تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
دریاچه آویدر

طبیعت ایران سرشار از دیدنی های چشم نواز و شاید کمتر شناخته شده ای است که بساط خود را در چهار گوشه ی این سرزمین پهن کرده اند و علاقه مندان را به سوی خود می خوانند. هر کس برای یافتن دمی آسایش و آرامش به سراغ مقصدی خاص می رود تا زیبایی هایش را به نظاره بنشیند و ساعاتی متفاوت را برای خود رقم بزند. این مقاصد در کشور ما به فراوانی وجود دارند و هر کس با هر سلیقه و علاقه ای می تواند یکی را انتخاب کند و راهی جاده شود.

پیش تر به سراغ بسیاری از جاذبه های طبیعی ایران زمین رفتیم و دیدنی های آنها را از نظر گذراندیم. به قلب کوهستان زدیم، به میانه ی غار رفتیم و یا به تماشای آبهار رقصان در آبشارها نشستیم. هر یک از این سفرها تجربیاتی تازه برایمان به ارمغان آورد و لذت چشیدن آرامش را برایمان به یادگار گذاشت. امروز نیز بار سفر بسته ایم و می خواهیم یکی دیگر از مناطق زیبای ایران را به شما معرفی کنیم. مقصدمان جایی در طبیعت بکر شمال ایران و استان مازندران است.

راهی نوشهر می شویم تا به دیدن دریاچه آویدر برویم.

دریاچه آویدر و محوطه ی اطراف آن یکی از مناطق بکر و دیدنی شمال ایران است که زیبایی های چشم نوازی دارد و یک جزیره ی کوچک سبز در میان آن دیده می شود.

– وجود امکاناتی چون سرویس بهداشتی، قایق های پدالی و موتوری، بوفه و یک رستوران محلی، این محل را به تفرجگاه خوبی برای گردشگران تبدیل کرده است.

– محوطه ی اطراف دریاچه مکان خوبی برای برپا کردن یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه و ثبت نمودن خاطراتی خوش در ذهن شماست.

در ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان، تفرجگاه بسیار چشم نوازی قرار دارد که میزبان دوست داران طبیعت است. دریاچه ای زیبا و بکر که در نتیجه ی احداث سد خاکی ایجاد شده و به نام های دریاچه و سد آویدر و یا دریاچه و سد صلاح الدین کلا شناخته می شود. . این سد خاکی به اداره آبیاری منطقه‌ تعلق دارد و از آن جهت تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی استفاده می گردد.

دریاچه آویدر و محوطه ی اطراف آن فرصت های خوبی برای خلق لحظات مفرح در اختیار شما قرار می دهند:

۱- گشت و گذار و عکاسی

محوطه ی اطراف دریاچه پوشیده از درخت است و مناظر جنگلی زیبایی را پیش چشم شما قرار می دهند. قدم زدن در این فضا تجربه ای لذت بخش است که می تواند تا همیشه در ذهن شما بماند. در گشت و گذارتان می توانید تصاویری ناب از این جلوه ی طبیعت را ثبت کنید و یادگاری های خوبی را با خود به خانه ببرید.

۲- پیک نیک

زمین های مسطح کنار دریاچه آویدر و یا بخش های جنگلی اطراف آن مکان های خوبی برای برپا کردن یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه و خلق یک روز به یادماندنی هستند. پس وسایل مورد نیازتان را بردارید و از گذراندن ساعاتی در قلب طبیعت لذت ببرید.

۳- ماهیگیری

دریاچه آویدر مامنی برای برخی گونه های ماهیان است. اگر با اصول ماهیگیری آشنایی دارید و ابزار آن نیز در اختیار شما قرار دارد، می توانید ماهیگیری را نیز در سفر به این دریاچه تجربه کنید.

۴- اسب سواری

برخی از افراد محلی برای آنکه در این سفر بیشتر به شما خوش بگذرد، اسب هایی را با خود به این دریاچه آورده اند و در ازای دریافت مبلغی، اجازه می دهند تا اسب سواری را نیز در کنار دریاچه امتحان کنید.

۵- قایق سواری

اگر دلتان خواست که به میان دریاچه بروید و از آنجا به تماشای مناظر بپردازید می توانید از قایق هایی که در کنار دریاچه وجود دارد استفاده نمایید. این قایق ها در دو نوع پدالی و موتوری هستند و شما بسته به سلیقه ی خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و در ازای پرداخت هزینه بر آن سوار شوید.

۶- جزیره میان آب

یکی از ویژگی های کم نظیر این دریاچه وجود یک جزیره ی سبز رنگ در میان آب آن است. این جزیره در میان رنگ آبی دریاچه می درخشد و جلوه گری می کند. وجود این جزیره نشان میدهد که پیش از احداث سد و آبگیری آن، یک تپه در این قسمت وجود داشته است.

۷- دوچرخه سواری

مسیرهای پاکوب اطراف دریاچه به شما این امکان را می دهند که بتوانید دوچرخه سواری را نیز تجربه کنید. پس دوچرخه هایتان را با خود ببرید و از لحظات شیرین لذت ببرید.

 

امکانات رفاهی منطقه

با وجود آنکه دریاچه آویدر از مکان های تفریحی بکر شمال ایران است اما امکانات مناسبی نیز در آن وجود دارد. در محوطه ی این دریاچه سرویس بهداشتی، تعدادی آلاچیق، یک رستوران محلی کوچک و یک بوفه در اختیار شما قرار دارند و می توانید از آنها استفاده کنید.

پوشش گیاهی و جانوری

دریاچه ی به وجود آمده در پشت سد شرایط مناسبی را برای رشد و نمو موجودات آبزی فراهم نموده است و برخی از انواع ماهیان و قورباغه در آن مشاهده می شود. اطراف دریاچه نیز دارای پوشش جنگلی است و گونه‌های گیاهی آن همانند همان چیزی است که در سایر مناطق جنگلی مناطق شمالی ایران وجود دارد.

راه دسترسی

برای رسیدن به این دریاچه باید به سوی استان مازندران بروید. با حرکت از نوشهر به سمت نور، در حالی که حدود ۱۰ کیلومتر از پارک جنگلی سی سنگان فاصله گرفته اید و در نزدیکی روستایی بنام صلاح الدین کلا قرار دارید، چشمتان به تابلویی در سمت راستتان خواهد افتاد که عنوان سد خاکی را به شما نمایش می دهد. در این محل مسیرتان را تغییر دهید و به سمت جنوب حرکت کنید. با طی 5 کیلومتر و گذر از کنار روستاهای صلاح الدین کلای سفلا، اولیا و ملاکلا به آویدر می رسید.

 

مطالب مرتبط با دریاچه آویدر

برچسب ها

  • دریاچه آویدر
  • دریاچه آویدر در مازندران
  • دریاچه آویدر مازندران
  • آویدر

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: