تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
باغ سیفیه ملایر

پارک سیفیه ملایر (باغ تاریخی سیفیه) یکی از قدیمی‌ترین پارک کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط عبدالمحمد میرزا سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود احداث شد.

این بوستان در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شده‌است. مساحت آن در حدود ۱۰ هکتار ‌است. این بوستان دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها و آبنما و جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها است.

این پارک توسط مهندسان ایتالیایی طراحی و ساخته شده است. در آن زمان نهاوند و تویسرکان یکی از توابع ملایر بوده است. بوستان سیفیه دارای دو استخر، یک مسجد و یک ساختمان که محل سکونت سیف‌الدوله بوده‌است. آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی در ۸ کیلومتری زرک توسط مقنیان یزدی از کوه‌های اطراف به محوطه پارک انتقال یافت. مجموعه پارک و مقبره سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک سیفیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های غرب کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بوده و توسط مهندسان ایتالیایی طراحی و ساخته شده است .این پارک زیبا در شمال شرقی شهرملایردر دامنه کوه گرمه قرار دارد. در زمان قاجاریه شهرستان ملایر شهر جدیدالتاسیسی بوده است وفاقد امکانات رفاهی لازم بوده است. بنابراین حاج سیفدواله تصمیم به احداث این پارک تفریحی گرفت . آب وهوای گرم موجب شد که سیف الدوله زمینی خریداری و از مهندسین ایتالیایی برای احداث باغ با موافقت ناصرالدین شاه کمک گرفت ،این پارک دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه ،حوضچه‌ها و آبنما وجنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها می‌باشد . البته معماری باغ ایرانی ازسابقه ای دیرینه درمعماری ایران برخوردار است و قدمت آن به بیش ازاسلام باغهای پاسارگاد دوره هخامنشی می‌رسد . گمان میرود که معماری باغ سیف الدوله به تاثیرپذیری ازسنت باغ سازی رایج دراواسط دوره قاجارو به تاثیرپذیری ازعناصرپایداری معماری ایرانی شکل گرفته است است بر طبق تحقیقات نظام شکل گیری باغ ایرانی درطی دوره‌های مختلف مبتنی بردیدگاه‌های دین اسلام و فرهنگ ایرانی است و همچنین تاثیر پذیری ازسنت باغ سازی قبل ازاسلام ایران متاثر از دین زرتشت می‌باشد و دو عنصرمهم پایدار معماری ایرانی یکی پرهیز ازبیهودگی و دیگری درونگرایی درطراحی باغ سیف الدوله رعایت شده ست. این پارک زیبا دارای درختان چنار کهنسال حوضچه‌ها و آبنما و آبشار ،جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها ، دریاچه مصنوعی ، شهر بازی، سینمای 4 بعدی، و مسجد می‌باشد. این بوستان دارای دو استخر است ودارای مسجدی است که توسط سیف الدوله احداث شده است وساختمانی که ظاهرأ محل سکونت بانی آن بوده است.از آنجایی که مهندسین آن ایتالیایی بوده اند این پارک به شکلهای صلیبی وبیضی ساخته شده است .

آب مورد نیاز باغ را سیف الدوله با احداث قناتی در 8 کیلومتری پارک توسط مقنیان یزدی از دامنه کوه‌های اطراف به محوطه پارک توسط کانالهای انتقال داده اند . در محوطه درونی باغ کوشکی قرار دارد که جلوی آن حوضچه ای است که در حال حاضر طرح آن توسط یک سنگ تراش اصفهانی تغییر کرده است . مجموعه باغ به علت حملات اشرار دارای حصار و چهار برج در چهار گوشه آن بود است که هم اکنون بقایای از دیوارهای حصار باغ که با خشت و گل ساخته شده دیده می‌شود. از چهار برج آن یک برج قلعه گونه ای باقیمانده است که با خشت و آجر و با پوششی از کاه گل ساخته شده و پوشش سقف آن چوبی است. مقبره سیف الدوله که از واقفین بزرگ استان همدان محسوب می‌شود در ضلع شرقی این پارک قرار گرفته است. بام ملایر که بعنوان بزرگترین پروژه توریستی در استان همدان در حال ساخت می‌باشد از تپه‌های شمال پارک سیفیه آغاز می‌شود. قدیمی ترین بوستان طبیعی غرب کشور بوستان سیفیه ملایر است که در شمال شرقی این شهر در دامنه کوه گرمه قرار گرفته ودر مساحتی در حدود 10 هکتار بنا شده است. این بنا در سال 1304 توسط سیف الدوله (نوه فتحلیشاه ) در زمان حکومتش بر ولایت ملایر و تویسرکان احداث شد.

یکی از علل بوجود آمدن این بنای قدیمی بدین شرح بوده است : در زمان قاجاریه شهرستان ملایر شهر جدیدالتاسیسی بوده وفاقد امکانات رفاهی لازم بوده است.بنابراین حاج سیفدواله تصمیم به احداث این پارک تفریحی گرفت. دلیل دیگر اینکه آب وهوای گرم موجب شد که سیف الدوله زمینی خریداری و از مهندسین ایتالیایی برای احداث باغ با موافقت ناصرالدین شاه کمک گرفت ،این پارک دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه ،حوضچه ها و آبنما وجنگل مصنوعی بر روی تپه ها می باشد. این بوستان دارای دو استخر و همچنین مسجدی است که توسط سیف الدوله احداث شده است وساختمانی که ظاهرا محل سکونت بانی آن بوده است. از آنجایی که مهندسین آن ایتالیایی بوده اند این پارک به شکلهای صلیبی وبیضی ساخته شده است و آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی توسط مقنیان یزدی از کوههای اطراف به محوطه پارک انتقال می یافته است.

مطالب مرتبط با باغ سیفیه ملایر

برچسب ها

  • باغ سیفیه ملایر
  • باغ سیفیه در ملایر
  • باغ سیفیه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: