تبلیغات تبلیغات تبلیغات
حمام تاریخی میرزا رسول

هر چند ساخت حمام ميرزا رسول مهاباد به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است .

موقعیت بنا :

حمام تاریخی ميرزا رسول مهاباد در استان آذربايجان غربي در کنار يکي از گذرگاه هاي قديمي بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است .

ویژگی های کالبدی بنا :

حمام تاریخی ميرزا رسول مهاباد در استان آذربايجان غربي در کنار يکي از گذرگاه هاي قديمي بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوضخانه هاي سنتي اين شهر به دوران صفويه و قاجاريه بر مي گردد . البته ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است . اين حمام که ساختاري مشابه ديگر گرمابه هاي قديمي ايران دارد شامل سربينه، گرمخانه و فضاي انتقالي و گنبد است . هر کدام از گنبدهاي گرمخانه و سربينه ، چهار نورگير در بغل و يک نورگير در مرکز دارد . خزینه این حمام در قسمت گرمخانه است . بینه آن دارای پلان تقریباً مربع شکل بوده و همچنین دارای پشت بند می باشد . حمام دارای دو گنبد نا برابر است که بر روی هر کدام چهار عدد نورگیر قرار گرفته است . تفاوت اندازه و ارتفاع گنبدها به فضاي تاريخي اين حمام تنوع خاصي بخشيده است . ورودی کنونی این بنا الحاقی است که اخیراً احداث شده و ورودی اولیه آن از بازار اصلی بوده که اکنون راهروی آن به مغازه تبدیل شده است .

مصالح اصلی بنا سنگ و آجر است که از آجر در پوشش طاق و تویزه ها و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده شده است . این بنا در حال حاضر کاملاً مرمت شده است . حمام میرزا رسول دارای تزیینات خاصی در اصل بنا نبوده ولی بعد از مرمت آن ازاره کاشی فیروزه ای رنگ به آن الحاق شده است . شیوه آجر چینی طاق و تویزه ها را می توان از عوامل تزیینی این بنا محسوب نمود . این بنا به شماره 4848 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است . حمام ميرزا رسول مهاباد كه در بازار شهر و در جوار ميدان آرد در مركز اين شهر واقع شده بوسيله آجر و ملات متشكل از ساروج و آهك ساخته شده است ، به دليل آجركاريهاي زيبا و طاقهاي بلند از آثار منحصر بفرد دوره قاجاريه در منطقه محسوب مي‌شود .

 

مطالب مرتبط با حمام تاریخی میرزا رسول

برچسب ها

  • حمام تاریخی میرزا رسول
  • حمام تاریخی میرزا رسول در آذربایجان غربی
  • حمام میرزا رسول
  • حمام میرزا رسول در آذربایجان غربی

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: