تبلیغات تبلیغات تبلیغات
جزیره کبودان

بزرگترين جزیره درياچه اروميه جزيرة کبودان است که يک چشمه و يک قنات کوچک دارد. قسمت اعظم پوشش گياهي آن را علف‌هاي کوتاه، درختان پستة وحشي، سرو کوهي، بادام وحشي، شير خشت و گوجه فرنگي تشکيل مي‌دهد. اين جزيره در شرق اروميه با وسعت 3175 هکتار و در ارتفاع 1521 متري قرار دارد. نوع ساحل آن سنگي و ماسه‌اي است و براي شنا و ورزش‌هاي آبي امکانات مناسبي دارد. در شمال این جزیره جزیره آرزو در فاصله یک کیلومتری و جزیره اشک در جنوب غرب این جزره و در فاصله 7 کیلمتری واقع شده اند.

در جزیره کبودان هزاران حيوان از انواع مختلف زيست مي‌کنند که عمده‌ترين آن‌ها قوچ و ميش مي‌باشد. تعداد اين حيوانات در حدود 3500 رأس است و اخيراً از سوي سازمان محيط زيست جهت تعادل لازم حيات وحش تعدادي پلنگ نر و ماده به جمع حيوانات آن اضافه شده است.

جزیره کبودان یکی از جزایر دریاچه‌ی ارومیه است كه از سال ۱۳۴۶ خورشیدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است. این جزیره و سایر جزایر دریاچه‌ی ارومیه به جز جزیره اسلامی اكنون به پارک ملی تبدیل شده است. كبودان تنها جزیره دریاچه‌ی ارومیه است كه در تمام سال دارای آب شیرین است. آب شیرین جزیره برای مصرف حیوانات وحشی از دو چشمه‌ای كه در جنوب آن قرار دارد، تامین می‌شود.
جزيره کبودان (قويون داغي) زيستگاه قوچ و ميش ارمني و گوزن زرد ايراني است. اين گوزن يکي از نادرترين گونه هاي گوزن جهان است.
کبودان تنها جزيره درياچه اروميه است که در تمام سال داراي آب شيرين است. آب شيرين جزيره براي مصرف حيوانات وحشي از چشمه اي که در جنوب آن قرار دارد تامين مي شود.

هر قسمت جزيره زيبايي دلپذيري دارد. وجود پرندگان بزرگي چون عقاب طلايي و لاشخور مصري نيز حالت خاصي به آن داده است. از ديگر پرندگان اين جزيره مي توان به مرغ کفل سفيد، مرغ سنگ، پري شاهرخ، سبزه قبا، کاکايي، هدهد، کبک و پرندگان آبزي چون فلامينگو، آنقوت نوک قرمز و بعضي از انواع مرغابي اشاره کرد.
فلامينگوها، گوشه شمال غربي جزيره، آب هاي ميان قويون داغي و جزاير آرزو و اسپير را انتخاب کرده اند که منطقه نسبتا آرامي است؛ غذاي اصلي آن ها انواع جلبک ها و سخت پوستان موجود در آب درياچه به نام آرتمياسالينا است. قوچ و ميش هاي جزيره از سال 1340 تحت حفاظت قرار دارند و تعداد آن ها امروزه به بيش از 3500 راس رسيده است.

بهترين زيستگاه هاي قوچ و ميش ارمني و گوزن زرد ايراني در جزيره کبودان عبارت اند از: قوچ درهسي، جن دره سي، گوله دره سي، حسن آقا دره سي، زرزا، شکارگاه، قره داغ بزرگ و کوچک که تمامي قوچ ها و ميش ها در اين مناطق زندگي مي کنند. اين مجموعه از طرف يونسکو به عنوان يکي از 59 منطقه حفاظت شده که داراي گونه هاي کمياب گياهي و حيواني است به ثبت رسيده است.

تاریخچه

در پی عقب نشینی آب دریاچه ارومیه و ظاهر شدن سواحل جدیدی از جزیره کبودان، مدارکی از یک سیستم آب رسانی شامل یک رشته قنات و تنبوشه های سفالی، که آب شیرین را به سکونت گاهی در بخش شرقی جزیره می رساند رویت شد. بررسی و مطالعه مقایسه ای بر روی یافته های معماری و مدارک سفالی انجام شد که با استناد نتایج این مطالعات، این سکونت گاه به دوره ایلخانی تعلق دارد.

مطالب مرتبط با جزیره کبودان

برچسب ها

  • کبودان
  • جزیره کبودان
  • جزیره کبودان ارومیه
  • جزیره کبودان در ارومیه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: