تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
ارگ تاریخی قورتان

ارگ یاقلعه تاریخی روستای فورتان که در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد، در حدود 1100 سال پیش ساخته شده است. این قلعه تاریخی 5 هکتار وسعت دارد و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. باروهای شمالی و جنوبی آن تقریباً 250 متر طول دارد. تعداد برج­های دیده­بانی آن 14 عدد بوده ات که یکی از آنها و قسمتی از حصار قلعه بر اثر طغیان و منحرف شدن مسیر زاینده­رود تخریب شده است.

این ارگ، دو دروازه شمالی و جنوبی دارد و ابنیه تاریخی متعددی را در خو جای داده است، که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به 3 مسجد، یک حمام، دو قلعه خان نشین و بازار اشاره کرد.

در بازار ارگ، کارونسرا، آسیاب و مغازه­های نجاری و قصابی و سلمانی وجود داشته،که امروزه آثار آن­ها بجا مانده است. قسمتی از آب رودخانه زاینده­رود از ضلع جنوبی خارج می­شده و مجدداً به رودخانه زاینده­رود می­پیوسته است.

معروف­ترین قلعه داخل ارگ، قلعه نواب است که قدمت آن به زمان قبل از ساخت ارگ و اوایل دوره اسلامی(دوره بنی­امیه) مربوط است. دومین قلعه داخل ارگ، قلعه باغچه گل است، که قدمتی دیرینه دارد. بنای حسینه داخل قلعه در گذشته، با معماری قلعه همسانی و سازگاری داشت، که متأسفانه این حسینیه پس از بازسازی هویت تاریخی خود را از دست داده است. در 200 متری ضلع جنوب شرقی قلعه و در حاشیه رودخانه زاینده­رود، آثاری از مسجد مساحت دو هزار متر مربع و در دو طبقه باقی است. بزرگی مسجد، بیانگر جمعیت زیاد و تأکید برانجام مراسم مذهبی در دوره ساخت می­باشد.

مطالب مرتبط با ارگ تاریخی قورتان

برچسب ها

  • ارگ تاریخی قورتان
  • ارگ قورتان
  • ارگ قورتان در اصفهان
  • ارگ قورتان اصفهان
  • قورتان

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: