فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

میمون‌های کوالالامپور، جاذبه گردشگری خطرناک

کوالالامپور، پایتخت مالزی به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود. امنیت بالا و امکانات مناسبی که در این شهر وجود دارد باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی این شهر را به عنوان مقصد توریستی برای گذران تعطیلات خود انتخاب کنند. کوالالامپور به جاذبه‌های تاریخی فوق العاده، طبیعت زیبایش، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای که دارد، زندگی زیبای شهری و تعامل فرهنگ‌های مختلف در کنار هم مشهور است. شما می‌توانید تجربه یک خرید لوکس و تعطیلات رویایی را در این شهر فوق العاده داشته باشید. زیبایی این شهر در فرهنگ‌های مختلف و تقابل سنت و مدرنیته است. مثلا در کنار برج‌های دوقلوی پتروناس معبدهای زیبایی وجود دارد و در فاصله کمی از شهر می‌توانید به غارهای باتو(batu caves) برسید یا از محله بوکیت بینتانگ (bukit bintang) و زندگی شبانه در محله چینی‌ها دیدن کنید. در پشت این آسمان خراش‌های زیبا، غار باتو (Batu cave) وجود دارد که مجسمه بزرگ مورگان طلایی، خداوند علم و دانش هندوها بر سر در آن خود نمایی می‌کند. این غار و مجموعه معابدی که در زیر آن ساخته شده یکی از زیباترین و بزرگترین معابد هندوها است و سالانه بزرگترین تجمع هندوها در خارج از هند در این محل برگزار می‌شود. اما یکی از بهترین یا شاید بتوان گفت بامزه‌ترین نکات درباره این محل، وجود تعداد زیاد میمون‌هایی است که در آن جا مشاهده خواهید کرد. این میمون‌ها که مشهور به گروه مخوف میمون های کوالالامپور هستند، در کل شهر به دزدی و شیطنت معروف هستند تا جایی گاهی باعث اذیت و آزار بازدیدکنندگان از این محل می‌شوند.

میمون های کوالالامپور خیلی پیش از آن که اصلا شهری وجود داشته باشد در این منطقه زندگی می‌کردند. میمون‌های این منطقه چیزی بیش از ۱۶۰ سال است که ساکنین این محل هستند و بر آن حکمرانی می‌کنند. زمانی که شهری به نام کوالالامپور نبود و تا چشم کار می‌کرد تپه‌های سرسبز و درختان پالم بلندی که پر از میمون بودند و بر این قلمروی زیبا پادشاهی می‌کردند. اما امروزه با ساخت و ساز و توسعه شهری و ورود انسان ها به این محل کم‌کم درختان پالم بلند جای خود را به آسمان خراش‌ها دادند و میمون های کوالالامپور مجبور به عقب نشینی از حومه شهری شدند. آن‌ها هرگز قلمروی خود را ترک نکردند، بلکه محدوده آن را کوچکتر کردند و از محیط شهری فاصله گرفتند.

اغلب میمون های کوالالامپور از نژاد ماکاک (Macaque) هستند. امروزه بیشتر این میمون‌ها در حومه رودخانه یا جنگل‌های زیبای کوالالامپور و باکمی فاصله از انسا‌ن‌ها و شهر زندگی می‌کنند. روند سریع توسعه و رشد شهری باعث آسیب رسیدن به زیستگاه بومی این میمون‌ها و تغییر روش زندگی و عادات آن‌ها شده است. متاسفانه بسیاری از زمین داران و کشاورزان یا مردم بومی به دلیل آزار و اذیت میمون‌ها آن‌ها را می‌کشند و گاهی به عنوان آفت به کشتار این میمون‌ها می پردازند. البته دولت مالزی قوانین سختی برای مبارزه با کسانی که علیه حیوانات بومی و وحشی اقداماتی انجام می‌دهند وضع کرده است و در صورت مشاهده و گزارش، به شدت با افراد خاطی برخورد می‌کند. این دولت حتی اجازه قطع هر درختی را به افراد و زمین داران نمی‌دهد وگاهی مجازات قطع درختان یا کشتن یک حیوان، بسیار بالا و سنگین بوده است.

میمون های کوالالامپور را کجا ببینید؟

کافی است کمی از محوطه شهری کوالالامپور فاصله بگیرید و به تپه‌ها و جنگل‌های بومی منطقه نزدیک شوید تا تعداد زیادی از میمون‌های این منطقه را که به شما با نگاهی خیره زل زده‌اند، ببینید. بهترین جایی که می‌توانید تعداد زیادی از این میمون‌هایی که با زندگی شهری تعامل گرفته‌اند را ببینید در محل غارهای باتو (batu caves) در فاصله کمی از شهر است. همانطور که گفته شده این غارها در قرن ۱۹ محل عبادت و معبدی برای هندوها و خانه هزاران هزار میمون ماکاک بوده است. برای رسیدن به این غارها و مشاهده معبد زیبایی که در این کوه‌ها ساخته شده است، باید از ۲۷۲ پله بالا بروید. جالب است بدانید طبق یک افسانه هندو، کسی که برای اولین بار از این ۲۷۲ پله بالا برود و به غار اصلی برسد به هر آرزویی که داشته باشد خواهد رسید. در هنگام بالا رفتن از این پله‌ها میمون‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که آزادانه در اطراف پرسه می‌زنند و گاهی اگر چیزی داشته باشید که به نظر آن‌ها جالب بیاید، ممکن است آن را از شما بدزند. به خصوص اگر دوربین یا عینکی از شما آویزان باشد.

بسیاری از توریست‌ها به این میمون‌ها غذا یا نوشیدنی می‌دهند و برخی از آن‌ها عکس می گیرند. اگر قصد دارید به این میمون‌ها غذا بدهید بهتر است بدانید موز و بادام زمینی خوراکی مورد علاقه آن‌ها است. این میمون‌ها به زندگی شهری عادت کرده‌اند و ترسی از انسان‌ها ندارند پس نیاز نیست از آن‌ها بترسید. ولی به هرحال مراقب باشید که به شما حمله نکنند. بهرحال آن‌ها حیوان وحشی هستند اصلا نباید تحریکشان کنید. درصورتی که تصادفا توسط یکی از این میمون‌ها زخمی شدید یا شما را گاز گرفتند حتما به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید.

می‌توانید در بخش گل‌های ارکیده در باغ گیاهان پردانا (Perdana Botanical Garden ) بازهم تعدادی از این میمون های کوالالامپور ببینید.

بانمک اما خطرناک

شاید به نظر شما این میمون‌ها بسیار بانمک باشند اما شاید چندان هم به این مهربانی و بانمکی که بنظر می‌رسند، نباشند. این میمون‌ها روی تاریک و موذی دیگری نیز دارند که اغلب مانند یک گروه مخوف از میمون های کوالالامپور عمل می‌کنند. در حالی که شما به آن ها غذا می‌دهید، به دنبال فرصتی هستند تا هرچیزی را که بتوانند به چنگ آورند از شما بدزدند. بنابراین توصیه می‌شود در بازدید از غارهای باتو چیزی که از شما آویزان باشد را به همراه نبرید، وسایلی مانند:کیف پول، عینک، حلقه‌های گلی که در ورودی می‌خرید یا حتی گل سری که جلب توجه می‌کند را از خود دور کنید و بعد از پله‌ها بالا بروید. وقتی صحبت از میمون های کوالالامپور به میان می‌آید دیگر چیزی از غذا گرفته تا پاسپورت و کیف پول شما در امنیت نیست. فقط تصور کنید اگر یکی از این میمون‌ها پاسپورت یا کیف پول شما را بدزد چه فاجعه‌ای در یک کشور غریبه می‌تواند برای شما اتفاق بیوفتد.

شبکه های اجتماعی: