تبلیغات
چشمه چپقلی

چشمه ‘چپقلی’ واقع در 28 كیلومتری جنوب غربی شهر اراك با خواص درمانی متعدد، داروخانه‌ای طبیعی برای درمان بیماریها بوده كه هر روزه پذیرای تعداد كثیری از هموطنان است.

این چشمه با مناظر طبیعی مصفا در بالادست روستای ‘رباط میل’ بر سینه رشته كوه با صلابت ‘سفیدخانی’ قرار گرفته و در اطراف آن تفرجگاهی سرسبز با آب و هوایی دلپذیر با وسعت 35 هكتار قرار دارد. پارك جنگلی جوار چشمه چپقلی از شرق به رشته كوه ‘میران’ و ‘سفید پی’، از غرب به كوههای ‘كلاغ‌نشان’ و ‘قدمگاه’، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله‌نفت و از جنوب به جبال ‘تحت بزرگ’ و ‘قالی خانی’ منتهی شده و از نظر اقلیمی دارای زمستان‌های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستان‌هایی مطبوع است.

این چشمه دایمی با كیفیت مطلوب حدود هشت دهم لیتر در ثانیه آبدهی دارد كه در فصول مختلف سال متغیر است. آب این چشمه مدر بوده و ریگ و شن‌های مجاری اداری را در خود حل كرده و از تشكیل مجدد آنها جلوگیری می‌كند. بر اثر آشامیدن این آب، خون میزان قابل توجهی از اسید اوریك خود را از دست می‌دهد و در نتیجه تغذیه در شرایط بهتر انجام می‌شود. خوردن این آب حركات دودی روده را كاهش داده و در طول دوره درمان با آن، املاح صفراوی به میزان زیادی در خون كاهش می‌یابد و جذب سریع این آب در معده، دستگاه گوارشی، كبد، لوزالمعده روی متابولیسم كلوسیدها، پروتیدها، كلسترول و اسید اوریك موثر است و به علت افزایش دفعات دفع مواد زاید بدن، حجم قابل ملاحظه‌ای از مواد سمی به شكل طبیعی از بین می‌رود. این آب معدنی قادر به تمیز كردن سطح مجاری هاضمه است و دیواره مخاط آن را نیرو بخشیده و لینت مزاج، تقویت انقباضات روده‌ای و افزایش ترشحات گوارشی را به دنبال دارد. آشامیدن این آب از غلظت صفرا كاسته و سنگ‌های صفراوی را از مجاری آن به سوی روده رهنمون می‌كند و حالات احتقان كبدی را از بین می‌برد سرشار بودن آب چپقلی از كلسیم و فلوئور، موجب استحكام استخوان‌بندی كودكان و جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان‌ها است.

آب چشمه چپقلی كه به ‘سنگ‌شكن طبیعی’ شهرت دارد برای بیماران مبتلا به سنگ كلیه در بدو مصرف با رنج و درد فراوان همراه است اما این حالت بحرانی با حركات ورزشی كه به بیماران توصیه می‌شود تسهیل شده و سنگ‌ها دفع می‌شود. آب چپقلی برای برخی بیماریها مانند نقرس، امراض پوستی، دیابت، ورم‌های كبدی بسیار مفید است اما نوشیدن آن برای كسانی كه مبتلا به پروستات هستند توصیه نمی‌شود

مطالب مرتبط با چشمه چپقلی

برچسب ها

  • چشمه چپقلی
  • چشمه چپقلی در اراک
  • چشمه چپقلی اراک
  • چشمه چپقلی استان مرکزی

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: