تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
افرا تخته

افرا تخته در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول از توابع استان گیلان واقع شده است. فاصله این روستا تا شهر گرگان ۷۲ کیلومتر است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است . این روستا از طریق شهرهای علی آباد و گرگان قابل دسترسی است. و جاده های منتهی به این روستا جاده های مناسب آسفالت شده است که از گرگان و علی آباد تابلوهای راهنما به خوبی مسیر را به شما نشان خواهد داد. بافت مسکونی این روستا بسیار متراکم است و در سطحی شیب دار بنا شده است. خانه های این روستا مانند بیشتر روستاهای خطه شمال کشور دارای سقف شیروانی است با دیواره های گل اندود. عکسهای زیر رنگارنگی این بهشت رو در فصل های سال نمایان میکند.

روستای افرا تخته دارای کمی بیشتر از ۲۶۰ نفر جمعیت است که اکثریت آنها به زراعت، باغداری و دامداری مشغولند و بخش کمی از مردم روستا در بخش تولید صنایع دستی و یا ارائه خدمات کار می کنند. زبان تکلم مردم روستا فارسی است و مذهب آنها اسلام و پیرو مذهب شیعه هستند. رسوم متداول و خاص این روستا شامل چهار بیتی خوانی، نواختن دوتار، نی و شمشاد در مراسم های جشن و سرور است. بازی های محلی افرا تخته نیز در بر گیرنده کشتی، چلیک بازی، گردو بازی، درنا بازی، ریگ بازی، تک بازی، اشتر قد بازی و … است که هر کدام از آنها با توجه به فرهنگ محلی نیازمند توضیحات مبسوط است. مردان در روستا کت و شلوار را بعلاوه ملاه پشمی و جلیقه می پوشند و زنان پیراهن های بلند را به همراه پیژامه  و شلوار به تن می کنند و روسری خود را مانند زنان عشیره می بندند.

محصولات زراعی افرا تخته شامل گندم، جو، یونجه، ارزن، پیاز، سیر، لوبیا چیتی و سیب‏زمینی است بعلاوه کشت گیاه دارویی گل گاوزبان نیز در این منطقه رواج دارد. زنبور داری و تولید عسل نیز از محورهای اقتصادی مهم برای مردم این روستا به شمار می رود. محصولات دامی روستا نیز شامل فرآورده‏های لبنی، گوشت و پشم گوسفند هستند. صنایع دستی روستا شامل قالی، چادر شب، سفره پارچه‏ای، دستمال، نمدمالی، چوخا ساق پیچ پشمی و انواع وسایل چوبی مانند قاشق، لگن، سطل و خیش چوبی و … است.

  کوه تکیانو که ارتفاع قله آن بیش از ۲۹۰۰ متر است و در فاصله ۷ کیلومتری جنوب روستاست و سرتا سر آن پوشش گیاهی از نوع درخت های پهن برگ دارد. کوه ملیارتو نیز در غرب روستا سربرافراشته است. جنگل درختان سرخدار که از گونه های نادر جنگلی در دنیاست و در اینجا مساحت ۲۴۰ هکتار را در بر می گیرد. این درختان بعضا قدمتی تاریخی و گاهی بیش از ۱۹۰ میلیون سال دارند. و افرا تخته یکی از رویش گاه های منحصر به فرد این گونه گیاهی در جهان است که در سال ۷۱ شمسی به عنوان دخیره گاه ژنتیکی ایران و جهان معرفی شده است. رودخانه افرا تخته در جنوب روستا جاریست و بسیار پر آب است و حاصلخیزی منطقه حاصل جریان آب این رودخانه است. یخچال های طبیعی که به شکلی بسیار زیبا تنها ۳ کیلومتر با روستا فاصله دارد. چشمه های جوشان آب معدنی و آبشارهای طبیعی که از ارتفاعی به اندازه ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متری کو های اطراف روستا در حال ریزش هستند. آرامستان قدیمی به نام گبری، کهنه حمام روستا، چاه سنگی که کهن پیرآلا نامیده می شود و با دهانه ۸ متری عمقی ۱۰۰ متری دارد و خانه های قدیمی روستا، همه و همه از جاذبه های این روستای زیبا و قدیمی است.

 

مطالب مرتبط با افرا تخته

برچسب ها

  • روستای افرا تخته
  • افرا تخته در علی آباد کتول
  • افرا تخته علی آباد کتول
  • افرا تخته
  • افرا تخته گلستان
  • افرا تخته در گلستان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: