تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
موزه ی هنری آموس آندرسون فنلاند

در چند سال گذشته موزه‌ها شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته‌اند و شاهدیم که همه ساله مراکزی افتتاح می‌شوند که تصورمان را از موزه برهم می‌زنند. موزه‌های هنرهای معاصر، ماشین‌های لوکس و بی همتا و... نمونه‌هایی از این‌گونه مکان‌ها هستند. با مراجعه به این موزه‌ها حیرت‌زده خواهید شد و دیگر خبری از اشیای سفالی و قدیمی نیست. در این مطلب موزه‌ای را معرفی خواهیم کرد که با ویژگی‌های خاصش توانسته توجه گردشگران را جلب کند.

معرفی موزه ی هنری آموس آندرسون فنلاند

در میدانی به نام (lasipalatsi) در شهر هلسینکی  فنلاند موزه‌ی جالبی ساخته شده است که موزه‌ی هنری آموس آندرسون (JKMM's Helsinki Amos Anderson) نام دارد و طرح و ساخت آن بر عهده‌ی شرکت معماری (JKMM) است.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که برای بازسازی میدان (lasipalatsi) طرح جدید و منحصربه‌فردی دادند. در این طرح، میدان طوری طراحی شده بود که در میان خود موزه‌ای را نهفته باشد همچنین نمای خارجی به صورت چند گنبد کوچک و بزرگ بود؛ گنبدهایی که بنا را از بیرون شبیه به یک پیست اسکیت مدرن نشان می‌دادند. حالا پس از اجرایی شدن طرح، این گنبدها آنقدر زیبا هستند که چند دقیقه‌ای نگاه عابران را به سمت خود می‌کشانند.

با عبور از گنبدهای سنگی و ورود به موزه با راهروهای باشکوه، مدرن و سراسر سنگی روبه‌رو خواهید شد؛ برای ساخت این راهروهای سنگی حدود 13 هزار متر مکعب سنگ استفاده شده که همگی از معادن منطقه استخراج شده بودند. این موزه‌ی زیرزمینی توانسته گردشگران بسیاری را جذب خود کند و خبرساز شود. بد نیست بدانید که موزه‌ای به نام آموس آندرسون در فنلاند وجود داشت که در سال 1965 افتتاح شده بود اما مسئولان لازم می‌دانستند که ساختمان این موزه‌ی قدیمی را تغییر بدهند و چه جایی بهتر از موزه‌ی لوکس، مدرن و هنری آموس آندرسون جدید؟ با ساخت موزه در داخل میدان (lasipalatsi) ساخت و ساز این میدان چیزی حدود 50 میلیون یورو هزینه به بار آورد اما به یکی از جدیدترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شد.

فضای داخلی موزه هنری آموس آندرسون

این موزه مساحتی بیش از 2000 متر مربع دارد و گالری‌های متنوعی را در اختیار بازدیدکنندگانش قرار می‌دهد. سالن‌های مختلف این موزه نورشان را از سقف یا همان گنبدهای موزه تامین می‌کنند زیرا در بالاترین قسمت این گنبدها پنجره‌هایی شیشه‌ای وجود دارند که علاوه بر تامین نور داخل موزه، به عابران این امکان را می‌دهند تا از بیرون بتوانند نگاه گذرایی به داخل گالری‌ها بیندازند. در واقع مهندسان این ساختمان به صورت بسیار هوشمندانه پنجره‌های گنبدها را ساختند تا عابران را فریب بدهند و راغب کنند که نیم نگاهی به داخل موزه بیندازند و در نهایت وارد ساختمان بشوند.

گذشته از گالری‌های مختلفی که در موزه وجود دارد، این مکان یک سالن تئاتر نیز دارد که 550 نفر می‌توانند در آن به تماشای نمایش‌های مورد علاقه‌شان بنشینند. در این سالن امکان پخش فیلم نیز وجود دارد. از دیگر بخش‌های جذاب موزه‌ی هنری آموس آندرسون می‌توان به فروشگاه‌های مختلف برای خرید سوغات، اتاق‌های جلسه، کتابخانه و اتاق‌های کار کارکنان اشاره کرد.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید که از این موزه‌ی کم‌نظیر دیدن کنید، باید بدانید که در این مجموعه به معلولان حرکتی و یا کم‌توانان جسمی هم صندلی چرخدار و واکر ارائه می‌شود و پدر و مادرها می‌توانند برای کودکانشان از بخش پذیرش کالسکه دریافت کنند.

اطلاعات تکمیلی موزه ی هنری آموس آندرسون

تا اینجا تا حدودی با موزه‌ی زیرزمینی فنلاند آشنا شدیم اما در این بخش نکاتی مهم را بیان خواهیم کرد که خوب است پیش از بازدید از این موزه بدانید:

  • کار ساخت موزه در سال 2017 آغاز شد و هنوز بخش‌هایی از آن در حال تکمیل است و به احتمال زیاد در سال 2019 به اتمام می‌رسد.
  • به طور کلی زیربنای این موزه 11842 متر مربع است.
  • سه‌شنبه‌ها امکان بازدید از موزه وجود ندارد و در سایر روزهای هفته از ساعت 11:00 صبح می‌توانید از آن دیدن کنید.
  • قیمت بلیط این مجموعه 18 یورو است.

آدرس: فنلاند، شهر هلسینکی، میدان lasipalatsi، موزه هنری آموس آندرسون

 

مطالب مرتبط با موزه ی هنری آموس آندرسون فنلاند

برچسب ها

  • هلسینکی
  • هلسینکی در فنلاند
  • هلسینکی فنلاند
  • آموس آندرسون
  • موزه آموس آندرسون
  • موزه آموس آندرسون در فتلاند
  • موزه های فنلاند
  • گردشگری فنلاند
  • دیدنیهای فنلاند
  • lasipalatsi
  • میدان lasipalatsi

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: