تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار دودوزن

 آبشار دودوزن با قدمتی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال، در درون جنگلی در شهرستان شفت قرار دارد و از زیباترین آبشارهای گیلان محسوب می‌شود.

«آبشار دودوزن» (Doodvazan Waterfall) در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان «شفت» استان گیلان و در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی قرار دارد. این شهرستان از شمال شرق به شهرستان رشت، از جنوب و جنوب شرقی به استان زنجان و شهرستان رودبار، از غرب به شهرستان فومن و صومعه‌سرا محدود می‌شود.

پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌های آب، رودخانه پرآب و خروشان و همچنین آب‌وهوای خنک باعث شده است که از این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان نام ببرند. در ادامه‌ی این مقاله از کجارو قصد داریم اطلاعات بیشتری از این پدیده‌ی طبیعی شگفت‌انگیز در اختیارتان قرار دهیم.

آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تامین می‌شود و سپس زمین‌های روستای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌ است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد.

قرارگیری این آبشار در میان انبوهی از بافت‌های جنگلی، یکی از دلایل زیبایی آن است

قرارگرفتن این آبشار در میان انبوهی از بافت‌های جنگلی را می‌توان یکی دیگر از دلایل زیبایی آن برشمرد.

زمانی که برای رسیدن به آبشار از جاده‌های اصلی شفت عبور می‌کنید، دیدنی‌ها و زیبایی‌های طبیعی تازه شروع می‌شود و هر قدر که جلوتر می‌روید، زیبایی‌های بیشتری در جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد.

در طول مسیر رسیدن به آبشار، صدای جوش‌وخروش رودخانه‌ای که از آبشار سرچشمه می‌گیرد، یک موسیقی جادویی برایتان می‌نوازد. گذر از مسیر سنگ‌فرش و راه‌پله‌ای آن، نشان از ورود به اعماق دره‌ای دارد که آبشار را در خود جای داده است. محلی‌ها در این گذر فصلی برای خود درآمد کسب می‌کنند؛ پخت انواع کاکا، نان گردویی و فروش آلوچه‌های ترش و ملس و عطر چای محلی که روی زغال داغ دم کشیده است، هر مسافری را به وجد می‌آورد.

صدای خروشان آب از ته دره شنیده می‌شود؛ اما تا کل دره را پایین نروید، نمی‌توانید زیبایی آبشاری را که از دل یک کوه صخره‌ای به پایین می‌ریزد، تماشا کنید. گفته می‌شود که در اصل نام آبشار «دود وزن» است. «وزن» در تالشی یعنی چیزی که فرو می‌ریزد. در واقع آب این آبشار در فصل‌های بارش به‌قدری زیاد است که با فشار از ارتفاع به پایین می‌ریزد و تمام فضای اطراف را مثل دود می‌پوشاند.

 

تفریح‌های آبشار دودوزن

با برپاکردن پیک‌نیک و نشستن در کنار همسفرانتان می‌توانید روزی بسیار خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. طبیعت پیرامون آبشار، دارای مناظر چشم‌نوازی است که شما را به ثبت تصاویر ترغیب می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید در منطقه‌ی آبشار دودوزن آبتنی کنید. به همین منظور حتما هنگام سفر به این منطقه چند دست لباس همراه خودتان ببرید تا بتوانید با خیال راحت تنی به آب بزنید.

اگر کفش و قدرت بدنی مناسب دارید رفتن به کنار دیواره آبشار را تجربه کنید. همچنین می‌توانید در حوضچه‌ی پایین آبشار شیرجه بزنید و لحظه‌های دلپذیری را برای خود بسازید. از آنجا که در کف این حوضچه ممکن است سنگ‌های تیزی وجود داشته باشد؛ حتما با کفش وارد آب شوید.

یکی از قسمت‌های جالب‌توجه در محوطه‌ی آبشار، وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از عرض رودخانه را برایتان فراهم می‌کند. می‌توانید روی این پل بایستید و از تماشای آبشار با نمایی متفاوت لذت ببرید.

 

بهترین زمان سفر به آبشار دودوزن

اگر می‌خواهید به آبشار دودوزن سفر کنید، فصول بهار و تابستان بهترین زمان است؛ چراکه این منطقه به‌دلیل کوهستانی‌بودن، همیشه آب‌وهوای خنک و تقریبا سردی دارد. البته این منطقه در پاییز هم زیبایی‌های خودش را دارد و تماشای جلوه‌ی رنگارنگ آن خالی از لطف نیست؛ اما در فصل زمستان به‌دلیل یخ‌زدگی و بارش برف، شرایط سفر کمی سخت می‌شود.

 

امکانات رفاهی آبشار دودوزن

در منطقه‌ی خرم و خرم‌کش مغازه‌های زیادی همچون چند باب کبابی محلی، قهوه‌خانه، فروشگاه مواد غذایی و میوه، فروشگاه‌های محصولات دامی به‌خصوص پنیر و عسل و یک مسجد بزرگ وجود دارد. در کنار آبشار نیز سرویس بهداشتی و همچنین قسمتی به‌عنوان نمازخانه در نظر گرفته شده است. این منطقه به‌دلیل فاصله کوتاه با مرکز استان، در ایام تعطیل و آخر هفته مملو از جمعیت می‌شود.

گردشگران برای تأمین اقلام غذایی مورد نیاز خود می‌توانند از بوفه‌ی کوچک اطراف آبشار، خوراکی‌ و آب معدنی و غذاهای محلی تهیه کنند.

 

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن

اگر می‌خواهید از تهران به‌سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می‌توانید در دوراهی رشت-سنگر، از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده، به شهرهای غرب گیلان خواهید رسید که در ابتدا صومعه‌سرا و سپس شفت قرار دارد. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز این شهر و ورود به جاده‌ی نصیر محله به سیاهمزکی، در مسیر آبشار قرار می‌گیرید. تقریبا حدود دو کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم‌کش را مشاهده خواهید کرد. پس از دیدن تابلوی خرم‌کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر جلو بروید تا مسیر آسفالته تمام شود. بعد از آن خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ‌فرش است، با پای پیاده طی کنید.تا چند سال پیش، بعد از پل، جاده‌ی آسفالته‌ای وجود نداشت و طبیعت‌دوستان، جاده‌ی خاکی و پیچ‌های تند کوه را پیاده طی می‌کردند. حدود ۱۰ سال قبل، مسیر منتهی به آبشار را پله‌‌گذاری کردند تا دسترسی به آن آسان شود؛ هرچند که ایجاد راه‌های دسترسی مناسب، بلای جان طبیعت شده است.

با توجه به مسیر دسترسی به آبشار می‌توان گفت که این محل برای افراد دارای معلولیت جسمی، سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی مناسب نیست.

  • آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش

 

مطالب مرتبط با آبشار دودوزن

برچسب ها

  • آبشار دودوزن
  • آبشار دودوزن گیلان
  • آبشار دودوزن شفت
  • چشمه دودوزن
  • آبشار دودوزن کجاست
  • آدرس آبشار دودوزن

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: