فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

موزه آینده دبی، موزه ای که به نمادین‌ترین موزه دنیا تبدیل می ‌شود

موزه دبی، موزه‌ای در حال ساخت با موضوع دنیای فناوری و علم در آینده‌ی پیش رو است. این موزه در سال ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود.

موزه آینده (The Museum of the Future) یک موزه در حال ساخت در دبی است. این موزه قرار است در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود و به چالش‌ها و فناوری‌هایی که دنیای آینده را شکل می‌دهد، می‌پردازد.

دبی پربازدیدترین شهر دنیا است. گردشگران زیادی از سراسر دنیا به دبی سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های متنوع و بی‌نظیر آن لذت ببرند. اگر شما نیز می‌خواهید به دبی سفر کنید با کمک کجارو انواع تور دبی را جست‌وجو کنید و بعد از مقایسه قیمت‌ها، بهترین و ارزان‌ترین تور را تهیه و سفر به این شهر دیدنی را تجربه کنید.

رانندگانی که در بزرگراه شیخ زاید، بزرگ‌ترین بزرگراه دبی رانندگی می‌کنند، بنای مدرن و جذابی را مشاهده خواهند کرد که شبیه یه یک چشم بسیار بزرگ است و در کنار برج‌های نمادین امارات قرار دارد.

این بنای مدرن که ظاهری شبیه چشم دارد، آخرین و بزرگ‌ترین پروژه بزرگی است که افق شهری دبی را زینت خواهد داد.

موزه آینده با روکشی از فولاد ضدزنگ پوشیده شده است و آن را با هنر خطاطی عربی، تزیین کرده‌اند.

طراحی این بنا قبلا برنده جایزه شده است؛ ولی این موزه تا سال آینده افتتاح نمی‌شود.

برنامه‌هایی که برای فضای داخلی موزه در نظر گرفته شده نیز بلندپروازانه است. این موزه قرار است محلی برای اکتشاف در بزرگ‌ترین چالش‌ها و فناوری‌هایی باشد که دنیای آینده را شکل می‌دهد؛ از روند تغییرات آب و هوا گرفته تا پیشرفت‌های غیرمنتظره در پزشکی.

تجربه‌ای جذاب و همه جانبه

این موزه ابتکاری از طرف بنیاد آینده دبی (Dubai Future Foundation) است که توسط حاکم دبی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، مدیریت می‌شود. این پروژه با این هدف آغاز شده است که دبی را به قطب نوآوری و بستری برای فناوری‌های در حال پیشرفت تبدیل کند.

از دیگر پروژه‌های این بنیاد می‌توان به پروژه‌های شورای جهانی بلاکچین، حمل و نقل خودگردان و بازسازی قوس النصر اشاره کرد.

موزه آینده برای اولین بار به‌عنوان مجموعه‌ای از برنامه‌های شتاب دهنده موقت در زمینه فناوری راه اندازی شد. این برنامه‌ها در زمینه‌هایی چون سلامتی و پزشکی، تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی بود. موسسه‌ای که به طور دائمی قرار است فعالیت کند، این رشته‌ها و موضوعات مشابه را در دامنه وسیع‌تر و عمیق‌تر پوشش می‌دهد.

مدیر اجرایی مجموعه، لات کارلسون اعلام کرده است که:

هدف اصلی ما تمرکز بر گجت‌های آینده‌نگرانه و پرزرق  برق نیست. ما قصد داریم به سوال‌های مهمی در زمینه علم و فناوری پاسخ دهیم. مثلا بشر چطور می‌تواند در یک ایستگاه فضایی نزدیک زمین زندگی کند؟ چطور باید در برابر نابودی اکوسیستم عکس العمل نشان دهیم؟  و در زمینه‌های فردی‌تر، سلامت جسمی و روانی در آینده به چه صورت خواهد بود؟

در این موزه، نمایشگاه‌ها در پشت شیشه‌ها قرار ندارند. در واقع تعاملی هستند. سه طبقه از ۷ طبقه این موزه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای بازدیدکنندگان خواهد داشت؛ به نحوی که در این موزه، تجربه‌ای تئاتری و نمایشی خواهند داشت نه یک موزه عادی و نمایشگاه پشت شیشه.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این موزه به آن پرداخته می‌شد، تغیرات آب و هوایی است. نمایشگاه‌های موزه، سناریوهای مختلفی در این موضوع در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد داد. البته این موزه فقط به دنبال نشان دادن شدت بحران‌ها نیست بلکه راه‌حل‌هایی را نیز ارائه می‌کند.

مدیر اجرایی این مجموعه تاکید می‌کند که این موزه یکی از بهترین نمونه‌های بناهای دوستدار طبیعت است. این بنا استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی یا گواهینامه لید دارد. انرژی مورد نیاز بنای موزه از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود و امکاناتی برای شارژ ماشین‌های الکتریکی دارد.

این ویژگی، یعنی دوستدار طبیعت بودن این مجموعه، حتی در غذاهای سرو شده در رستوران آن نیز مورد توجه قرار دارد.

بلندپروازانه‌ترین پروژه

شاون کیلا رئیس شرکت معماری کیلا دیزاین، درباره این موزه اعلام کرده است:

نیازهای فنی این موزه، باعث شده که موزه آینده یکی از بلندپروازنه‌ترین پروژه‌هایی باشد که روی آن کار کرده است.

این شرکت از ابزارهای پیشرفته و دقیق مدل سازی برای طراحی این سازه منحصربه‌فرد و خمیده استفاده کرده است؛ سازه‌ای که از هزاران مثلث فولادی به هم پیوسته ساخته شده است.

شرکت کیلا با استفاده از ابزارهای ماشینی و کنترل کامپیوتری برای بریدن بیش از هزار مالد استفاده کرده است که وظیفه پشتیبانی از سیستم فایبرگلاس و فولادی نمای سازه را بر عهده دارند.

کیلا معتقد است که طراحی نهایی این مجموعه، ابتکاری جدید در عرصه معماری مدرن خواهد بود. پوسته بیرونی نمای سازه ظاهری نرم‌تر و یکپارچه‌تر دارد.

خوشنویسی عربی که مزین‌کننده نمای بیرونی بنا است، از داخل آن نیز قابل مشاهده است.

کل سیستم نمای بنا شامل سازه، پنجره‌ها و سیستم عایق سازی و ضدآب سازی نما کاملا یکپارچه است. طراحی و ساخت نما به شکل یکپارچه، قبلا بی‌سابقه بوده است و اولین بار است که اجرا می‌شود.

کیلا معتقد است که این موزه پتانسیل این را دارد که به یک بنای نمادین در کل دنیا تبدیل شود.

کیلا در این باره می‌گوید:

ما تلاش می‌کنیم تا فناوری‌ها و ابداعات جدید را در زمینه پایایی بنا (sustainability) و فناوری‌های ساخت، ایجاد کنیم. ما به دنبال پیدا کردن روش‌های برای اجرای ایده‌هایی هستیم که ممکن است در آینده مطرح شوند.

اهمیت استراتژیک

این پروژه برای دولتمردان دبی و اهداف بلندپروازانه آن‌ها، دارای اهمیت استراتژیک است.

توسعه فرهنگی یکی از اهداف اصلی استراتژی صنعت گردشگری در این شهر است. هدف این پروژه نیز ایجاد یک قطب جهانی برای صنایع مبتکرانه است و قرار است این شهر را به پایتخت گردشگری فرهنگی تبدیل کند. در واقع این موزه قرار است ترکیبی از جاذبه‌های فرهنگی و نمایش مهارت‌های فنی باشد.

شبکه های اجتماعی: