فان هالیدی

جا به جا شدن رکورد عمیق ترین غارهای ایران

قیژه‌لان به عنوان سومین غار عمیق ایران شناسایی شد و به این ترتیب رتبه‌بندی این دسته از غارها تغییر کرد.

به گفته یوسف سورنی نیا، سرپرست گروه اکتشاف غارهای ایران، غارنوردان ایرانی به همراه ۲۱ غارنورد از ایتالیا، فرانسه، لهستان و ارمنستان به کرمانشاه رفتند و رتبه عمیق‌ترین غارهای ایران را جابه جا کردند.

یوسف سورنی بیان کرد:

از چند سال قبل با هم در برنامه‌ای مشترک در جهت اکتشاف در مناطقی که غارهای دور از دسترس و بکر دارد، غارنوردان ایرانی و خارجی همکاری می‌کنند.  این گروه ۵شنبه هفته گذشته به ایران آمدند و در روزهای اخیر توانستند به غار قیژه‌لان رفته و بخش‌هایی از آن را که دور از دسترس بود کشف کنند.

بر اساس اظهارات ایشان تا امروز این غار با ۴۵۰ متر عمق شناخته شده بود، اما عمق آن با همکاری غارنوردان ایرانی و خارجی به ۶۴۰ متر رسید و توانست رتبه سوم عمیق‌ترین غارهای ایران را به دست بیاورد.

این رتبه قبلا از آن غار «قلا» بود که با حدود ۵۵۹ متر ژرفا، پس از غارهای «جوجار» به عمق ۱۳۰۰ متر و «پراو» با ۷۵۰ متر عمق، رتبه سوم را داشت که با پیمایش جدید این رتبه‌ها جابه‌جا شد. با ادامه این اکتشاف احتمال اینکه عمق این غار بیشتر باشد، هنوز وجود دارد.

سورنی‌نیا در ادامه گفت که بنابراین «جوجار» با ۱۳۰۰ متر عمق اولین غار عمیق ایران و با ۷۵۰ متر عمق دومین غار نیز «پراو» شناخته شده است.

وی افزود:

گروه غارنوردی که از این غارنوردان خارجی برای آمدن به کرمانشاه دعوت کرد، گروه غارنوردی سورنا است که با انجمن غار و غارشناسی ایرانیان همکاری می‌کند. فعالیت این گروه از غارنوردان موجب شد تا دید غارنوردان خارجی نسبت به غارهای عمیق ایران تغییر کند.

 

شبکه های اجتماعی: