9 خوراکی مسمومی که روزانه مصرف می کنیم را بشناسیم!

هنگام سفر، فراوان پیش می‌آید که به وعده‌ها و مواد غذایی‌ای بربخورید که با آن‌ها آشنا نیستید. این موضوع گاهی سبب می‌شود که کمی درنگ کنید. برای نمونه مرغ خام سنتی‌ای را که در ژاپن خورده می‌شود یا ماهی بادکنکی را که اندام‌هایی دارد که نوروتوکسینشان از سیانید قوی‌تر است در نظر بگیرید. هر دو از خوراک‌های لذیذ و گران‌قیمت هستند. و ماهی بادکنکی باید پیش از مصرف کاملاً از سم پاک شود که به آن فوگو می‌گویند!

البته فقط با خارج شدن از کشور نیست که ممکن است به خوراکی‌های رایج بسیار سمی بربخورید. شمار فراوانی از مواد غذایی خامی که در فهرست فروشگاه‌ها می‌بینید از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا حبوبات و آجیل، ترکیباتی دارند که اگر کشنده نباشند به‌راستی خطرناک هستند. در این مطلب درباره 9 خوراکی بسیار رایج و مصرفی خواهید خواند که هرگز نمی‌دانستید می‌توانند شما را بکشند.

 

1- بادام

کسانی که به رمان‌های رازآلود علاقه دارند می‌دانند که سیانید، یک سم متداول، بویی مانند بادام تلخ دارد. علت این همانندی آن است که بادام‌های تلخ و گرما ندیده دارای هیدروسیانیک اسید هستند که می‌توانند مرگ‌آور باشند. خوردن حتی 10 بادام تلخ خام (گرما ندیده) ممکن است یک کودک را بکشد.

 

 

2- جوز هندی

جوز هندی یکی از کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین ادویه‌هاست و به بسیاری از دسرها و غذاهای اصلی خوش‌طعم افزوده می‌شود. اما می‌تواند توهم‌زا نیز باشد. جوز یک ترکیب روان‌گردان به نام میریستین دارد که اگر به میزان بالا مصرف شود، اثر بسیار بدی از خودش به جا می‌گذارد. دیگر عوارض جانبی آن عبارت‌اند از سردرد، حالت تهوع و پرت‌گویی. هنوز آشکار نشده است که دقیقاً چه مقدار جوز هندی را باید سمی دانست، اما گفته می‌شود که علائم اثرگذاری پس از خوردن دو قاشق غذاخوری از آن نمایان می‌شوند.

 

3- لوبیا قرمز

کالاهای خشک مانند برنج و لوبیا برای کسانی که می‌خواهند کم‌تر خرج کنند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. ولی ما بازهم پیشنهاد می‌کنیم که از کنسرو لوبیا قرمز استفاده کنید. پیش از آنکه بتوان لوبیا قرمز نیم‌پز را با اطمینان مصرف کرد، باید آن را چند ساعت در آب خیس کرد و سپس به مدت 30 دقیقه جوشاند تا یک ماده سمی به نام فایتوهیمَکلوتینین یا لِکتین از آن بیرون برود. خوردن حتی یک‌مشت لوبیا قرمز نیم‌پز حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می‌کند. باقلا، سویا و دیگر انواع لوبیا هم لِکتین دارند، اما تراکم این ماده سمی در لوبیا قرمز از دیگر لوبیاها خیلی بیشتر است.

 

 

4- عسل

از دیرباز می‌گفتند که اگر عسل را گرم کنید سمی می‌شود. این‌طور نیست، اما اگر عسل پاستوریزه نشده باشد خوردن آن برای کودکان کم‌سن‌ و سال و زنان باردار خطرآفرین است. پاستوریزه‌سازی فرایندی است که طی آن مواد غذایی در معرض گرمای پایین قرار می‌گیرند تا پاتوژن های آن‌ها نابود شوند؛ و در مورد عسل یک ماده سمی به نام پیرولیزیدین آلکالوئید از بین برود. مصرف بیش از یک قاشق چای‌خوری عسل پاستوریزه‌ نشده منجر به حالت تهوع، گیجی، سردرد و در کودکان خردسال یا زنان باردار حتی منجر به مرگ می‌شود. اما خیلی هم نگران نباشید، اگر بزرگ‌سالان سالم روزانه یک قاشق عسل خام (پاستوریزه نشده) به چای داغشان اضافه کنند هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

 

 

5- گیلاس

البته هسته گیلاس مد نظر است. هسته گیلاس دارای ترکیبی شیمیایی به نام آمیگدالین است که پس از هضم شدن به سیانید تبدیل می‌شود. در افرادی که هسته‌های خردشده خورده‌اند مسمومیت ناشی از سیانید گزارش شده است و مراکز کنترل مسمومیت می‌گویند که خوردن حتی دو هسته می‌تواند دوز مرگ‌باری به شمار آید (گرچه معمولاً باید بیش از این مصرف شود). اگر اتفاقی یک دانه گیلاس کامل را قورت دادید نترسید، اما ممکن است به علائمی ازجمله تب، سردرد، حالت تهوع، بی‌حالی و بی‌خوابی دچار شوید. دانه سیب و هسته سخت میوه‌هایی مانند هلو و آلو نیز ترکیبات سیانوژنیک (تولیدکننده هیدروژن سیانید) مشابهی در خود دارند.

 

 

6- سیب‌زمینی

سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و بادمجان همه از خانواده سولاناسه هستند و دارای سمی به نام سولانین می‌باشند. برای آنکه به مسمومیت ناشی از سولانین دچار نشوید، حواستان به سیب‌زمینی‌های سبز یا جوانه‌ زده باشد. این سم در گیاه سیب‌زمینی ذخیره می‌شود و نباید برگ‌ها یا گل‌های آن را بخورید، اما غده اولیه موجود در ریشه این گیاه یعنی سیب‌زمینی هم می‌تواند خطرناک باشد، چه هنگامی‌که می‌خواهد تشکیل شود و چه هنگامی‌که جوانه زدن را آغاز کرده است. سیب‌زمینی پیش از جوانه زدن کمی سبزرنگ‌تر می‌شود و این نشانه وجود کلروفیل و درنتیجه سولانین است. سیب‌زمینی‌هایتان را دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید تا نور بیش‌ازحد به آن‌ها نرسد و کلروفیل تولید نکنند.

 

 

7- ریواس

ریواس ترش و آبدار و خوش‌مزه است و مکملی عالی برای غذاهای شیرین و خوش‌طعم به شمار می‌آید. اما برگ ریواس دارای اکسالیک اسید است که در صورت هضم باعث سوزش دهان و گلو، دشواری تنفس، سنگ کلیه یا حتی مرگ می‌شود؛ البته برای آن‌که بتواند برای یک انسان بالغ مرگ‌آور باشد، باید حدود 5/4 کیلو یا بیشتر از آن مصرف شده باشد.

 

 

8- بادام‌هندی

بادام‌هندی خام حاوی اوروشیول است؛ ماده‌ای شیمیایی که در پیچک سمی نیز یافت می‌شود. پوست بادام‌هندی پوشیده از روغنی است که دارای آناکاردیک اسید می‌باشد. این اسید از هم‌خانواده‌های نزدیک اوروشیول است و می‌تواند روی پوست، دانه یا جوش ایجاد کند. بادام‌هندی‌هایی را که ما در فروشگاه می‌خریم معمولاً بخار یا گرما می‌دهند تا اوروشیول آن‌ها از بین برود؛ ماده‌ای که اگر به مقدار بالا مصرف شود می‌تواند کشنده باشد. حتی اگر بادام‌هندی‌هایی را که روی بسته آن‌ها تبلیغ شده است «بادام‌هندی خام» بیش‌ از حد مصرف کنید کشنده خواهند بود.

 

 

9- قارچ

قارچ‌های خوراکی خوش‌طعم و پرکاربرد هستند؛ می‌توانید قارچ پورسینیز را به غذای ایتالیایی ریزوتو اضافه کنید یا ممکن است یک برگر (قارچ) پورتوبِلو را به بیف پَتی (نوعی کیک گوشت) ترجیح دهید. اما خوردن و هضم دیگر قارچ‌ها بسیار خطرناک است، مانند قارچ فریبنده دِس کَپ (یا قارچ کلاهک مرگ). برای یک فرد عادی تقریباً غیرممکن است که در جنگل فرق بین قارچ‌های خوراکی و سمی را تشخیص دهد و حوادث مرگبار مربوط به چیدن قارچ‌های اشتباه هرساله اتفاق می‌افتند. پس از آنجایی‌که خریدن قارچ‌های صدفی و کرِمی موردعلاقه‌تان از فروشگاه مطمئن‌تر است، لطفی به خودتان بکنید و همیشه قارچ‌هایتان را از سوپرمارکت بخرید.

 

 

 

مطالب مرتبط با 9 خوراکی مسمومی که روزانه مصرف می کنیم را بشناسیم!

برچسب ها

  • عادات غذایی
  • عادات غذایی غلط
  • غذا در سفر
  • خوراکیهای مسموم
  • عسل خام
  • خوراکیهای مضر

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: