تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
روستای زوارم

آبشار زوارم شيروان در استان خراسان شمالی واقع است. روستاي زوارم، از توابع بخش مرکزي شهرستان شيروان، در 28 کيلومتري جنوب شرقي شيروان و 83 کيلومتري بجنورد قرار دارد. اين روستا از شمال به روستاهاي شيرآباد و ورقي، از جنوب به روستاهاي مشهد طرقي و قرينانلو و که شخري، از شرق به روستاي بزآباد و از غرب به روستاهاي قزل حصار و باداملق محدود مي‏شود. کوه تمغ در 3 کيلومتري جنوب غربي و کوه شفلي در 3 کيلومتري جنوب شرقي روستا واقع شده‏اند.

در منطقه ييلاقي زوارم که در طول 25 کيلومتر از ابتداي دره زوارم تا کوه‏هاي تخت ميرزا و شخري امتداد مي‏يابد، چشمه‏ سارها، آبشارها، حوضچه‏ هاي سنگي، کوه‏هاي سر به فلک کشيده، باغ‏هاي ميوه، رودخانة پر آب، مراتع غني و انواع گياهان دارويي و خوراکي موزائيک بسيار زيبايي از طبيعت را به نمايش درآورده‏اند. رودخانه زوارم، از کوه‏هاي جهان ارغيان موسوم به تخت ميرزا سرچشمه مي‏گيرد و در مسير خود مزارع و باغ‏هاي روستاهاي زوارم، شيرآباد، ورقي، عبدآباد و توده را مشروب مي‏سازد و به رودخانه اترک مي‏پيوندد. سواحل اين رودخانه اتراق‏گاه‏هاي مناسبي براي گردشگران دارد.

ميم لي، دره ه‏اي پر آب و سرسبز با چشمه‏ها، باغ‏ها و النگ‏زارهاي فراوان است. انتهاي اين دره به زلزله خانه و چقر النگ و تخت ميرزا در کوه‏هاي شاه جهان مي‏رسد. در چقر النگ، دو چشمه معروف قاينار چشمه و قرمز چشمه مي‏جوشد و از مناطق بسيار خوش آب و هواي ييلاقي به شمار مي‏آيد. منطقه شخري، با انواع درختان و باغ‏هاي بزرگ گردو و ميوه‏هاي ديگر، از مناطق يلاقي روستاست. دسترسي به اين منطقه، منوسط به گذشتن از دره‏ها و گذرگاه‏هاي صعب‏ العبور پرآب و سرسبز به طول 15 کيلومتر است. شخري چندين چشمه پرآب دارد و در گذشته، ييلاق خوانين بوده است. آثار برج و باروها و خانه‏ هاي مخروبه‏اي در آن به جا مانده است. پوشش گياهي غني با انواع گياهان دارويي و خوراکي مانند کاسني، گون، کماي، زيره، پونه، درمنه ترکي، پوپک، ساري گل، کاکوتي، گزنه، ترخ، چريش، سيب کوهي و زردآلوي کوهي از ديگر جاذبه‏ هاي طبيعي پيرامون اين روستا است.

مطالب مرتبط با روستای زوارم

برچسب ها

  • روستای زوارم
  • روستای زوارم در خراسان
  • روستای زوارم خراسان
  • زوارم

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: