تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
موزه نقاشی پشت شیشه

موزه نقاشی پشت شیشه یکی از موزه‌های شهر تهران است که در خیابان سعدی قرار دارد.

موزه نقاشی پشت شیشه در یکی از خانه‌های قدیمی تهران که متعلق به مرحوم دکتر سیاوش شقاقی؛ اولین پزشک در رشته بیماری‌های ریوی بوده، راه‌اندازی شده است. این خانه قدیمی به مساحت 1400 مترمربع و زیربنای 500 مترمربع، متعلق به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است. این خانه توسط ورثه دکتر شقاقی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا و پس از بازسازی در سال 1377 خورشیدی با 310 قلم شیء خریداری شده (متعلق به دوره صفویه تا عصر حاضر) از سوی شهرداری تهران، به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید. این آثار در زمستان سال 1389 بنا به صلاحدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به ارگ آزادی منتقل شدند.

موزه نقاشی پشت شیشه دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه دربر گیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه ایران است.

نقاشی پشت شیشه هنری وارداتی است که دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد اما بلافاصله رنگ و بویی بومی به خود گرفت. تصاویر مربوط به انسان، گل و مرغ، تصاویر هندسی، حیوانات، بناهای تاریخی، مناظر شهری، طبیعت، نوشته و خطوط قرآنی، تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی و درباری و تاریخی، شاعران و هنرمندان، تصاویری از امامان، دراویش و عامه مردم در حالت‌های مختلف و تصاویر زنان به شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری، از جمله موضوعات نقاشی‌های کار شده بر پشت شیشه می‌باشند.

هنر نقاشی پشت شیشه به جهت اجرای طراحی معکوس و استفاده از رنگ‌های روشن و اکلیلی، نیاز به مهارت و قدرت قلم و طراحی و ظرافت ویژه دارد.

نقاشی‌های به نمایش درآمده در این موزه شامل موضوعات گوناگون و در زمینه‌های مختلف است. تصاویر مربوط به انسان شامل تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی و درباری و تاریخی، تصاویری از عامه مردم در حالت‌های مختلف از جمله نواختن موسیقی، خواندن کتاب و ورزش است. اغلب تصاویر به زنان اختصاص داده شده است و نوع طراحی دربر گیرنده شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری است. در بسیاری از نمونه‌ها تصاویر آزاد و در برخی دیگر شباهت زیادی با نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مشاهده می‌شود.

موزه نقاشی پشت شیشه در خیابان سعدی (ایستگاه متروی دروازه دولت)، خیابان برادران قائدی (هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی (تنکابن) واقع شده است. دسترسی به این موزه از طریق خیابان پیچ شمیران نیز امکان‌پذیر است.

روزهای بازدید از این موزه همه روزه (به جز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری) از 9 الی 17 می‌باشد.

 

مطالب مرتبط با موزه نقاشی پشت شیشه

برچسب ها

  • مکانهای تفریحی تهران
  • جاذبه های دیدنی تهران
  • جاهای دیدنی تهران
  • موزه نقاشی پشت شیشه
  • موزه نقاشی پشت شیشه در تهران
  • موزه نقاشی پشت شیشه تهران

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: