تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
جنگل حرا

حرا درختی است آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند . درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است .
 
در تنگه خوران ، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل دریایی حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است .جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی ، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری است.
 
جنگل حرا يکي از شگفتي ها و زيبايي هاي طبيعت خليج فارس در منطقه جزيره قشم است که هر سال بسياري از جهانگردان و ايرانگردان را به خود جذب مي کند.
 
آب آرام و بي صدا در لابه لاي سرشاخه هاي هميشه بهار و سبز اين درختان آرميده است و تنها موجي که بر دل صاف و شفاف آب نقش مي بندد موجي است که از حرکت قايق روي آن نقش مي گيرد.
 
نکته شگفت انگيز اين درختان این است که بي نياز به آب شيرين روييده مي شود.
به اين گياه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر و در بعضي از نقاط تول گفته مي شود. حرا گياهي از تيره شاپسند است. دانه آن روي درخت مادر مي رويد و نهال توليد مي کند.سپس از درخت جدا مي شود و داخل مرداب مي افتد. جنگل حرا روي دريا و آب شور قرار دارد و اين سازش با آب شور و شرايط نامناسب از حرا يک درخت استثنايي ساخته است.
 
درختان حرا، در قسمتهاي کم عمق خورخوران کنار ورودي تپه هاي جزيره مانندي که هنگام پايين رفتن آب دريا از آب بيرون مي مانند قرار گرفته است. عمق آب اين مناطق از يک تا يک و نيم متر تجاوز نمي کند.
 
اين جنگل هنگام بالا آمدن آب دريا، در آبهاي نيلگون خليج فارس به طور کامل مدفون مي شوند و با فروکش کردن آب دريا در هنگام جزر دوباره سر از آب بيرون مي آورند و به مدت 6تا 7ساعت مانند جنگلهاي مناطق خشکي نمايان مي شوند.
 
رويشگاه جنگلهاي حرا در استان هرمزگان آخرين نواحي پراکنش اين درختان کمياب به ناحيه ساحلي شمال خليج فارس است و در مقياس جهاني آخرين محدوده پراکنش جهاني آنها در سواحل شمال غربي آسيا محسوب مي شود.
 
 
مطالب مرتبط با جنگل حرا

برچسب ها

  • مکانهای تفریحی هرمزگان
  • جاذبه های دیدنی هرمزگان
  • جاهای دیدنی هرمزگان
  • جنگلهای حرا
  • جنگل حرا
  • جنگل حرا هرمزگان
  • جنگل حرا در هرمزگان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: