تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
غار قوری قلعه

غار قوری قلعه، بزرگ ترین غار آبی آسیا با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردی شهرستان روانسر می‌باشد

این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در دامنه کوه شاهو و در مسیر جاده روانسر به پاوه و مشرف به روستایی به همین نام قرار دارد

درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده‌است

علت نامگذاری  قوری قلعه

روستایی به همین نام در نزدیکی این غار قرار دارد که در ایام قدیم اطراف این روستا را قلعه های مختلفی در بر گرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است به همین دلیل نام این روستا و این غار به قوری قلعه نامگذاری شد.

در روایتی دیگر، اینکه چرا روستا و غار را قوری قلعه نامیده اند به دوره ساسانیان باز می گردد. درآن دوره دژی بزرگ و مستحکم بنا شد که هم اکنون نیز آثاری از آن به جای مانده است، این دژ به جهت بزرگی بعدها از سوی کرد زبانان آن منطقه به “گورا قلا” نامیده شد.کلمه گورا در زبان کردی به معنای بزرگی و قلا به معنای قلعه یا دژ می باشد، در اثر گذشت زمان این نام به تدریج تغییر کرده و به نام های “گوری قلا”و در آخر به “قوری قلعه”معروف شده است.

بعدها پس ار ساختن آبادی در کنار دژ همان نام یعنی قوری قلعه به روستا اطلاق شد، از طرفی چون نزدیکترین محل سکونت به غار همین ده است؛ بنابر این اسم غار را نیز قوری قلعه گذاشتند.

مطالب مرتبط با غار قوری قلعه

برچسب ها

  • غار قوری قلعه روانسر
  • قوری قلعه
  • غار قوری قلعه
  • غار قوری قلعه کرمانشاه
  • غار قوری قلعه در کرمانشاه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: