تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار شعله ابدی نیویورک

حتما تا به حال آبشارهای بسیاری در زندگی خویش دیده اید که هر کدام به نحو زیبایی دلبری آب در میان طبیعت رنگین را به تصویر می کشد.

گاه با قدرت و خروش تمام می غرند و از ارتفاع قابل توجهی چون بانجی جامپری بی پروا رو به پایین سقوط می کنند و نگاهشان که می کنی، هیبت و ابهت شان شما را مجذوب می کنند و گاه چونان دلبرکی پری وار، خرامان خرامان از میان سبزی جنگل راه خود را طی می کند و به بلندی های مسیر که می رسد، بالرین سپید پوشی می شود که به نرمی پرشی کوتاهی را به نمایش همگان می گذارد.

همه این ها تنها جلوه ای از زیبایی های پهنه سبز و رنگین زمین اند اما در این میان آبشار شعله ابدی گویی چیز دیگری در چنته خود دارد.

آبشاری هر چند کوچک اما جذاب که شما را بی حرف پیش شیفته خود می کند چرا که برای چشمان تان هدیه ای دارد که هیچ جای دیگری نخواهید یافت.

اغلب اوقات سال نمایشی اعجاب انگیزی از رقص آب و آتش در کنار هم برپا می شود و بسیاری برای دیدن تنها دقایقی از این پدیده، راهی پارک ریج چستنات نیویورک می شوند و مسافت بسیاری را در کنار دوستان و خانواده طی می کنند تا از نزدیک آبشار شعله ابدی را ببینند.

در قلب آبشار، شعله ای کوچک می رقصد که با گاز طبیعی موجود در حفره های سنگ روشن مانده. گرچه دیدن شعله هایی که از گاز طبیعی نشأت گرفته اند طبیعی است و در مکان های مختلفی در دنیا دیده می شود، اما وجه منحصربه فرد این شعله‌ی کوچک آن است که در زیر جریان شدید آب، همچنان به رقص آتشین خود ادامه می دهد

آبشار شعله ابدی در حفاظتگاه شیل کریک ( Shale Creek ) واقع در پارک ریج چستنات ( Chestnut Ridge Park ) در غرب نیویورک قرار دارد. غار کوچکی در پایین و پایه آبشار وجود دارد که محل انتشار گاز طبیعی است و باعث روشن ماندن این شعله کوچک می‌شود. جالب آن که تقریبا در تمام طول سال می‌توان شعله ابدی را مشاهده کرد. هرچند این شعله گاهی در طی سال خاموش می‌شود، اما خود بر حسب اتفاق دوباره روشن می‌شود. با همه این ها ابهامات زیادی درباره نحوه انتشار این گاز وجود دارد.

آبشار شعله ابدی ارتفاعی 10 متری دارد، از دو بخش و سه آبشار تشکیل شده است. قسمت بالایی، آبشاری باریک به ارتفاع ۲ متر است. در همین قسمت غار کوچکی در سمت راست دیده می شود که شعله ابدی با طولی ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری در آن رخ می نمایاند. در بخش پایینی آبشار نیز دو آبشار دیگر قرار دارند.

جالب آن که از آبشار شعله ابدی در کتاب مکان‌های اسرار آمیز بروس کریشنر ( Secret Places ) سخن به میان آمده است

نحوه شکل گیری شعله ای در میان آب ها

زمین شناسان دانشگاه ایندیانا و محققان موسسه ملی ژئوفیزیک و آتفشان شناسی ایتالیا در سال ۲۰۱۳ برای کشف راز این شعله ابدی دست بکار شدند. آن ها قصد داشتند تا روند نشر گاز طبیعی از طریق حفرهای زیر زمینی و طبیعی آب دریابند و متوجه شوند که چگونه این گازها در نهایت به گازهای گلخانه ای در جو و یا اتمسفر می پیوندند. آن ها در ادامه تحقیقات خود دریافتند که بر خلاف دیگر جریان های طبیعی گاز، جریان گاز بزرگ این شعله، درصد بیش تری از اتان و پروپان دارد که حدود ۳۵% است. در حالی که دیگر جریان های طبیعی گاز از درصد قابل توجهی گاز متان تشکیل شده اند. این محققان میزان خروج گاز در زیر آبشار را یک کیلوگرم متان در طی روز تخمین می زنند

دانشمندان همچنین « ریز جریان های » بسیار دیگری در منطقه آبشار شعله ابدی کشف کردند. آن ها با مقایسه گاز خروجی از این ریز جریان ها با گاز خروجی از چاه های منطقه، به این نتیجه رسیدند که منبع گازها از سنگ شیل ریناستریت ( Rhinestreet Shale )، در ۴۰۰ متری از سطح زمین می باشد. در واقع فعالیت های زمین ساختی مانند شکست سنگ های شیل، موجب خروج و نشر گاز به سطح زمین می شود. گاز شعله ابدی نیز به همین شیوه تأمین می شود

 بنابر مطالعات یک زمین شناس در سال ۲۰۱۳، منبع جریان ظاهری گاز، می تواند دلایلی کافی برای یک مکانیسم زمین شناسی ناشناخته تهیه کند. که در این صورت، منبع تأمین گاز، سنگ های شیل در زیر زمین دانسته می شود. به طور مشخص، سنگ شیل باید داغ بوده و دمای آن در حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد، چرا که ساختار کربنی سنگ شیل در این دما شکسته شده و ملکول های گازی کوچکی را تشکیل می دهد

هرچند سنگ شیل در زیر آبشار شعله ابدی، گاز خنک تری را از خود خارج کرده که به سبب آن است که این سنگ شیل جوان تر و سطحی تر از سایرین بوده. این واقعه نشان دهنده آن است که فرآیندهای افزوده ای می توانند منجر به تولید و نشر گاز طبیعی در سنگ شیل شوند. یک احتمال، وجود کاتالیزگر به خصوصی است که توانایی شکستن سنگ شیل در دماهای پایین تر را دارد.

سنگ شیل چیست؟

شیل، نوعی سنگ رسوبی است ترکیبی از کانی های رسی، سیلت و کوارتز است. این سنگ به دلیل خاصیت نفود ناپذیری اش، باعث محصور ماندن گاز می شود و یکی از منابع طبیعی برای گاز طبیعی محسوب می شود. این نوع سنگ در محدوده ایالات متحده فراوانی بسیاری دارد و گاز حاصل از آن امروزه برای این کشور اهمیت بسیار زیادی یافته است

هنگامی که در پارک ریج چستنات قدم می زنید، در برخی از مکان ها به وضوح بوی گاز به مشام می رسد که دقیقا به سبب وجود سنگ های شیل در جغرافیایی این منطقه می باشد.

مطالب مرتبط با آبشار شعله ابدی نیویورک

برچسب ها

  • آبشار شعله ابدی
  • آبشار شعله نیویورک
  • شیل کریک
  • Shale Creek
  • پارک ریج چستنات
  • Chestnut Ridge Park
  • Secret Places
  • سنگ شیل

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: