تبلیغات
از ترکیه بیشتر بدانید

(به ترکی استانبولی: Türkiye)‏ با نام رسمی جمهوری ترکیه (به ترکی استانبولی: Türkiye Cumhuriyeti)‏، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.

ترکیه از شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی(بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌ است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غربی با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه‌ است.

اطلاعات لازم برای سفر به ترکیه

بهترین زمان سفر به ترکیه :

مهمترین معیار برای سنجش زمان مناسب برای سفر به ترکیه آب و هوا است، اگر مایل به دیدن روستاهای قدیمی ومناطق باستانی حاشیه مدیترانه هستید بهترین زمان سفر آوریل، می، سپتامبر و اکتبر هستند همچنین در این ماه ها چون دوباره کودکان به مدرسه میروند، موزه ها خلوت ترند و دمای هوا نسبتاً مناسب است، به خصوص آفتاب لذتبخش نیمروزی.

آب و هوا :

علاوه بر اطلاعات بالا لازم به ذکر است که ماه های دسامبر و ژانویه ماه های پر بارانی هستند که مطمئناً به منظور استفاده از آفتاب ساحل این کشور نامناسبند.

ساعات اداری :

معمولاً بانک ها از دوشنبه تا جمعه، از ۸:۳۰ صبح تا ظهر و از ۱:۳۰ تا ساعت ۵ مشغول به کارند. ادارات دولتی از دوشنبه تا جمعه، از ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ و از ۱:۳۰ تا ساعت ۵:۳۰ پاسخگوی شما هستند. ساعات رسمی فروشگاه ها از دوشنبه تا شنبه ۹:۳۰ تا ۱ و از ۲ تا ۷ می باشد. موزه ها و قصرها به طور معمول از سه شنبه تا یکشنبه از ۹:۳۰ تا ۵ یا ۵:۳۰٫ بعضی مواقع قصرها در روزهای سه شنبه و پنجشنبه تعطیل می باشند.

برق :

ولتاژ استاندارد ۲۲۰ ولت است و پریزها ورودی دو شاخه دارند.

مالیات :

حدود ۱۸% مالیات بر ارزش افزوده در قیمت اغلب کالاها منظور می شود. این درصد برای خدمات توریستی مانند کرایه اتاق در هتل به ۸% تقلیل می یابد و همچنین جابجایی های داخل فرودگاه نیز مشمول مالیات ۱۸% می شوند.

انعام :

پاداش دادن تقریبا در تمامی ترکیه و در ازای تمامی سرویس ها انتظار می رود لذا بهتر است این مقادیر را حتی در یک یادداشت کوچک همراه خود داشته باشید: یک لیر برای “بل بوی” در ازاء حمل هر کیف، برای گارسون حداقل ۱۰% یا ۱۵% قیمت غذا در نظر بگیرید، ۱۰ تا ۲۰ یورو برای کار خوب راهنمای تور، برای سرپرست حمام ترکیه ای ۵ لیر و قبل از مشت و مال. در آخر اینکه انعام به راننده تاکسی در ترکیه زیاد معمول نیست.

آب :

آب ترکیه نوشیدنی ست ولی بهتر است از آب معدنی استفاده کنید و میوه ها و سبزیجات را قبل از استفاده باز هم بشویید.

 

شهرهای مهم ترکیه

استانبول

بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.

جدا از مناره های Ottoman  و بازارهای جذابش، این پایتختِ پیشرفته، دنباله روی مد روز دنیا نیز هست که علاقمندان را از سراسر اروپا و آسیا به سمت خود جذب می کند.همچنین می توان کشتی ” Byzantine Hagia Sophia” و قصر زیبای “Topkapi” را دو مورد از شاخص های منطقه سلطان احمد نام برد و البته موزه هنر مدرن استانبول که در این شهر جای خود را دارد.

در راستای پل “Galata” ماهیگیران را میبینید که در حال یافتن شام شبشان در آبهای “Golden Horn ” هستند در صورتی که کمی آن طرفتر خود را در بازار ” Eminönü” میابید. حتی میتونید از مسجدهای معروفش که در جای جای بافت شلوغ و سرزنده شهر یافت میشوند دیدن کنید. و البته گردش با قایقهای مخصوص که در آخر هفته ها خیل مسافرین را جابجا میکنند، از دست ندهید.

پس از گذشت ۵۰۰ سال  بازار بزرگ (Grand Bazaar) در Beyazit همچنان شلوغ و پر جنب و جوش باقی مانده، میتوانید دلالان فرش و طلا را در حال معامله ببینید. مخصوصاٌ جای بسیار مناسبی است برای چند دست بازی تخته. در قسمت مدرنتر Beyogluاستانبول میتوانید کتابفروشی های پرزرق و برق و فروشگاههای مد محلی را ببینید. خانمهای اهل مد میتوانند آخرین و زیباترین طرح های لباس طراح های معروفی مانند Bahar Korcan را در این بوتیک ها بیابند.

در فرهنگ استانبول شما هیچگاه از فستیوالهایی مانند فستیوال هنر، فیلم و موسیقی دور نمی مانید.استانبول ممکن است میزبان شما در “میدان فرهنگی آتاتورک“باشد و یا برنامه جاز تابستانی در آمفی تئاتر فضای باز “Cemil Topuzlu” در “Harbiye“.

زمانی که وارد خیابان “Nevizadeمی شوید گارسون ها را می بینید شما را به داخل رستوران برای غذایی مانند ” meze” (ترکیبی معروفی از سیر و سالاد در ترکیه) به عنوان یک پیش غذا و برای یک شام کاملاٌ ترکیه ای مانند ماهی گریل شده و یا بره ی به سیخ کشیده شده دعوت می کنند و این در حالی ست که گروه موسیقی محلی (ریشه دار از موسیقی کولی ها) به نام “fasil” سر میز شما به نواختن مشغولند.

 

آنتالیا

آنتالیا از کوههای توروس با پوشش گیاهی از درختان کاج بسمت پایین جایی که دریای زلال و جوشان مديترانه قرار گرفته امتداد می یابد و به خط ساحلی نا منظم خلیج دور دست منتهی میگردد. این شهر مرکز صنعت گردشگری ترکیه است و ۳۰ درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه به این شهر وارد می‌شوند. این استان دارای ۶۵۷ کیلومتر ساحل است که پلاژها، بندرها و شهرهای باستانی زیادی در کنار آن قرار دارد از جمله محل باستانی زانتوس که در فهرست میراث جهانی قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر در منطقه دریای مدیترانه واقع شده، در شرق آنتالیا شهرهای مرسین و کارامان، در شمالش قونیه، اسپارتا و بوردور، در غربش موغلا و در جنوبش دریای مدیترانه می باشد.

آنکارا

شهر آنکارا پايتخت جمهوري تركيه است و در مرکز آناتولی بر لبه شرقی فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع 850 متری قرار گرفته است. این استان، استپی حاصلخیز غالبا از گندم است، با نواحی جنگلی در شمال شرق. این شهر از شمال با استانهای چانکیری و بلو، از غرب با اسکی شهیر، و از شرق با استان کیر شهیر هم مرز است.

بدروم

بودروم را سرزمين آبي هاي ابدي مي دانند و گفته است كه به جاي آنكه در مكاني غرق در نور بخوابيد ، در اينجا غرق در نور زندگي كنيد. در طول تاريخ ، بودروم هميشه صحنه مبارزه براي حاكميت بر اين ديار بوده است. اين شهر بروي يك شبه جزيره بوجود آمده از ادغام بنا در شرق و غرب با قلعه بلند ، خانه هاي سفيد رنگ رديف شده در كناره هاي دو بندر ، گنبدها و كوچه هاي تنگ منتهي به دريا با كشتي هاي تفريحي كه شهرت جهاني يافته اند و نيز با كارخانه هاي كشتي سازي خود يك سرزمين مشهور شده است. امروزه بودروم ، همه عناصر و عوامل لازم و قابل انتظار براي يك منطقه توريستي را در خود جمع كرده يكي از مراكز مهم گردشگري است كه در تابستان و زمستان قابل زندگي است. از صاحبان كشتي هاي تفريحي ثروتمند تا گردشگراني كه با بودجه محدود خود از چهار گوشه جهان به اينجا سرازير مي شوند و تعطيلات طولاني تابستاني خود را ميگذرانند ، همه وهمه و با هر بودجه اي انتظارات خود را بر آورده شده مي بينند.

کوش آداسی

کوش آداسی یا جزیره پرنده در 71 کیلومتری شهر ستان مرکزی استان آیدین و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع گردیده است. این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزیره دیلک همسایه است در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر ،افس ،مریم آنا، ملیت ،دیدیم پاموک ، کاله ، مارماریس و بودروم قرار دارد. بندر گوش آداسی به علت نزدیکی با جزیره یونانی ساموس برای گردشگران که به ترکیه مسافرت می کنند از جذابیت خاصی برخوردار است. در گوش آداسی 2 اسکله مخصوص کشتی های توریستی و یک بندر قایق های تفریحی با ظرفیت 650 قایق وجود دارد. از بندر کوش آداسی در ماه های بهار و تابستان سفرهای منظم با قایق های موتوری به جزیره یونانی ساموس برگزار می شود. این سفر ها در ماه های زمستان به صورت چارتر انجام می گیرد. در بندر کوش آداسی و در هر ساعت از روز ، تور های تفریحی با قایق های مسافر بری انجام میگیرد. قایق های تفریحی مدرن که تورهای آبی را برگزار میکنند زیبایی خاصی به این بندر بخشیده اند. بندر کوش آداسی یکی از بنادر مهم منطقه می باشد

مارماریس

مارماریس منطقه‌ای است در مجاورت دریای مدیترانه و اژه که با کوهستان‌های جادویی محصور شده است. این شهر در جنوب غربی ترکیه بوده و از شمال به خليج گکوا از جنوب با دریای مدیترانه از شرق با شبه جزیره داتچا و از غرب با دریاچه کوی جییز ارتباط دارد. قدمت این شهر به شش قرن قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در زمره شهرهایی است که بیشترین بازدیدکنندگان ترکیه را به خود جذب می‌کنند. فراوانی گردشگاههای موجود در کناره سواحل طولانی ، وجود بنادر طبیعی ، نزدیکی به شهرهای آنتیک ، زیبایی های طبیعی ، گیاهان گرمسیری، نوار ساحلی با صخره‌هایی بزرگ، غارهای زیبا ، آب زلال و فیروزه‌ای ، امکانات تور آبی ، بنادر مدرن کشتیهای تفریحی ، امکانات مناسب خلیج برای هر نوع ورزشهای آبی ، از هتلهای 5 ستاره تا پانسیونهای بسیار خوب ، شهری رويايي را بوجود آورده است که هم گردشگران با هر نوع سلیقه می توانند تعطیلات دلخواه خود را در آنجا بگذرانند.همچنين این شهر یکی از مهمترین مراکز تجمع کشتی‌ها در ترکیه و همچنین مرکزی برای مسابقات اتومبیل‌رانی است. علاوه بر اینکه . ماماریس بواسطه داشتن آب و هوای مدیترانه ای در زمستان نیز دارای هوای معتدل بوده و امکان شنا کردن وجود دارد . همچنین کوههای مرتفع و بهم فشرده و جنگلهای کاج اطراف خود و درختان چنار پهن برگ و درختان کمیاب ، پوشش گیاهی مارماریس را تشکیل می دهد.

ارزروم

ارزروم که سابقاً به‌صورت ارض‌روم یا ارزن‌الروم یا ارزنه‌الروم هم نوشته‌می‌شدیکی از استان‌های ترکیه است که مرکز آن هم شهری است به همین نام است.در تاریخ ایران و در دوره قاجاریه یک دوره مذاکرات مهم تاریخی برای تعیین حدود مرزی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت عثمانی در شهر ارض‌روم (ارزنه‌الروم) برگزار شد که سرپرستی هیات اعزامی از ایران به عهده میرزا تقی خان امیرکبیر بود.این مذاکرات در ابتدا با کارشکنی دولت عثمانی و در مواردی حتی حمله به ساختمان محل اقامت هیات ایرانی همراه بود که در پایان با درایت امیر بدون از دست دادن امتیازی به عثمانیها به پایان رسید. استان ارزروم ترکیه در فاصله 350 کیلومتری از مرز ایران، مرتفع ترین و سردترین استان ترکیه می باشد. کوه پالاندکن ارزروم با 3185 متر ارتفاع ، مهمترین مرکز ورزشهای زمستانی شرق ترکیه میباشد که در جنوب این استان به صورت شرقی - غربی واقع است. این کوه 150 روز از سال به طور کامل پوشیده از برف است. در شرایط طبیعی و به طور میانگین 2 تا 3 متر برف در سال به این کوه میبارد و شرایط ویژه ای را برای اسکی روی برف مهیا میسازد. از اواسط آذر تا اوائل اردیبهشت، بهترین زمان برای اسکی در کوه پالندکن میباشد. این کوه دارای 22 پیست اسکی می باشد که 2 پیست آن از طرف اف.آی.سی به عنوان پیست المپیک اعلام شده اند. پیستهای اسکی کوه پالاندکن جزو طولانی ترین و شیب تندترین پیستهای اسکی جهان به حساب می آیند و 28 کیلومتر پیست اسکی در این کوه موجود میباشد که طولانی ترین پیست 12 کیلومتر طول دارد

ازمیر 

کرانه های دریای اژه در ترکیه از جمله زیباترین چشم اندازهای این کشور می باشند. خط ساحلی باشکوهی که آب شفاف دریای اژه به آن برخورد می کند، مملو است از کرانه های قدیمی که توسط باغهای زیتون، پرتگاههای سنگی و جنگلهای کاج احاطه شده اند. اگر شما اسکله های ماهیگیری زیبا، روستاهای تفریحی پرطرفدار و یا بقایای تمدنهای باستانی را که گواهی بر ۵۰۰۰ سال تاریخ، فرهنگ و اسطوره می باشند ترجیح دهید، این منطقه تعطیلاتی برای همه، از دوستداران طبیعت و خورشید گرفته تا عکاسان ، مشتاقان ورزش ، قایقرانان و باستانشناسان ، فراهم می کند. در تمام طول ساحل، اقامتگاههایی را می توان یافت که هر سلیقه و قیمتی را در بر میگیرند.

 

مطالب مرتبط با از ترکیه بیشتر بدانید

برچسب ها

  • گردشگری ترکیه
  • جاذبه های گردشگری ترکیه
  • دیدنیهای ترکیه
  • شهرهای توریستی ترکیه
  • راهنمای گردشگری ترکیه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: