليک می دانند کاهش يافته است. مرکز پژوهش های اجتماعی اسپانيا با انتشار گزارشی از تحقيق خود اعلام کرد نسبت آن دسته از مردم اين کشور که خود را کاتوليک می دانند در سال ۲۰۱۰ به ۷۳ درصد رسيده است. اين در حالي است که هشت سال پيش اين ميزان نزديک به ۸۰ درصد از جامعه اسپانيا را تشکيل می داد. انجام اعمال مذهبی نيز در اين کشور اروپايی رو به کاهش است. هشت سال پيش ۲۰ درصد از مردم اسپانيا اظهار داشتند روزهای يکشنبه به کليسا می روند، اما در نظرسنجی اخير مرکزپژوهش های اجتماعی اسپانيا تنها 13 درصد مردم خود را معتقد عملی به مذهب کاتوليک می دانند.

همه چیز درباره جزایر قناری

جزایر قناری مجمع‌الجزایری مرکب از هفت جزیره در اقیانوس اطلس ، نزدیک به ساحل مراکش و یکی از ۱۷ منطقه خودمختار اسپانیا است. پایتخت آن لاس پالماس است. مراکش نیز بر این جزیره‌ها ادعای مالکیت دارد.
نام پرنده قناری از نام این جزیره‌ها گرفته شده، چرا که این پرنده، بومی این منطقه (و نیز منطقه مادیرا) است. نام منطقه از نام لاتین آن Insularia Canaria گرفته شده که به معنی جزیره سگان است. این نام را رومیان به خاطر سگان وحشی که در آن‌جا پراکنده بودند به این جزایر دادند.
جزایر قناری را در متن‌های فارسی میانه جاودان کَث می‌نامیدند، به معنای شهر جاودان و ایرانیان این جزایر را نقطه آغاز نیمروز (نصف‌النهار) به شمار می‌آوردند. پس از حمله تازیان و ترجمه کتاب های پهلوی به زبان عربی این اصلاح نیز به جزایر خالدات به عربی ترجمه شد.

قناری یا کاناری به معنی سگ‌های بزرگ است.

 

جزایر قناری

نام هفت جزیره این مجمع‌الجزایر و مراکز آن ها به این شرح است:
تنریف، مرکز: سانتا کروس د تنریفه
گرن کاناریا، مرکز: لاس‌پالماس گرن کاناریا
لانزاروته، مرکز: آرسیفه
لاپالما، مرکز: سانتا کروز لاپالما
لا گومرا، مرکز: سان سباستیان لا گومرا
ال هیرو، مرکز: والورده
فوئرته‌ونتورا، مرکز: پوئرتو دل روساریو

نزدیک ترین جزیره ۱۰۸ کیلومتر از کرانه شمال غربی آفریقا فاصله دارد. سردار سپاه ایران ابوالحسن اسحقی به عنوان اولین ایرانی در آن مکان سکنی گزید و به ترویج دین نیمور کجوری پرداخت.

 

اطلاعات لازم برای سفر به اسپانیا

بهترین زمان سفر به اسپانیا

بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به همه قسمت های اسپانیا می باشد به جز سواحل آتلانتیک که بارش های شدید در ماه های اکتبر و نوامبر دارند، ولی در کل اکتبر برای سفر به کشور اسپانیا (صرف نظر از شلوغی) بهترین ماه است.

آب و هوای اسپانیا 

اسپانیا تابستان های بسیار گرم و مرطوبی دارد، در ماه جولای دمای هوا به بیش از ۳۴ درجه سانتی گراد می رسد و در سپتامبر حدود ۲۵ درجه است. بارسلون نسبت به بقیه شهرها خنک تر است. دمای هوا در سواحل اسپانیا در تابستان به ۲۵ درجه سانتی گراد می رسد.

زمستان ها سواحل اسپانیا پرطرفدار است، در برخی مناطق نظیر مالاگا دمای هوا حدود ۱۶ – ۱۷ درجه است و این در حالیست که در مادرید دما حدود ۱ درجه است.

ساعات اداری در اسپانیا

بانک ها در اسپانیا دوشنبه تا جمعه از ۹:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و شنبه ها از ۹:۳۰ تا ۱۳:۰۰ باز هستند. اغلب ادارات و دفاتر نیز دوشنبه تا جمعه از ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰ کار می کنند. در رستوران ها معمولا زمان سرو ناهار از ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و شام از ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۳۰ یا ۲۴:۰۰ می باشد. فروشگاه های بزرگ دوشنبه تا شنبه از ۹:۳۰ تا ۲۰:۰۰ و مغازه های کوچک تر از ۹:۳۰ تا ۲۲:۳۰ باز هستند (این در مورد تمام فروشگاه ها صادق نیست).

خدمات پزشکی در اسپانیا 

در صورتیکه به خدمات پزشکی اورژانس و یا آمبولانس نیاز پیدا کردید می توانید با شماره ۰۰۶ تماس بگیرید.

برق در اسپانیا 

ولتاژ برق مصرفی در اسپانیا ۲۲۰ ولت بوده و پریز های برق آن دو شاخه گرد می باشند و نیازی به همراه داشتن مبدل نیست.

مالیات در اسپانیا 

در اسپانیا مالیات اجناس با توجه به نوع جنس بین ۷% تا ۳۳% است، به مواد غذایی و اقلام ضروری ۷%، بیشتر کالاها ۱۳% و اجناس لوکس ۳۳% مالیات تعلق می گیرد.

انعام در اسپانیا 

صورتحساب هتل ها و رستوران ها شامل ۱۵% حق سرویس است لذا بیش از حد انعام ندهید، رقم رایج انعام به کارمندان هتل ۰٫۵ تا ۱ یورو ( اگر در هتل خیلی لوکس اقامت دارید این رقم تا ۵ یورو می رسد) و در رستوران ها اگر خیلی دست و دلباز باشید ۵ تا ۱۰ یورو است.

وضعیت سرویس بهداشتی در اسپانیا 

در اغلب مراکز عمومی اسپانیا نظیر رستوران ها، موزه ها، مراکز خرید و … سرویس های بهداشتی عمومی وجود دارد. سرویس بهداشتی خانم ها با نام señoras یا damas و برای آقایان با نام caballeros مشخص شده است.

مهترین شهرهای اسپانیا

مادرید

مادرید از سال ۱۵۶۱ تا به حال پایخت اسپانیا است. شهری مدرن است که هنر و موسیقی را در جای جای آن می توان دید. مادرید در عین حال که به سنت ها و تاریخ اهمیت بسیار داده به شهری بین المللی تبدیل شده که تقریبا از تمامی ملیت ها مهاجر دارد.

  

خريد در مادريد

خرید در مادرید به معنی خرید در فروشگاه های خاص کوچک و مارکت های بزرگ غذا است. مناطق متنوعی در مادرید هستند که پر از بوتیک، مغازه، فروشگاه های بزرگ و سوپر مارکت هستند. این شهر پر از مغازه های جذابی است که می توان در آن ها کاوش کرد و همه چیز از فروشگاه های مد گرفته تا کیک فروشی ها را می توان در آن جا يافت. خرید چرم در مادرید انتخاب درستی است، مخصوصا خرید کفش، کیف و کت. به عنوان دو تا از بهترین سوغاتی های مادرید می توان از مجسمه های چینی لادرو و مرواریدهای ماجورکا نام برد

 

ديدني هاي مادريد

کلیسای Almudena

در سال 1879 میلادی به سبک گوتیک ساخته شد و در نزدیکی رویال پلاس واقع شده است. این کلیسا متعلق به کاتولیک هاست و چشم انداز زیبایی دارد.

میدان مرکزی مادرید

میدان مرکزی مادرید یا میدان Plaza Mayor توسط پادشاه فيلیپ سوم در سال 1619 میلادی ساخته شده که مجسمه او در وسط میدان قرار دارد. بسیاری از فستیوال ها و جشن های ملی در این میدان برگزار می شوند.

موزه پرادو

موزه prada با بیش از 7000 تابلوی نقاشی و بیش از 700 مجسمه قرن دوازدهم تا نوزدهم میلادی از جمله شاهکارهای نقاشی نقاشان برجسته دنیا مثل رامبراند، بوتیچلی، فرانسیسکو گویا و … یکی از مهمترین نقاط دیدنی مادرید است.

کاخ سلطنتی مادرید

کاخ سلطنتی مادرید (Palacio Real de Madrid) محل اقامت رسمی پادشاه اسپانیا در شهر مادرید است و فقط برای مراسم تشریفاتی دولتی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال پادشاه Juan Carlos و خانواده سلطنتی در آن جا زندگی نمی کنند و در Palacio de la Zarzuela در حومه مادرید زندگی می کنند. Royal Palace در خیابان Bailén واقع شده است. این کاخ همیشه به روی عموم مردم باز است، به جز زمانی که برای کارهاي رسمی دولتی مورد استفاده قرار می گیرد..

 

بارسلون

بارسلون یک میهمانی برای تمام سلیقه هاست! دمای هوا در این شهر تقریبا در همه ایام سال مناسب است و پیاده روی در خیابان های شهر یکی از لذت های سفر به بارسلون به حساب می آید. نسیم خوشبوی دریا، علاوه بر بندر بزرگ و ساحل چشم نواز بارسلون، دائما به شما یادآوری می کند که در یک شهر ساحلی با سنت های قدیمی مدیترانه ای اقامت دارید


مهم ترین جاذبه هاي گردشگري شهر بارسلون

بارسلون داراي 12 پارك تاریخی و داراي آثار باستانی است. آثار معماري دو معمار مشهور اسپانیایی یعنی آنتونیوگائودي و لوئیز مونانز، به ثبت جهانی رسیده اند. کلیساي ساگراد فامیلیا، از شاهکارهاي بی نظیر سبک نئو گوتیک، چشمان هر بازدید کننده اي را خیره می سازد.

بارسلون شهري است که هر نوع گردشگري را با هر سلیقه علاقه به خود جذب می کند. از شاهکارهاي پیکاسو در "موزه پیکاسو "موزه خوان میرو و موزه دریایی بارسلون و آسمان خراش قرن بیست و یکم، از دیگر آثار شهر بارسلون هستند.

 

مالاگا

مالاگا با حدود ۵۵۰۰۰۰ نفر جمعیت مرکز ایالت Costa del Sol اغلب گردشگران اسپانیا حتما بازدید از مالاگا را در برنامه سفر خود قرار می دهند. مالاگا شهر بندری چشم نوازیست با خیابان ها و ویلا های بسیار قدیمی و زیبا. مالاگا در سال بطور متوسط ۳۲۴ روز آفتابی دارد

 

مطالب مرتبط با از اسپانیا بیشتر بدانید

برچسب ها

  • Spain
  • جاذبه های اسپانیا
  • جاذبه های گردشگری اسپانیا
  • راهنمای گردشگری اسپانیا
  • جاذبه های گردشگری مادرید
  • جاذبه های گردشگری بارسلون
  • مالاگا
  • جزایر قناری
  • درباره اسپانیا
  • فستيوال ها در اسپانيا
  • Costa del Sol
  • کاخ سلطنتی مادرید
  • موزه پرادو

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: