تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
روستای امیریه شاهرود

روستای امیریه در 10 کیلومتری شمال شاهرود، در جادۀ مجن و در دهستان خرقان قرار گرفته است.

برای رسیدن به روستای امیریه اول از همه باید به شاهرود برسید. شاهرود در 390 کیلومتری جاده تهران ـ مشهد قرار دارد. از شاهرود مسیر رسیدن به روستا سرراست است. وارد جادۀ مجن شوید و بعد از 10 کیلومتر رانندگی در سمت چپ جاده به روستا می‌رسید.

روستای امیریه به خاطر وجود، چنارستان‌های کهنسال و باغ‌های زردآلو و گیلاس، یک طبیعت زیبا و پاییز رنگارنگ دارد. به این دیدنی‌ها چند اثر قاجاری را هم باید اضافه کرد.

تقریباً در سراسر روستا و اطرافش، می‌توان در کوچه‌باغ‌های پاییزی گردش کرد. بسیاری از این باغ‌ها مالکیت شخصی دارند و برای ورود به آنها باید از صاحبان آنها اجازه گرفت. اما یک منطقۀ عمومی برای گردش و اتراق، محلی است تقریبا روبه‌روی کارخانۀ سیمان که با دو ردیف درختان چنار بلند و نهری بزرگ که از وسط آن می‌گذرد، بسیار دیدنی است.

باغ گردشگری اَوَرس

تقریبا سه سال است که امیریه صاحب یک باغ تازه برای گردشگران شده است. باغی که با الهام از شیوۀ باغ‌آرایی ایرانی و با استفاده از گونه‌های گیاهی شهرستان شاهرود شکل گرفته است.

این باغ تقریباً 6 هکتاری، حدود 150 گونه گیاهی از منطقۀ شاهرود را در خود دارد. درخت اَوَرس یا سرو کوهی، یکی از معمول‌ترین گونه‌های گیاهی در ایران است و به همین‌دلیل هم اسمش برای این باغ انتخاب شده. غیر از حدود 200 اصله نهال اورس باغ، حدود 15 گونه پرنده و پستاندار در آن آزادانه حضور دارند. باغ اَوَرس که در 3 ‌کیلومتری ورودی روستا، در سمت دیگر جاده (راست) قرار دارد، امکاناتی برای دوچرخه‌سواری، فوتسال، والیبال، هندبال، اسکیت، بدمینتون و در ماه‌های گرم استخر شنا هم دارد. در این باغ استعمال هرنوع دخانیات ممنوع است.

باغ شازده و سردرش

یک باغ قدیمی در روستای امیریه باغ شازده است که در زمان حاکم قومس «امیراعظم» تبدیل به یک باغ اختصاصی شد. در دورۀ پهلوی اول، در سر این باغ یک بنای کوچک و زیبا ساخته شد که دارای تزیینات آجرکاری زیبا و نقوش اسلیمی است. این باغ تقریباً در وسط روستا قرار گرفته و در مالکیت خانوادۀ معزی است، اما با هماهنگی با صاحبانش می‌توان نگاهی در آن انداخت.

حمام‌ امیریه

حمام روستای امیریه مربوط به دورۀ قاجار است و دستور ساخت آن را هم حاکم وقت صادر کرده. حمام دو سالن اصلى با دیوارهاى سنگى و سقف‌هاى گنبدى آجرى دارد و هر سالن هم چهار ستون با سنگ‌هاى مدور و سرستون‌هاى حجارى شده با نقوش گل و بوته دارد. متأسفانه این حمام در آستانۀ تخریب قرار گرفته است اما قابلیت احیاء و تغییر کاربری به واحد پذیرایی، موزه و یا خدمات سنتی را دارد.

پیست سوارکاری

در امیریه دو پیست سوارکاری هم وجود دارد. پیست سوارکاری مهر با شمارۀ تماس (09121731256) و پیست پارتیان با شمارۀ تماس (09124730190) در محدودۀ روستا هستند.

باغ گل و گیاه بهشت

این باغ در ابتدای روستا در کنار جادۀ مجن، مهد پرورش بیش از صد نوع گل و گیاه ایرانی و دارای انواع درختان میوه است که با هماهنگی قبلی آمادۀ پذیرایی از گردشگران و خانوادۀ دوستداران طبیعت به صورت رایگان می باشد

 

مطالب مرتبط با روستای امیریه شاهرود

برچسب ها

  • روستای امیریه شاهرود
  • روستای امیریه در شاهرود
  • روستای امیریه
  • روستای امیریه سمنان
  • روستای امیریه در سمنان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: