تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
منطقه کوهستانی هماگ

منطقه کوهستانی هماگ که در شمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی‌آباد قرار گرفته، یکی از مناطق مرتفع استان نیز به حساب می‌آید. در این منطقه علاوه بر منطقه حفاظت شده، بلندترین کوه استان هرمزگان نیز قرار دارد که دارای حیات وحش و پوشش گیاهی متنوعی است.

معرفی منطقه هماگ

منطقه هماگ در شهرستان سیاهو، استان هرمزگان قرار گرفته است. این منطقه با مرکز استان (بندرعباس)، در حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه به علت کوهستانی بودن، دارای اقلیم متفاوت با دیگر مناطق استان هرمزگان است. آب و هوای منطقه در فصل تابستان خنک و مطبوع و در زمستان سرد است و اغلب شاهد بارش برف خواهید بود.

منطقه هماگ، ۵ روستا قرار دارد که در اکثر آنها مردم به باغداری و کشاورزی مشغول هستند. مهم‌ترین محصول این منطقه  میوه نارنگی است.

 

جاذبه‌های منطقه هماگ

منطقه هماگ جزو مناطق کوهستانی استان هرمزگان محسوب می‌شود که یکی از تفاوت‌های این منطقه با دیگر مناطق استان هرمزگان است. در زمستان، منطقه هماگ شاهد بارش برف است که در فصل بهار و تابستان با گرم شدن هوا و آب شدن برف‌های ارتفاعات، نهرها و رودخانه‌های فصلی در منطقه دیده می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد منطقه هماگ را کوهستان تشکیل می‌دهد. علاوه بر کوهسار در این منطقه، چشمه‌ها و رودخانه‌های دائمی وجود دارد که چشم‌اندازهای بی‌نظیری برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. چشمه‌های منطقه، آب مورد نیاز مردم محلی را تامین می‌کنند. این منطقه برای ورزش‌های کوهستانی مانند اسکی، کوهنوردی، دامنه‌نوردی و غیره بسیار محبوب است.

 

منطقه حفاظت شده هماگ

منطقه حفاظت شده هماگ در نزدیکی روستای هماگ قرار دارد. این منطقه حدود ۳۶۰۰ هکتار مساحت دارد. منطقه حفاظت شده هماگ به لحاظ پوشش حیوانی و گیاهی بسیار غنی و متنوع است. مهم‌ترین حیات‌وحش منطقه به ویژه در ارتفاعات، کل و بز و در ارتفاعات میانی منطقه، قوچ، میش، کاراکال، خرس سیاه، گربه وحشی و در تپه‌ها و مناطق دشتی، جبیر، روباه، کفتار، گراز، خدنگ و انواع جوندگان است.

مهم‌ترین پرندگان این منطقه شامل انواع گونه‌های کبک، تیهو، انواع پرندگان شکاری، جغذ، چک‌چک و دم‌جنبانک است. همچنین این منطقه محل‌ زیست خزندگانی مانند آگاما، بزمجه و انواع مارمولک و مار است.

پوشش گیاهی منطقه هماگ، شامل درختان و گیاهان مناطق گرمسیری و سردسیری است. در زمین‌های پایین دست مناطق جنوبی، بیشتر گونه‌های گرمسیری شامل: کهور، کنار، گیشور، استبرق، خرزهره، بید و پده و در ارتفاعات میانی بادام کوهی، بادامک، بنه، قیچ، آبنوس، گون و ارتفاعات بالا، ارس و زیتون وحشی از گیاهان غالب منطقه هستند.

 

کوه هماگ

کوه هماگ در منطقه حفاظت شده هماگ قرار دارد. کوه هماگ که در انتهای رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته، دارای چندین قله است. بلندترین قله کوه هماک، قله تشگرد با ارتفاعی برابر با ۳۲۶۷ متر از سطح دریا محسوب می‌شود. این کوه بلندترین ارتفاع استان هرمزگان نیز به حساب می‌آيد و به بام هرمزگان مشهور شده است.

کوه هماگ از شرق به روستای هماگ، از غرب به روستای سیرمند، از شمال به روستای شمیل، جائین، فارغان، بخوان و از جنوب به روستاهای سیاهو، زاکین، تل گردو و سیخوران محدود می‌شود.

 

بهترین فصل سفر به هماگ

همانطور که گفته شد، آب و هوای منطقه هماگ، کوهستانی است. آب و هوای این منطقه در تابستان خنک و در فصل زمستان سرد و خشک است. فصل زمستان علاوه بر بارش برف، یخبندان نیز دارد. چشمه‌ها و نهرها به علت کاهش دما یخ می‌زنند و همچنین پوشش گیاهی منطقه به خواب زمستانی می‌رود.

بنابراین بهترین فصل سفر به این منطقه بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. بهار به علت رویش دوباره گیاهان و شروع حیات می‌تواند بهترین زمان سفر به منطقه هماگ باشد اما در این فصل، تورهای گردشگری و دوستداران طبیعت در آنجا حضور پیدا می‌کنند.

 

نکاتی در سفر به منطقه هماگ

جاده منطقه هماگ ناهموار است و روکش آسفالت ندارد. همچنین با توجه به کوهستانی بودن منطقه، جاده دارای پرتگاه‌های بزرگ و همچینن شیب زیاد است. با توجه موارد گفته شده و از طرف دیگر، نبود حفاظ در جاده، پیش از تصمیم به سفر، جانب احتیاط را رعایت کنید و در مسیر، بسیار احتیاط کنید و از رانندگی پرخطر خودداری نمایید.

تجهیزات و مواد غذایی مورد نیاز خود را پیش از سفر تهیه کنید. در این منطقه امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، حتّی در برخی روستاها، آب آشامیدنی و برق نیز وجود ندارد. همچنین اگر در فکر کوهنوردی در کوه هماگ هستید، با یک راهنمای محلی به این کوه بروید. کوه هماگ جزو کوه‌های مرتفع استان محسوب می‌شود و داشتن یک راهنما می‌تواند سفر امنی برای شما ایجاد کند

منطقه هماگ و بخش حفاظت شده آن، شاخص‌ترین جاذبه طبیعی استان هرمزگان محسوب می‌شوند. با این حال در منطقه هماگ، امکانات رفاهی مناسبی دیده نمی‌شود. نبود امکانات رفاهی، به بکر و دست‌‌نخورده ماندن منطقه کمک کرده است. با این حال، پیش از سفر، تجهیزات و وسایل مورد نیاز را تهیه و همراه خود داشته باشید. اگر پیش از اینکه به منطقه هماگ سفر داشته‌اید، با ما از تجربه‌های خود بگویید.

 

مطالب مرتبط با منطقه کوهستانی هماگ

برچسب ها

  • منطقه هماگ
  • هماگ
  • هماگ هرمزگان
  • شهرستان سیاهو
  • شهرستان حاجی‌آباد
  • روستای هماگ
  • کوه هماگ
  • روستای سیرمند
  • روستای شمیل

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: