تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
نوژیوران

"نوژی‌وران" یکی از روستاهای زیبا و خاطره‌انگیز استان کرمانشاه در دامنه کوه تاریخی بیستون است.

 

 

 

  روستای "نوژی وران" در فاصله 25 کیلومتری شهر هرسین و در 36 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است.

این روستا از جنوب به کوه «پرآو» و دره «گل دره» و از جنوب غربی به دره «سیراوله» محدود می شود. آب و هوای آن در بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیر و در پاییز و زمستان سرد است.

رودخانه پرآب دینور، در شرق روستا جریان دارد و غارهای گلستان و زری نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است. گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران که قدمت طولانی دارند، بیانگر پیشینه تاریخی این روستاست. مردم روستای نوژی وران به زبان کردی و با گویش کرمانشاهی سخن می‌گویند. آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و بسیار خونگرم و میهمان نوازند. فعالیت‌های اقتصادی این روستا بر زراعت، دامداری و پرورش زنبورعسل و انجام کارهای خدماتی استوار است.

این روستا دارای 150 خانوار است. زنان روستا بیشتر اوقات مشغول بافندگی فرش دستی و گلیم هستند. روستای نوژی‌وران روستایی واقع شده در دشت با بافت مسکونی متمرکز است. روستای نوژی وران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متنوع و کم‌نظیر یکی از روستاهای زیبا و شگفت انگیز استان کرمانشاه است. مراتع غنی، ارتفاعات بلند پرآو، سراب نوژی وران و دیگر چشمه‌ساران جوشان از جذابترین جلوه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند.

 

مطالب مرتبط با نوژیوران

برچسب ها

  • نوژیوران
  • نوژیوران در کرمانشاه
  • نوژیوران کرمانشاه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: