تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
جنگل توسکستان

تقریبا ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان جاده‌ای به سمت جنوب منشعب می‌شود که به خاطر اولین روستای این جاده «توسکستان» یا «توسکاستان» نام‌گرفته، جاده‌ای به طول ۳۰ کیلومتر که در راه از چندین روستا تماشایی و ییلاقی می‌گذرد. جاده توسکستان اگرچه بسیار تماشایی است، اما آن‌قدر شیب و پیچ‌های تند دارد که باید هم راننده قابلی باشید و هم خودرویی سرحال زیر پایتان باشد. به دل جاده که زدید، هرجایی که مناسب دیدید، می‌توانید پارک کنید و برای یک پیاده‌روی چندساعته به دل جنگل بزنید. این جنگل زیبا که با جنگل‌های جهان‌نما هم همسایه است، بخشی از پارک هیرکانی است که به‌تازگی به پارک ملی شده تبدیل شده است.

در نظر داشته باشید برپا کردن آتش و بساط کباب را فراموش کنید، به این دلیل که این درختان بسیار خشک‌اند و احتمال آتش‌سوزی بسیار بالاست. علاوه بر این لباس گرم را هم فراموش نکنید. این منطقه در پاییز بسیار خنک می‌شود و احتمال بارندگی هم بالاست.

جنگل توسکستان گرگان بخشی از محدوده ۴۰ هزار هکتاری پارک ملی هیرکانی است و بیشتر با درختان توسکا، اورس و بلوط پوشیده شده است. جاده توسکستان یکی از جاده‌های زیبای پاییزی ایران است. یک جاده تقریبا ۳۰ کیلومتری، از میانه جنگل توسکستان می‌گذرد و می‌توانید در هر جای این مسیر که دوست دارید، از خودرو پیاده شده و گردش کنید. البته بهتر است با بلدهای محلی همراه شوید تا در این جنگل گم نشوید اگر جاده ابری باشد، خوش‌شانسی بزرگی نصیبتان شده؛ چون ابرها جاده و جنگل را می‌پوشانند و توسکستان، یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران می‌شود.

انتهای جاده کمی شیب می‌گیرد و از ابرها هم بالاتر می‌رود. بلوط و ممرز از جمله درختان این منطقه جنگلی هستند و در آبان ماه با رسیدن بلوط‌های جنگلی، حتما افراد بومی و دامداری زیادی را در این مسیر خواهید دید که در حال جمع‌آوری بلوط برای فروش یا خوراک دام‌هایشان هستند.  در اواسط جاده توسکستان در میان جنگل انبوه، به کاروانسرای «قزلق» می‌رسید. تابلوهای راهنما محل کاروانسرا را نشانتان می‌دهد، ضمن آنکه رسیدن به فضایی بودون دارودرخت می‌تواند نشانه رسیدن به کاروانسرا باشد. دقت کنید کاروانسرا از جاده پیدا نیست و باید از خودرو پیاده شده و حدود ۱۵۰ متر به سمت شرق و شمال شرقی پیاده‌روی کنید. در این حین کومه مخصوص چوپان‌ها سقف کاروانسرا که معمولا با بوته‌ها و گیاهان پوشیده شده، هویدا می‌شود. این کاروانسرا که مربوط به دوران اسلامی است و در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، در سال ۱۳۷۹ بازسازی و زیبا شده است.

 

مطالب مرتبط با جنگل توسکستان

برچسب ها

  • جنگل توسکستان
  • جنگل توسکستان در گرگان
  • جنگل توسکستان گرگان
  • جاده توسکستان
  • توسکستان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: