فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

آموزش ثبت نام در سامانه سماح جهت دریافت ویزای پیاده روی اربعین

هموطنانی که تمایل دارند در ایام اربعین حسینی به عتبات عالیات مشرف شوند، باید برای دریافت ویزا و استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای و خدمات درمانی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

زمان زیادی تا اربعین حسینی باقی نمانده است. همه ساله ایرانیان بسیار زیادی برای حضور در حرم امام حسین (ع) با پای پیاده به سمت کربلا می‌روند تا در روز اربعین در جوار حرم آن بزرگوار باشند. امسال نیز پیرو رسم هر ساله، این رویداد مذهبی برگزار خواهد شد و ثبت‌نام زائران آغاز شده است.

با وجود اینکه پیش‌تر زائران می‌توانستند با شرایط گوناگونی از مرز رد شوند و به زیارت حرم سید و سالار شهیدان بروند، اما در چند سال گذشته مراتب قانونی این سفر به منظور حفظ امنیت بیشتر زائران پررنگ‌تر شده است.

پس اگر قصد حضور در این سفر معنوی را دارید، باید قبل از سفر نسبت به ثبت‌نام و طی مراحل قانونی اقدام کنید. برای این منظور لازم است تا به سامانه سماح مراجعه کنید. سامانه سماح که مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است، توسط سازمان حج و زیارت با هدف ثبت‌نام و دریافت ویزای عراق جهت زائران مراسم اربعین در کربلای معلی راه اندازی شده است

مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه سماح

کلیه متقاضیان سفر کربلا باید توجه داشته باشند که برای این سفر حتما باید گذرنامه معتبر تهیه کنند؛ زیرا برای دریافت ویزا و ثبت‌نام در سامانه داشتن گذرنامه معتبر ضروری است و اطلاعات مربوط به آن را باید در سیستم سماح وارد کنید. اگر گذرنامه معتبرتان را در اختیار دارید می‌توانید وارد سامانه سماح شوید و مراحل ثبت‌نام انجام دهید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه سماح

ثبت‌نام در سامانه سماح به دو صورت انفرادی و گروهی امکان‌پذیر است؛ در صورت تمایل به ثبت‌نام گروهی، بهتر است که کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه‌ خود و همراهان را در اختیار داشته باشید. برای شروع فرآیند ابتدا باید وارد سامانه samah.haj.ir شوید. با ورود به این سامانه صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که متشکل از سه بخش است. در ابتدای صفحه نکات ضروری و آخرین اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت ذکر شده است و در زیر آن دو بخش ثبت‌نام و پیگیری وضعیت و ویرایش قرار دارند. اگر برای اولین‌بار است که وارد این سامانه می‌شوید و تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اید، باید از طریق بخش ثبت‌نام اقدام کنید (سمت راست).

اما اگر پیش از این بخشی از اطلاعات را وارد کرده‌اید و اکنون قصد ویرایش آن را دارید، باید از طریق بخش پیگیری وضعیت و ویرایش وارد عمل شوید (سمت چپ). برای آغاز ثبت‌نام، ابتدا تیک موافقت با شروع ثبت‌نام را فعال کرده و سپس عبارت امنیتی را در کادر مربوطه وارد کنید. برای ورود به سامانه و ثبت اطلاعات، دکمه شروع ثبت‌نام را کلیک کنید

 

شبکه های اجتماعی: