فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

اولین تاکسی های خودران در سنگاپور

روزی را تصور کنید که خودروهای بدون راننده در خیابان ها تردد کنند؛ خودروهایی که به تکنولوژی های روز دنیا مجهز شده اند و با برنامه هایی از پیش تعیین شده در سطح شهر در حرکت اند. این ایده ای است که شاید تا چند سال پیش چیزی شبیه به یک شوخی بود اما امروز و با پیشرفت تکنولوژی این ایده به واقعیت تبدیل شده و می توان آن را در دنیای حقیقی و در سنگاپور می توان دید و از آن استفاده کرد. این تاکسی ها با استفاده از نقشه های آنلاین و همینطور هوش مصنوعی می توانند نقش یک اتومبیل خودکار و یک راننده را بطور کامل ایفا کنند تا جایی که همانند یک انسان می توانند در سطح شهر حرکت کنند.

کسانی که قصد استفاده از این تاکسی ها را دارند می توانند بوسیله ی تلفن همراه هوشمند خود ثبت نام کرده و سوار آن ها شوند.

کمپانی های مطرح زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و به پیشرفت های زیادی نیز دست یافته اند. بطور مثال می توان به گوگل، ولوو واشاره کرد. مطمئنا در آینده شاهد پیشرفت های چشمگیر و بیشتر این نوع خودروها خواهیم بود.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سنگاپور؛ مکانی که قرار است برای اولین بار از تاکسی های خودران بطور رسمی استفاده شود.

نگاهی به پروژه ی اتومبیل های خودران

به تازگی شرکتی تازه تاسیس و استارتاپی به نام nuTonomy قصد دارد تا بصورت رسمی از تاکسی های خودران بدون راننده در سطح شهرهای سنگاپور استفاده کند. در همین حین در نقاط دیگر جهان گوگل و ولوو نیز در حال انجام آزمایشات گوناگون بر روی تاکسی هایی این چنینی هستند ولی هنوز بصورت رسمی شروع به ارائه ی خدمات برای عموم مردم نکرده اند. در حال حاضر قرار است تا این پروژه تنها با استفاده از ۵ تا ۶ خودرو آغاز شود ولی انتظار می رود تا در پایان سال تعداد آن ها به هزاران عدد افزایش پیدا کند.

NuTonomy شرکتی 50 نفره می باشد که دفاتر اصلی آن در ماساچوست و سنگاپور قرار گرفته اند. این کمپانی در سال 2013 توسط Iagnemma و Emilio Frazzoli ( امیلیو و ایاگنما فرازولی ، که هر دوی آن ها پژوهشگران در زمینه ی تکنولوژی پایه گذاری و آغاز به کار کرددر اوایل سال جاری این کمپانی موفق به کسب مجوز از سوی دولت سنگاپور شد.

هدف این پروژه

به گفته ی مدیران ارشد شرکت nuTonomy هدف این است که تا پایان سال ۲۰۱۸ شاهد حضور ناوگانی کامل و با کیفیت از این تاکسی ها در سنگاپور باشیم و بعدها در دیگر کشورها نیز شعبه های خود را افتتاح کنند.

در حال حاضر این تاکسی ها در قسمت هایی از یک منطقه ی مسکونی به نام منطقه ی شمالی به وسعت ۲٫۵ مایل کیلومتر در سنگاپور در حال فعالیت هستند و مسافران را به مقصد می رسانند. این مسافران باید دارای برگه های مجوز ( دعوتنامه ) برای استفاده از این تاکسی ها باشند.

این شرکت می گوید تا کنون هزاران نفر برای استفاده از سرویس های ما نام نویسی کرده اند.

سیستم های کنترل هوشمند متعلق به خود همین استارتاپ می باشد که بیشتر به شکل یک نرم افزار و هوش مصنوعی عمل می کند. در طول حرکت به سمت مقصد شخصی در صندلی جلو می نشیند و آماده است تا اگر اتفاقی افتاد کنترل فرمان را بدست بگیرد و محققین هم در پشت در حال آنالیز کردن هستند. یک رادار لیرزی نیز برای جهت یابی و تشخیص در بالای سقف خودرو قرار گرفته است. همچنین دو دوربین برای تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و همینطور چراغ ها بر روی داشبورد قرار گرفته است. باید به این نکته اشاره کرد که دو کمپانی خودروسازی رنو و میتسوبیشی اتومبیل های خود را در اختیار این شرکت تازه تاسیس قرار داده اند تا بسترهای نرم افزاری را برای پیاده سازی این پروژه فراهم کند.

چرا سنگاپور برای پیاده سازی این پروژه انتخاب شد؟

سنگاپور به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب می تواند از لحاظ محیطی مکان خوبی برای آغاز این پروژه باشد. طبق آخرین تحقیقات، فرهنگ رانندگی مناسبی را می توان در سطح خیابان های این کشور دید. هینطور از نظر اقتصادی و صنعتی، سنگاپور روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

از نگاهی دیگر سنگاپور کشوری ثروتمند با رشد جمعیتی مناسبی می باشد در نتیجه می توان گفت که انتخاب خوبی به حساب می آید.

محیطی که قرار است این تاکسی ها در آن جا تردد کنند زیاد گسترده نیست و همچنین نسبت به دیگر قسمت های شهر کم جمعیت تر بوده و تردد کامیون در آن جا ممنوع می باشد.

تمام این ها دلایلی هستند که سنگاپور به عنوان محل پیاده سازی پروژه ی اتومبیل های خودران انتخاب شود.

 

شبکه های اجتماعی: