تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
قلعه‌های ارواح در ترکیه

 شاید این مکان از دور، شبیه به سکونتگاهی افسانه‌ای به‌نظر برسد، اما وقتی از نزدیک‌تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اینجا دهکده‌ای است شبیه به قلعه ارواح و شهری متروکه که در بالای تپه‌های شمال غربی ترکیه واقع شده است. این دهکده، برج الباباز (Burj al Babas) نام دارد و در میان تپه‌ها و جنگل‌های اطراف ترکیه، در منطقه‌ای استثنایی و رویایی برپا شده است. سازندگان این پرژوه عظیم، شهرک افسانه‌ای خود را خلق کردند تا یک اقامتگاه مسکونی عالی برای ثروتمندان ایجاد کنند. این عمارت‌ها به‌سبک دوره گوتیک ساخته شده‌اند، اما با نیمه‌کاره ماندن پروژه، حالا خالی از سکنه مانده و شبیه به شهری متروکه و قلعه ارواح به‌ نظر می‌رسد.برج الباباز در حوالی روستای مودورنو در منطقه بولو (میانه راه دو شهر بزرگ ترکیه یعنی استانبول و آنکارا)، ‌به‌عنوان یک منطقه مسکونی لوکس ساخته شده است.

کار ساخت و ساز این مجتمع مسکونی بی‌نظیر، در سال 2014 آغاز شد. در ابتدای پروژه، برای ساخت 587 خانه به سبک قلعه‌های فرانسوی (شاتو)، همراه با امکانات تفریحی مانند انواع فروشگاه‌ها، سینما، رستوران، سالن‌های اجرای کنسرت و برگزاری کنفرانس، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شد. همچنین این برنامه‌ها موارد دیگری همچون: حمام ترکی، سونا، اتاق بخار، پارک آبی و زمین‌های بازی تنیس، بسکتبال و فوتبال را نیز شامل می‌شدند.

در سال 2018، ادامه این پروژه به‌درخواست سازندگان آن (گروه املاک ساروت) برای جلوگیری از ورشکستگی، متوقف شد؛ درحالی که از این پروژه‌ی 200 میلیون دلاری، ساخت 587 خانه به اتمام رسیده و 350 قلعه آن به ‌فروش رفته بود. امروز، ارزش هریک از این قلعه‌ها بین 400.000 تا 500.000 دلار (351000 تا 439.000 یورو) تخمین زده می‌شود.

سازندگان برج الباباز امیدوار بودند که سرمایه‌داران کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در ساخت این گتوها سرمایه‌گذاری کنند و ساخت 732 خانه در این شهر افسانه‌ای تکمیل شود. پروژه‌ای که با موفقیت آغاز شده بود، با گذشت زمان، سرمایه‌گذاران خود را از دست داد و پیش‌فروش‌ها هم لغو شد.

افراد بسیاری در رسانه‌های اجتماعی به ساخت این دهکده معترض بوده‌اند؛ به‌ویژه به‌دلیل تضاد معماری آن با عمارت‌های تاریخی منطقه مودورنو که به سبک عثمانی هستند. اما سازندگان برج الباباز امیدوارند با فروش فقط 100 قلعه، تمامی بدهی‌های خود را پرداخت و ادامه روند پروژه را از سر بگیرند.

وجود جنگل‌های کاج و چشمه‌های آب گرم در اطراف برج الباباز و همچنین چشم‌انداز تاریخی منطقه که شامل «مسجد سلطان» متعلق به قرون 14تا 16 میلادی، ارگ بیزانس و بازاری رنگارنگ در مرکز شهر می‌شود، بر شهرت و اهمیت قلعه ارواح می‌افزاید. این دهکده، در سال 2015 به‌صورت آزمایشی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

درست است که برج الباباز، درحال حاضر خالی از سکنه، متروک و به‌حال خود رها شده است؛ اما زمانی که ساخت آن تکمیل شود، یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین اقامتگاه‌های گردشگری در جهان خواهد شد. پس تا دیر نشده به بازدید این شهرک افسانه‌ای بروید.

 

مطالب مرتبط با قلعه‌های ارواح در ترکیه

برچسب ها

  • برج الباباز
  • روستای مودورنو
  • منطقه بولو
  • قلعه‌های ارواح در ترکیه
  • Burj al Babas
  • قلعه‌های ارواح

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: