فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی فان هالیدی

بزرگترین چرخ فلک دنیا در دبی

وقتی صحبت از ساخت و ساز در دبی و امارات به میان می‌آید همیشه باید به دنبال رکورد زدن آن سازه باشیم؛ از بلند‌ترین ساختمان و بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان گرفته تا بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا؛ البته پروژه‌های عجیب دبی به همین‌ها ختم نمی‌شود و حتّی اثر انگشت حاکم دبی هم برج می‌شود! در همین راستا قرار است به معرفی یکی دیگر از سازه‌های کلان اماراتی‌ها به نام چرخ و فلک چشم دبی بپردازیم. جاذبه‌‌ای تفریحی که به تازگی افتتاح شده است و لقب بزرگترین چرخ و فلک دنیا را از آن خود کرده است

افتتاح بزرگترین چرخ و فلک دبی و دنیا

در می 2015 بود که امارات از ساخت بزرگترین چرخ و فلک دنیا خبر داد. اکنون پس از گذشت 8 سال، مراحل ساخت چرخ و فلک چشم دبی تمام شده و چند روز پیش در تاریخ 21 اکتبر سال 2021  از این جاذبه تفریحی بزرگ رونمایی شد. چرخ و فلک چشم دبی در جزیره مصنوعی بلوواترز واقع شده است.

 «عین دبی» (ain dubai) یا همان «چشم دبی» الهام گرفته از چرخ و فلک معروف «چشم لندن» است. اما این چرخ و فلک با ارتفاع بیش از 250 متر (820 فوت) از چرخ و فلک لندن و همچنین چرخ و فلک لاس وگاس نوادا با ارتفاع 167 متر ( 548 فوت) بلندتر است

ویژگی چرخ و فلک عین دبی

در چرخ و فلک عین دبی 48 اتاقک یا کپسول ساخته شده است که مجموعا ظرفیت 1750 مسافر را به طور همزمان دارد. این بزرگی سبب شده است تا هر دور کامل چرخ و فلک دبی حدود 38 دقیقه طول بکشد. اتاقک‌های بزرگترین چرخ و فلک دنیا توسط شرکت هیوندا طراحی و ساخته شده‌اند. این اتاقک‌ها به نحوی هستند که بتوان چشم‌اندازی زیبا و کامل از آسمان خراش‌های دبی را به صورت 360 درجه مشاهده کرد. همچنین تمامی این اتاقک‌ها سیستم تهویه کننده هوا، وای فای رایگان و کفپوش چوبی دارند. توجه داشته باشید که افراد زیر 12 سال فقط در صورتی امکان سوار شدن در عین دبی را دارند که یک همراه بالغ و بالای 21 سال داشته باشند. همچنین در هر 48 اتاقک چرخ و فلک عین دبی ظرفیت حمل 40 نفر وجود دارد، اما بنا به شرایط کرونایی در هر کپسول نهایتا 10 نفر می‌توانند سوار شوند

قیمت چرخ و فلک دبی

ساخت چنین جاذبه گردشگری زمان‌بر و پرهزینه‌ای مسبب این شده‌ است که قیمت چرخ و فلک دبی نسبت به سایر چرخ و فلک‌های معمولی که می‌شناسیم گران‌تر باشد. قیمت بلیط چرخ و فلک دبی هم‌اکنون از قیمت 35 دلار آغاز می‌شود البته هزینه بلیط کودکان 3 تا 12 سال کمتر است. گردشگران به طور معمول 7 روز هفته از ساعت 12 ظهر تا 10 شب می‌توانند از آن‌ استفاده کنند و برای تهیه بلیط چرخ و فلک عین دبی می‌توانند به بخش خرید بلیط عین دبی رجوع کنند و به صورت آنلاین بلیط را خریداری کنند. البته بلیط های آن انواع مختلفی دارد که هر کدام خدماتی را پوشش می‌دهد که به طور کلی در سه دسته تقسیم می‌شوند:

1.      کابین مشاهده (observation cabin): در کابین مشاهده گردشگران می‌توانند ارزان‌ترین بلیط‌های چرخ و فلک دبی را خریداری کنند که شامل مشاهده و لذت بردن از مناظر بالای چرخ و فلک می‌شود.

2.      دورهمی‌ها (social experiences): در بلیط‌های دورهمی می‌توانند به لانژ و نوشیدنی‌‌های داخل اتاقک‌ها دسترسی داشته باشند و قیمت پایه این بلیط‌ها از حدود 47 دلار آغاز می‌شود. این کابین مناسب دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است و سه نوع مختلف دارد. البته بعضی بلیط‌های این گروه، برای افراد بالای 21 سال است.

3.      کابین‌ خصوصی (private cabin): در آخر بلیط‌های کابین خصوصی قیمت به مراتب بیشتری از دو نوع بلیط گفته شده‌ دارند و در ازای کرایه یک کپسول از چرخ و فلک و دریافت خدمات VIP هر بلیط ممکن است بالای 1200 دلار آمریکا هزینه داشته باشد.

حقایقی جالب از چرخ و فلک عین دبی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ain dubai یا همان چرخ و فلک عین دبی ‌بزرگترین چرخ و فلک دبی و جهان است. اما برای اینکه به طور ملموس‌تر از بزرگی این جاذبه آگاه شوید، توجه شما را به حقایق زیر جلب می‌کنیم.

  • طول تمامی کابل‌های سیمی به کار رفته در چرخ و فلک عین دبی به حدود 2400 کیلومتر می‌رسد. برای درک بزرگی این رقم می‌توانید به این موضوع فکر کنید که فاصله بین قاهره و دبی نیز 2400 کیلومتر است
  • وزن هر کدام از اسپوک‌های (پره چرخ) چرخ فلک دبی 5 تن است و طول هر کدام از آن‌ها بیشتر از یک زمین فوتبال است
  • طوقه یا هسته مرکزی چرخ و فلک دبی وزنی معادل با 13 هواپیمای airbus a380s دارد.
  • در ساخت چرخ و فلک عین دبی، 25 درصد فلز بیشتری نسبت به برج ایفل به کار گرفته شده است
  • مجموعاً بیش از 9000 تن فلز برای ساخت و ساز عین دبی استفاده شده است.

 

 

 

شبکه های اجتماعی: