تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
گنبد نمکی سیاهو

بخش سياهو در فاصله 55 كيلومتري محور بندرعباس-سيرجان و در 75 كيلومتري شمال خاوري بندرعباس قرار دارد . در فاصله 3 كيلومتري شمال باختري بخش سياهو ، گنبد نمكي سياهو واقع شده است و بخش اعظم آن را نمك تشكيل داده است و غارهاي نمكي آن بسيار طولاني است .

اشكال انحلالي نمك به صورت متنوع در اين گنبد ايجاد شده است . آب شوري كه از گنبد سرچشمه مي گيرد به زمين هاي كشاورزي اطراف و آبهاي شيرين منطقه اثرات زيانباري وارد نموده است كه در اين مورد لازم است به منظور حفاظت اراضي كشاورزي از پيشروي آب شور ، اقدام به ايجاد حوضچه هايي نموده كه آب شور درآن تبخير گردد و نمك آن هم قابل استفاده گردد و با اين راه حل از پيشروي گنبد نمكي هم جلوگيري مي شود . گنبد سياهو ذخاير متنابهي از نمك را دارد كه اين نمك در صنايع شيميايي مورد استفاده قرار مي گيرد . از خاك سرخ آن نيز در صورت تغليظ و شستشو در صنايع رنگ سازي داخل كشور استفاده مي شود .

اين منطقه با وسعت 2200هکتار در جوار روستاي خرسين دهستان سياهو از توابع بخش فين بندرعباس قرار دارد. دسترسي: اين اثر در 55 كيلومتري جاده ارتباطي بندر عباس – سيرجان در شمال روستاي سياهو واقع شده است. دسترسي به مسير از طريق جاده آسفالته و خاكي با گذشتن از روستاي دره گز امكان پذير است. پدیده های فيزيكي منطقه منطقه از يك رشته كوه تشكيل شده كه به صورت گنبد نمكي از داخل زمين بيرون آمده به طوريكه نوك گنبد هنوز بدون تغيير از بافت طبيعي اطراف پوشيده از بادام كوهي مي باشد ولي قسمت هاي جانبي گنبد تحت تاثير فشار هاي دروني زمين به صورت نمك ظاهر شده است و به علت نمكي شدن بافت خاك داراي پوشش قابل توجهي نمي باشد. اهميت منطقه اين منطقه به دليل دارا بودن ويژگي هاي منحصر به فرد خود در مقايسه با ساير گنبد هاي نمكي موجود در استان داراي چشم انداز هاي منحصر به فرد به خصوص آبشار نمكي، قنديل هاي متنوع با ستون هاي عظيم نمكي مي باشد.در داخل اين گنبد چشم انداز هاي متعددي وجود داردكه حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشكيل قنديل هاي نمكي متنوع با زيباييهاي خاص خود را به وجود آورده است. همچنين در داخل اين تپه ستون هاي بسيار عظيم نمكي وجود دارد كه نظر هر بيننده را به خود جلب مي نمايد. از اين پتانسيل ها ي طبيعي مي توان در جنبه هاي آموزشي و تفرجي استفاده كرد. غار طبیعی سیاهو محیط کوه غالبا” از سنگهای ناپایدار و نمکی تشکیل شده است از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار ٣ متر، عرض دهانه ٤ متر و طول غار ١٧٨ متر می‌باشد.پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ١٠ متر پیشروی در تالار به یک حفره و یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند.این راهرو بدون داشتن راههای فرعی و گمراه کننده تا طول ١٧٠ متری داخل غار پیش مي‌رود‌. در هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب بطرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد. به طور متوسط ارتفاع این راهرو تا پایان غار ٣ متر و عرض آن نیز در عریض ترین قسمتها بين 5 تا ١٠ متر است. در طول مسیر چند گربه رو و راهروی کوتاه و تنگ وجود دارد که پیشروی را قدری کند می‌کند.

در طول مسیر قندیل‌های نمکی متعددی دیده می شوند که جزء جدا ناشدنی این غار زیبا و بکر هستند. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا” زیادی به سمت خارج غار می‌باشد. پس از ١ساعت غار نوردی به انتهای غار می‌رسید. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم می‌باشد. به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره های غار و بطور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می‌شود به هیچوجه توصیه نمی‌شود. از آنجائیکه آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست می‌بایست از قبل پیش بینی های لازم بعمل آید و نکات ایمنی را در خصوص غارها رعایت کنید.در سرتاسر مسیر غار قندیل ها و گنبد های نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع 12 متر قابل رویت است. در قسمتهایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.

 

مطالب مرتبط با گنبد نمکی سیاهو

برچسب ها

  • گنبد نمکی سیاهو
  • گنبد نمکی سیاهو بندرعباس
  • گنبد نمکی سیاهو در بندر عباس
  • گنبد نمکی سیاهو سیرجان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: