تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار جم

آبشار سالوک (به آبشار جم نیز شناخته می شود) در استان خراسان شمالی واقع است. این آبشار در دامنه قله سالوک در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار گرفته و در فصل زمستان یخ میزند. یخ زدن آبشار در فصول سرد مناظر بدیعی را بوجود می آورد که مورد استفاده یخ نوردی کوهنوردان نیز قرار میگیرد. آبشار سالوک در پارک ملی سالوک قرار گرفته و یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است.

برای دسترسی به این آبشار در فاصله حدود ۶ کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین (حدود ۱۰۰۰ متر مانده به منطقه تفریحی بش قارداش) در سمت چپ جاده وارد مسیر انحرافی میشوید ۰ بعد از گذر از روستای زیبای ارک به گردنه ای به نام بیو رسیده که پس از طی آن جاده در امتداد ارتفاعات زیبای آلاداغ به پیش می رود و بعد از چند صباحی تابلوی روستای حصار حسینی خود نمایی میکند. در این منطقه باید واردجاده خاکی شد و بعد از گذر از روستای حصار حسینی و در فاصله کمی به روستای زیبای رختیان که در دامنه ساولک قرار دارد رسید. از این منطقه پیاده مسیر را به سمت جنوب و ارتفاع آغاز کنید. فاصله روستا تا پناهگاه دارای شیب نسبتا مناسبی است لذا گامها کمی آهسته و زمان صعود کمی طولانی میشود. بعد از یک کوهنوردی حدودا یک ساعته به منطقه چشمه لوشی میرسید که در زمستان زیر برفها مدفون می گردد. پس از آن به منطقه نسبتا همواری به نام سنگ دوقلوها می رسید که در مواقع ضروری کوهنوردان از آن به عنوان جان پناه اسفاده می نمایند.

از سنگ دو قلوها تا پناهگاه فاصله کمی قرار دارد ولی به علت شیب تند مسیر و جمع شدن برفها و متعاقب آن یخ زدگی سطح برفها نیاز به ابزار مناسب کاملامشهود و ملموس می گردد. بالاخره بعد ازیک کوهپیمایی 3 ساعته به پناهگاه سالوک میرسید. از پناهگاه تا آبشار سالوک در حدود 1 کیلومتر فاصله است.

مطالب مرتبط با آبشار جم

برچسب ها

  • آبشار جم
  • آبشار جم در خراسان شمالی
  • آبشار جم خراسان شمالی
  • آبشار جم در خراسان
  • آبشار جم در قله سالوک

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: