تبلیغات
در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن چمدان چه باید کرد؟

شاید باورکردنی نباشد که میلیون‏‌ها چمدان تحویل شده در جریان ترانزیت یا گم میشوند و یا آسیب میبیند. وقتی چمدان‌مان را تحویل می‏‌دهیم انتظار داریم که دوباره آن را در مقصد ببینیم. اما اگر چمدانتان در مقصد نبود چه‌ کاری باید انجام دهید؟

 وِرد زبان یک مسافر باید این باشد که: "وقتی فرودگاه را ترک میکنم یا باید چمدانم همراهم باشد و یا باید فُرم PIR داشته باشم".

وقتی شما آخرین فردی هستید که در کنار گردونه ایستاده‌‏اید و متوجه میشوید که قرار نیست سروکله چمدانتان پیدا شود احتمالاً اصلاً برایتان اهمیتی ندارد که بیشتر چمدان‌‏های گم شده در طی 24 ساعت دوباره به صاحبش بازگردانده می‌‏شود و یا این‏که کمتر از 0/005 درصد از چمدان‌‏های تحویل شده برای همیشه گم میشوند. لازم است بدانید پس از آن باید چه کار کنید.

 تشریفات اداری را تکمیل کنید 

قبل از این‏که محل استرداد چمدان را ترک کنید ضروری است که یکی از اعضای پرسنل شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را پیدا کنید و گم‏ شدن چمدان‌تان را گزارش کنید.

حتی اگر به شما گفته شود که کیفتان با پرواز بعدی وارد میشود اصرار کنید که فُرم شکایت را پر کنید. صبر کردن در زمان کوتاهی، تقریباً تا سه روز، گاهی ممکن است ادعای شما را از اعتبار ساقط کند.

 به شما فرمی با عنوان گزارش بی‏‌نظمی در خصوص مال (PIR) داده میشود تا آن را پر کنید. آن را در همان محل پر کنید و یک کپی از آن تقاضا کنید. وجود این فُرم، به همراه رسید چمدانی که قبلاً از پرواز تحویل گرفتهاید (این رسید معمولاً به بلیط سفر یا روی گذرنامه الصاق میشود)، برای آنکه تقاضای غرامت از فرودگاه یا بیمه سفرتان را داشته باشید ضرورت دارد. PIR شما به خودی خود یک مطالبه خسارت نیست، بنابراین شما هنوز باید ظرف هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید.

غرامت برای چمدان تأخیری

 اگر در مسافرت خارجی هستید حتماً مقداری پول نقد برای ملزومات ضروری درخواست کنید. شرکت هواپیمایی ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ملزومات را خریداری کنید و آن‏ها هزینه آن را بر اساس رسید بازپرداخت خواهند کرد.

از پیش با محدودیت مخارج موافقت کنید و انتظار سخاوت بیش از حد از شرکت هواپیمایی نداشته باشید چون شرکت‏های هواپیمایی این دیدگاه را دارند که به محض آنکه کیفتان پیدا شد استفاده‌ی آتیتان از محتوای آن خواهد بود.

در سفری که به سوی خانه خودتان است، شرکت هواپیمایی چندان جوابگو نیست، چراکه آنها فرض میگیرند که هرآن‏چه نیاز داشته باشید را در خانه خودتان دارید. در بهترین حالت، وقتی کیفتان نهایتاً پیدا شود شرکت هواپیمایی به هزینه خودش کیف را برای شما ارسال خواهد کرد.

اما در بدترین حالت، بیست و یک روز طول خواهد کشید تا شرکت هواپیمایی تصدیق کند که کیف شما گم شده است. در این حالت، شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود، اما لازم است باز هم آن را کتباً درخواست کنید.

 غرامت چمدان گمشده

طبق پیمان مونترال (که جایگزینِ مقررات قدیمی و منسوخِ پیمان ورشو در می 1999 شد) مسافران میتوانند حداکثر به میزان 1.131 حقوق دریافت ویژه (یا SDR) برای چمدان گم‏شده به ازای هر نفر مطالبه کنند.

 ارزش یک SDR به سبد پول‏‌های رایج بین‌‏المللی و نوسانات آن بستگی دارد. مقدار ارزش یک SDR به صورت روزانه توسط IMF (صندوق بین‏‌المللی پول) محاسبه میشود و ممکن است از 526 یورو تا 850 یورو در نوسان باشد. شرکت‏‌های هواپیمایی عادت ندارند که بیدرنگ غرامت را پرداخت کنند و میزان غرامتی که شما دریافت میکنید نیز به این بستگی دارد که در مورد ارزش محتویات چمدانتان چقدر دلیل و مدرک دارید. بر اساس یک قاعده سرانگشتی شما به ازای هر کیلوگرم میتوانید انتظار دریافت 14 یورو داشته باشید.

 غرامت برای اشیاء دزدیده شده

اگر شیئی تک از کیفتان دزدیده‏ شود باز هم دشوار است که از شرکت هواپیماییتان غرامت طلب کنید زیرا این کارِ تقریباً غیرممکن بر دوش شما خواهد بود که ثابت کنید آن شیء از ابتدا در کیفتان بوده است. AUC (شورای کاربران حمل و نقل هوایی) به شما توصیه می‌‏کند که فقط از چمدان‏‌های با کیفیت استفاده کنید، اشیای گران‌قیمت در کیف‌هایی که در مخزن قرار داده میشوند نگذارید و این که از بیمه سفر استفاده کنید.

 فکر خوبی نیست که اشیاء گران‌قیمتی مثل تلفن همراه، دوربین فیلمبرداری یا دوربین عکسبرداری و جواهرات را درون چمدان‏‌هایی که تحویل بار میشوند قرار دهیم، زیرا شرکت‏‌های هواپیمایی بندی در ضوابط حمل خود دارند که طبق آن هرگونه مسئولیتی در قبال اشیاء داخل چمدان را از خود سلب میکنند. وضع قانونی دقیق این بندهایی که ادعای سلب مسئولیت دارند مشخص نیست اما به هر صورت شما مجبور خواهید شد که برای گرفتن غرامت به دادگاه مراجعه کنید.

غرامت برای چمدان آسیب دیده

اگر چمدان شما، و نه محتوای آن، آسیب ببیند میتوانید بر دریافت هزینه تعمیر یا دریافتِ یک کیف جایگزین مصر باشید.

 بیمه سفر می‏‌تواند از بد شدن اوضاع جلوگیری کند

بیمه سفر کمک‌‏کننده است. حیاتی است که وقتی شما بیمه‌‏نام‌ه‏ایی را انتخاب میکنید آسودهخاطر باشید که این بیمه‏‌نامه به قدر کفایت نیازهای شما و هرگونه کسری غرامتی که تحت پیمان مونترال پرداخت میشود را برآورده خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط با در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن چمدان چه باید کرد؟

برچسب ها

  • گه شدن چمدان
  • گم شدن ساک
  • گم شدن وسایل در فرودگاه
  • چمدان آسیب دیده

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: