فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

باغ هنر و دریاچه هنر تهران افتتاح شد

روز گذشته با حضور شهردار تهران، دو جاذبه جدید پایتخت یعنی «باغ هنر» و «دریاچه هنر» افتتاح شدند.در مراسمی که دیروز در مجموعه اراضی عباس‌آباد برگزار شد، تهران صاحب دریاچه جدیدی با نام «دریاچه هنر» شد. این دریاچه در کنار «باغ هنر» با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، افتتاح شد. مساحت دریاچه جدید تهران ۲۵ هزار متر مربع و مساحت باغ، ۵ هزار متر مربع است که در غرب باغ کتاب تهران قرار دارند.

این باغ با هدف نمایش هنرهایی در زمینه موسیقی، شعر، ادبیات و همچنین برقراری رابطه بین هنرمند، مخاطب و ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی، تلاش می‌کند با فراهم کردن امکان تجربه موسیقی فرهنگ و هنر ایرانی، مردم را با این فرهنگ و هنر آشنا کند.

بخش دیگری از باغ به برگزاری همایش، آموزش‌های تخصصی، گردهمایی، اطلاع‌رسانی هنری و امور اداری اختصاص یافته و همچنین بخشی از آن برای حوزه گردشگری و هنری استفاده خواهد شد.

در این مجموعه یک آمفی تئاتر روباز با ظرفیت ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده است که میزبان آثار فاخر هنرمندان تجسمی خواهد بود. آمفی تئاتر دیگری با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر برای برگزاری همایش و کارگاه در این باغ ساخته شد است. بخش‌های دیگر باغ شامل تالار اجتماعات مرکزی، ۶ سال همایش ۲۰ تا ۵۰ نفره، باشگاه هنرمندان، قهوه‌خانه، سالن غذاخوری و... می‌شود.

به گفته حناچی، طرح مجموعه عباس آباد در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است که بعد از اجرای کامل، به یکی از جاهای دیدنی بی‌بدیل در تهران تبدیل می‌شود که سالانه پذیرای چند میلیون نفر بازدیدکننده خواهد بود. در حال حاضر در این مجموعه، باغ جواهرات، باغ کتاب و پارک آب و آتش وجود دارد که از جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌آیند.

چطور به باغ و دریاچه هنر تهران برویم؟

وجود چندین ایستگاه مترو و پایانه در غرب و شرق اراضی عباس آباد باعث شده تا دسترسی به دریاچه و باغ هنر تهران نیز به‌سادگی امکان‌پذیر باشد. ایستگاه‌های مترو شهید همت و شهید حقانی در خط یک مترو تهران، در فاصله‌ای نزدیک از باغ هنر و دریاچه هنر قرار دارند. بعد از پیاده‌شدن از مترو می‌توانید با شاتل‌های برقی که در نزدیکی مترو قرار دارند یا با کمی پیاده‌روی خود را به این دو جاذبه برسانید.

برای دسترسی به این جاذبه با خودروی شخصی، هر جای تهران که هستید از اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) بعد از انوبان مدرس وارد بلوار کتابخانه ملی شوید. برای پارک خودرو خود می‌توانید از فضای خیابان‌های اطراف استفاده کنید. پارکینگ طبقاتی روبروی باغ کتاب در حال ساخت است و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

حناچی ضمن اشاره به اینکه طرح‌های اجرایی مجموعه عباس‌آباد از مصادیق اجرای عدالت در تهران است، گفت:

برای تأمین آب دریاچه هنر با توجه به قنات‌های بسیاری که از این مجموعه عبور می‌کنند می‌توانیم بهره بگیریم، اما تمام تلاش ما این است که از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده کنیم و برای تأمین آب این دریاچه از پساب‌های تصفیه شده استفاده کنیم. البته در مجموعه اراضی عباس‌آباد یک تصفیه‌خانه‌ داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آبیاری فضای سبز این مجموعه گفت:

قطعا فضای سبز یکی از عناصر اصلی شهر تهران محسوب می‌شود و مجموعه اراضی عباس‌آباد نیز به مساحت ۴۷ هکتار در اختیار شهروندان قرار گرفته و ما برای آبیاری فضای سبز در این مجموعه از روش‌های جدید همچون آبیاری قطره‌ای بهره خواهیم گرفت.

همچنین برای بهره‌گیری از پساب‌های این مجموعه با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شده تا بتوان با ساخت تصفیه‌خانه‌های محلی، از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

 

شبکه های اجتماعی: