تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
حمام قجر (موزه مردم شناسی )

حمام قَجَر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 هجری قمری توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شد و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد.

مساحت این حمام در حدود 1045 مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد. در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد. پلان سربینه به شکل 8ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین‌ و طاق‌نما می‌باشد. این بخش به وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود. گرمخانه دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش گردیده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

این حمام در سال 1379 خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. این موزه شامل 3 بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل می‌باشد و زندگی روزمره مردم به وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

 

مطالب مرتبط با حمام قجر (موزه مردم شناسی )

برچسب ها

  • موزه مردم شناسی
  • حمام قجر
  • حمام قجر در قزوین
  • حمام قجر قزوین
  • حمام قجر در خیابان عبید زاکانی

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: