تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار طسوج

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین گردشگاه‌های استان کهکیلویه و بویراحمد آبشار طسوج است. این آبشار یکی از جاهای مورد علاقه گردشگران و طبیعت‌گردان است.

منطقه گردشگری طسوج در قسمت جنوب شرقی کهگیلویه قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی و زیبا دارای منابع آب فراوان، چشم‌انداز زیبا، طبیعتی بکر و منحصر به فرد است. منطقه طسوج آب و هوایی بسیار مطبوع و معتدل دارد. این منطقه در بهار و تابستان طبیعتی کم‌نظیر داشته و آبشار آن آبی گوارا و شفاف دارد. این آبشار زیبا و فضای اطراف آن در تمام طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است. این منطقه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در استان کهکیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود و یکی از مناطق مهم گردشگری استان از لحاظ طبیعت و اکوتوریسم است. در میان بی‌شمار آبشارهای بی‌شمار، زیبا و تماشایی استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، آبشار طسوج چشم‌انداز دیگری دارد.

آبشار طسوج در سردترین نقطه شهرستان چرام و در ۷۰ کیلومتری شهر دهدشت در دل طبیعتی چشم‌نواز و سرسبز قرار گرفته است. اطراف آبشار طسوج را طبیعت زیبا و بکر، باغات سیب و درختان کهنسالی در برگرفته است. در دل این طبیعت زیبا، ایلات و عشایر نیز اتراق می‌کنند و یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی را در این مکان عرضه کرده و رویایی بودن چشم‌انداز آن را چندین برابر می‌کنند. تحقیق و گشت و گذار در اطراف آبشار طسوج نشان می‌دهد اطراف این طبیعت زیبا، روزگاری تاریخی در دوره قاجاریه را نیز در شناسنامه خود داشته است. بقایای یک عمارت تاریخی در فاصله ۳۰ متری آبشار در این مکان دیده می‌شود که از دوره احتشام‌السلطنه برجای مانده است. از این عمارت، کتیبه‌ای به خط ثلث برجای مانده که تاریخ آن سال ۱۲۹۶ را نشان می‌هد.

 اگر بخواهیم نظری به پوشش گیاهی و درختان موجود در طبیعت آبشار طسوج بیندازیم، باید گفت پوشش گیاهی اطراف آبشار طسوج را درختان زیبای بلوط تشکیل می‌دهند. درختان چنار نیز در کناره سکوهای نشیمن و در اطراف آبشار قرار گرفته‌اند. این درختان زیبای سر به فلک کشیده و طبیعت سرسبز، که چشم هر طبیعت‌گردی را به سمت خود خیره می کنند، سایه‌ساری برای استراحت رهگذران و گذران اوقات گردشگران و طبیعت‌گردان محسوب می‌شوند.

وجود درختان بلندقامت، طبیعت سرسبز و موج‌های بلند آبشار طسوج و صدای گوش‌نواز آب آبشار و موسیقی ملایم آن و تلفیق آن با صدای پرندگان و وزش بادهای خنک و روان شدن آب خروشان، سمفونی است که هر طبیعت‌گرد و علاقه‌مند به گذران وقت در کنار آب و سرسبزی را به وجد می‌آورد. گستردگی دره «طسوج» و تنوع اکولوژیکی آن بر میزان جاذبه‌های زیست‌محیطی و اکوتوریستی منطقه افزوده است. رودخانه «طسوج» و آبراهه‌های متعدد آن و رویش لاله‌های واژگون در کناره‌های دره «طسوج» و جنگل‌های پوشیده از بلوط در سطح منطقه و ناهمواری‌های موجود، منطقه را به‌عنوان یک مکان زیبا و جذاب جهت بازدید گردشگران نوروزی قرار داده است.

عمده‌ترین قابلیت‌های گردشگری آبشار طسوج را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  • برخورداری از جلوه‌های ویژه مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی مثل چشم‌اندازهای کوهستانی مزارع و باغات و پوشش گیاهی؛
  • برخورداری از چشم‌اندازهای فرهنگی-طبیعی مثل چشم‌انداز کوچ عشایری و روستایی؛
  • برخورداری از منابع آب فراوان و در دسترس؛
  • وجود جاذبه‌های زیبای آبی، آبشار،کوهستان، رودخانه؛
  • وجود جاذبه‌های زیبا، با اهمیت تاریخی همچون سنگ نوشته دوران قاجاریه؛
  • قابلیت گردشگری اکوتوریسم؛
  • بکر بودن منطقه.

 

طبیعی است که فضای اطراف آبشار تسوج نیازمند توجه و توسعه است. این منطقه با وجود جذب گردشگر بسیار، از استانداردهای یک منطقه گردشگری برخوردار نیست. جاده منتهی به این مسیر، خاکی بودن آن و عدم امکان عبور وسایل نقلیه از این جاده به آبشار طسوج و نداشتن اقامتگاه و محل سکونت برای گردشگران مهم‌ترین کمبودهای این مکان گردشگری هستند. فقدان بسترهای لازم جهت ورود و اسکان گردشگر در منطقه و مشکلات ارتباطی و عدم دسترسی، سبب شده است که این منطقه در یک انزوا و بن‌بست قرار گیرد.

آبشار طسوج و منطقه زیبا و گردشگری اطراف آن، با توجه به وجود جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی در صورت سرمایه‌گذاری، می‌تواند به‌عنوان یک طرح ملی گردشگری مطرح شده و به پیشرفت و محرومیت زدایی منطقه کمک کند. از آنجا که اولین ضرورت در بخش گردشگری هر منطقه، وجود فضاهایی جهت اسکان، پذیرایی، استراحت و تفریح است، لذا نیاز به وجود تاسیسات مختلف اقامتی، پذیرایی، خدماتی و رفاهی در سطح منطقه ضروری است. بنابراین طبیعی است که توسعه منطقه ابشار طسوج به جذب گردشگر بیشتر انجامیده و بر توسعه منطقه تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین با سرمایه‌گذاری و مدیریت صحیح می‌توان آبشار طسوج را مجهز کرده و به راحتی زمینه ورود گردشگر بیشتر به منطقه و بازدید از تمامی جاذبه‌های ان را فراهم کرد.

اگر خواستید از آبشار طسوج دیدن کنید، اگرچه در تمامی فصول سال دیدنی است، اما بهتر است بدانید که این آبشار در بهار و تابستان رونقی وصف‌ناشدنی داشته و از منظره و چشم‌انداز طبیعی بی‌نظیری برخوردار است.

 

مطالب مرتبط با آبشار طسوج

برچسب ها

  • آبشار طسوج
  • آبشار طسوج در کهکیلویه و بویر احمد
  • منطقه گردشگری طسوج
  • طسوج
  • شهرستان چرام
  • چرام
  • شهر دهدشت
  • رودخانه طسوج

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: