آیا تا به حال درباره وظایف مهمانداران اندیشیده یا تحقیق کردهاید؟ بسیاری از ما اطلاعات کمی درباره این شغل سخت داریم. آنها وظایفی بسیار مهم و حیاتی دارند که برملا نکردن برخی اطلاعات از جمله آنها است. در این مقاله به این رموز پی میبریم.
بسیاری از مسافران اطلاعات کمی درباره مهمانداران دارند. شما گمان میکنید وظیفه آنها کشیدن چمدانهای سنگین داخل راهرور یا سرو غذا و نوشیدنی است؛ اما وظایف آنها خیلی فراتر آن چیزی است که میاندیشید. مهماندار، خدمتکار یا پیشخدمت شما نیست. آنها پول نمیگیرند تا چمدان شما را در کابین بالای سرتان بگذارند. در واقع وظیفه اصلی یک مهماندار این است که هواپیما را امن نگه دارد و مطمئن باشد که مسافران در امنیت به سر میبرند. همچنین گمان میکنید از هر چیزی که در داخل هواپیما رخ میدهد باخبر هستید؛ پس درخواستهای آنها را مبنی بر برداشتن لپتاپ از روی میز تاشو نادیده میگیرید. چرا؟ چون فکر میکنید اگر به حرفهایشان گوش ندهید هیچ اتفاق بدی نمیافتد.
اما اگر از حرفهای آنها پیروی نکنید، اتفاقاتی میافتد که فکرش را هم نمیکنید. برای مثال طی تربولانسهای شدید ممکن است لپتاپ از روی میز تاشو پرت شده و به سر کسی اصابت کند. جلوگیری از اتفاقات احتمالی و هشدار دادن به مسافران تنها یکی از تواناییهای مهمانداران است؛ اما زمانی که درباره خطرات از مهمانداران سوال میپرسید، مسائل زیادی وجود دارد که نمیتوانند برملا کنند تا مبادا به وحشت بیفتید یا نگران شوید. یا اصلا ممکن است جزو پرتکل باشد. آیا میدانستید تنها مهمانداران این قدرت را دارند تا پرواز شما را به صورت مجانی ارتقاع دهند؟ و اینکه آنها میتوانند این کار را بدون هیچ توضیحاتی انجام دهند؟ و اینکه میتوانند شما را محک بزنند تا در مواقع اضطراری از شما کمک بگیرند؟
خوشبختانه، شما خواننده عزیز دیگر خالی از اطلاعات وارد هواپیما نمیشوید؛ چراکه ما ۲۵ نکتهای را که مهمانداران سعی در پنهان کردن از مسافران دارند، برای شما جمعآوری کردهایم. حالا دیگر شما این رازها و دلایل پنهان نگهداشتنشان را میدانید.
۲۵. لپتاپ شما میتواند به دیگران آسیب بزند
ما همیشه از اینکه مهمانداران موقع بلند شدن یا نشستن هواپیما به ما میگویند که لپتاپ یا دیگر وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنیم یا برداریم متنفریم؛ اما بیشتر ما نمیدانیم که دلیل دیگری علاوه بر ایجاد اختلال در سیگنالهای رادیویی خلبان وجود دارد. خب، این چیزی است که آنها به شما نمیگویند تا نترسید.
ممکن است لپتاپ شما به فردی که در کنار شما نشسته است اصابت کند
بر اساس The Daily Meal وسایل الکترونیکی میتوانند پرتاب و در مواقع تربولانسهای شدید باعث ایجاد آسیب شوند. هرچیزی ممکن است از روی میز تاشو پرتاب شود؛ بنابراین اگر به حرفهای مهماندار گوش ندهید ممکن است وسیله فرد دیگری بر سر شما فرود آید.
۲۴. میزهای تاشو کثیفترین شی در هواپیما هستند
چیزی که مهمانداران از مسافران پنهان میکنند این است که احتمالا میز تاشو کثیفترین چیز در هواپیما است، حتی کثیفتر از دستشویی. این میز پر از جرم و میکروب است زیرا مسافران همه جور وسایلی را روی آن قرار میدهند. آن ها پاها و سرشان را روی آن میگذارند و حتی نوزادانشان را روی آن عوض میکنند.
طبق آزمایش، این میزها در هر سانتیمتر مربع، دارای ۲۱۵۵ واحد تشکیل کلنی (CFUs) هستند.
اگر غذایتان روی این میزها افتاد هرگز آن را نخورید.
۲۳. آنها میدانند چطور برای ایجاد امنیت یک stack بسازند
اول ببینیم که stack چیست؟ این حالت زمانی اتفاق میافتد که مهمانداران یک وسیله خطرناک را در هواپیما پیدا میکنند و آن را جایی در هواپیما قایم میکنند تا از انفجار یا سوراخ شدن آن جلوگیری شود.
آنها کجا آن وسیله خطرناک را قایم میکنند؟ براساس گزارش Electronic Urban Report این مسئلهای است که مهماندارن نمیتوانند برملا کنند و بسیار محرمانه است.
این مسئلهای است که مهمانداران از مسافران پنهان میکنند تا اگر واقعا وسیلهای در هواپیما بود مسافران از کار مهمانداران سر در نیاورند که اگر متوجه شوند در هواپیما آشوبی به پا میشود.
۲۲. مهمانداری برای سلامتی خطرناک است
مسئله دیگری که مهمانداران از مسافران پنهان میکنند این است که سلامت آنها در این شغل در خطر است. آنها باید این موضوع را پنهان نگه دارند تا مبادا مسافران فکر کنند سلامت آنها نیز حین سفر در خطر است.
Business Insider Australia طی یک تحقیق ۲۷ شغل را پرخطرترین شغلها برای سلامتی اعلام کرده است که در بین آنها مهمانداری در رتبه دوم قرار دارد.
سه خطر اصلی این شغل شامل قرار گرفتن در معرض آلودگی و عفونت و سوختگی، بریدگی، گزیدگی و نیشهای خفیف است.
۲۱. مهمانداران وظایفی فراتر از سرو نوشیدنی دارند
اتفاقات بسیاری ممکن است در ارتفاع ۱۱۲۷۷ متری از زمین رخ دهد. و چه کسی مسئول رسیدگی به این مشکلات است؟ مهمانداران زیرا آنها آموزش دیدهاند تا به هر قیمتی از کابین محافظت کنند. زمانی که شما در حال خرناس کشیدن هستید آنها جانشان را در معرض خطر میگذارند و با بیشترین احتیاط موقعیت را کنترل میکنند.
همان طور که یکی از مهمانداران میگوید:
ما متخصصانی هستیم که بسیار حرفهای تعلیم دیدهایم تا از جان شما محافظت کنیم نه اینکه تنها برای شما آبمیوه سرو کنیم. تعلیمات ما غیرقابل توصیف هستند. تا زمانی که تجربهاش نکنید متوجه سخت بودنش نمیشوید.
برای مثال اگر لپتاپ شما در قفسه بالای سرتان آتش بگیرد وظیقه مهمانداران است تا آن را خاموش کنند.
۲۰. آن میز تاشو تنها وسیله کثیف داخل هواپیما نیست
مهمانداران هیچوقت به مسافران نمیگویند که صندلیها چقدر کثیف هستند. اگر بگویند هیچکس دیگر روی آنها نمینشیند. صندلیها در فواصل پروازها تمیز نمیشوند و تنها برای اینکه غذا یا چیزهای دیگر را از رویشان بردارند آنها را شانه میکشند. بنابراین صندلیها کلی میکروب دارند. برای اینکه از مریضی دور باشید بهتر است شلوار بپوشید. حتی اگر بیرون دمای هوا ۹۸ درجه سانتیگراد بود هرگز در هواپیما شلوارک نپوشید.
همانطور که یک مهماندار به Reader’s Digest گفته است، هواپیماها کثیف هستند:
زیرا اغلب تمیز نمیشوند. وقتی با شلوارک روی صندلی مینشینید هرگز به ذهنتان خطور نمیکند که نفر قبلی با آن چکار کرده است.
۱۹. زنگها راهی برای برقراری ارتباط میان خلبانان و خدمه هستند
هنگام پرواز مدام صدای زنگ میشنویم. هدف این زنگها چه هستند؟ خب این همان چیزی است که مهمانداران از مسافران پنهان میکنند. اما ما حقیقت را میدانیم. زنگها راه ارتباطی میان خلبانان و خدمه هستند. براساس Reader’s Digest، یک زنگ از سوی خلبان به مهمانداران این هشدار را میدهد که یک تربولانس در پیش است.
زمانی که هواپیما به ارتفاع ۳۰۴۸ متری میرسد شما صدای دو زنگ را میشنوید. اما زمانی که تعداد زنگها به سه یا چهار برسد، به معنای خطر است. خلبان به مهمانداران درباره هوای توفانی یا حتی بدتر میگوید. سه زنگ، همچنین، به معنای این است که مهمانداران سعی دارند به خلبان بگویند که یکی از مسافران بسیار مریض است و به کمک فوری نیاز دارد.
۱۸. قرار نیست مهمانداران در رابطه با چمدانها به شما کمک کنند
مهمانداران زندگی شاهانهای ندارند. آنها ساعتی حقوق میگیرند که براساس Business Insider چیزی بین ۱۸ تا ۲۰ دلار است. و اینکه آنها تنها برای زمانهایی که پرواز دارند حقوق میگیرند. این بدان معنا است که در زمان سوار یا پیاده شدن مسافران حقوق برای آنها حساب نمیشود. براساس Uvisor آنچه که آنها از مسافران پنهان میکنند این است که وظیفه ها آنها کمک به مسافران برای قرار دادن چمدانهای سنگین در کابین نیست.
اگر هنگام انجام این کار آسیب ببینند اتحادیه مهمانداران مسئولیت آنها را برعهده نمیگیرد.
بنابراین اگر دیدید که یک مهماندار به مسافری در حمل چمدانهایش کمک میکند، نشاندهنده لطف و مهربانی او است. و اگر دیدید که یک مهماندار به شما کمک نمیکند، حالا دیگر دلیلش را میدانید.
۱۷. منابع تامین آب برای آشامیدن مناسب نیستند
اگر مسافران سفارش قهوه دهند مهمانداران با فروتنی آن را در اختیارشان میگذارند. اما هرگز به شما نمیگویند که تامین آب هواپیما تمیز نیست و تانکرهای آب قدیمی و پر از باکتری هستند. اگر مسافری سفارش قهوه دهد، مسلما این چیزی نیست که بخواهد بشنود.
براساس Business Insider، مهمانداران هرگز آب نمینوشند یا چیزهایی که با آب درست شده باشند را مانند یخ نمیخورند.
زیرا قهوه داغ است و میتواند برخی میکروبها را از بین ببرد. اما مهمانداران این ریسک را نمیکنند. آنها برای خوردن قهوه به ترمینال فرودگاه میروند یا اینکه همیشه همراه با خود بطری آب دارند.
۱۶. دلیل اصلی استقبال مهمانداران از شما
یک دلیل برای استقبال مهمانداران از مسافران هنگام سوار شدن وجود دارد. براساس Huffington Post آنها شما را بررسی میکنند. اگر شما بدنی ورزیده و متناسب داشته باشید، این را در ذهن نگه میدارند تا درصورتی که در مواقع امنیتی یا تخلیه ضروری به کمک نیاز داشته باشند به سراغ شما بیایند.
اگر بنظر عجول بیایید و با آنها ارتباط چشمی برقرار نکنید، حواسشان به شما خواهد بود.
اگر به نظر عصبی بیایید بعدا با شما صحبت میکنند تا ببینند آیا ترس شما ناشی از ترس از پرواز است و اینکه شما را آرام کنند. ارزیابی کردن شما یکی از مهمترین مسائلی است که مهمانداران از شما پنهان میکنند.
۱۵. یک مهماندار مسئول کودکان بدون همراه هستند
برخی کودکان مدرسهای میتوانند بدون محافظ یا والدینشان سوار هواپیما شوند. در واقع آنها تنها سفر میکنند اما مسئولیت جان و امنیت آنها با مهمانداران است.
براساس گفتههای یکی از مهمانداران، مهمانداران از والدین میخواهند تا فرزندانشان را به کلی وسیله سرگرمکننده مجهز کنند تا حین پرواز عصبی نشوند.
این یعنی یک کیف پر از کتاب، بازی، فیلمهای دانلوشده داخل iPad یا لپتاپ، غذاهای موردعلاقهشان و هر چیز دیگری که آنها را طی پرواز سرگرم نگه دارد.
۱۴. مهمانداران باید ساعت مچی داشته باشند
مهمانداران باید هنگام انجام وظیفه ۲ ساعت داشته باشند. این ساعتها تنها برای آگاهی از زمان نیست. این ساعتها در مواقع اضطراری لازم میشوند. مهمانداران برای اینکه کنترل وظایف را در مواقع سخت در دست داشته باشند، زمانی که اتفاقی ناگهانی رخ میدهد زمان را ارزیابی و طول مدت را مشخص میکنند تا بعدا بتوانند آن را گزارش دهند.
براساس The Telegraph مهمانداران به دو ساعت مچی برای بکاپ گرفتن نیاز دارند. اگر مهمانداران یکی از ساعتها را جا بگذارند میتوانند به راحتی از ساعتی دیگر که در چمدانشان قرار دارد استفاده کنند.
۱۳. درب دستشویی را از بیرون هم میتوان باز کرد
مهمانداران این را از مسافران پنهان میکنند که درب دستشویی از بیرون نیز باز میشود. آنها این مسئله را بهصورت یک راز نگه میدارند تا زمانی که یک نفر در دستشویی است، فرد دیگری وارد نشود.
اما دلیل اصلی این است که مبادا درب به روی کسی قفل شود و نتواند خارج شود.
طبق گفتههای The Thrillest، تنها کاری که مسافران باید انجام دهند این است که علامت «دستشویی» را بالا بکشند و دستگیره را قفل کنند. مهمانداران کلید مخصوص خود را برای باز کردن دربها دارند.
۱۲. آیا پیام فرستادن واقعا باعث ایجاد اختلال در پرواز میشود؟
پس از بسته شدن دربها و پیش از اوج گرفتن، مهمانداران از شما میخواهند تا iPhone یا دیگر گوشیها را خاموش کنید یا روی حالت پرواز بگذارید و البته که ما گوش میدهیم زیرا به این حقیقت غیرقابل بحث واقفیم که اگر در حال پیام فرستادن باشیم، باعث سقوط هواپیما میشویم.
اما همان طور که Travel + Leisure بیان کرده است، این حقیقت مانند داستانهای زنان قدیمی است و:
هیچ موردی در این رابطه که استفاده کردن مسافران از گوشی همراه باعث سقوط هواپیما شده باشد، وجود ندارد. درست است که استفاده از دستگاههای الکترونیکی بر سیستم هواپیما تاثیر میگذارند؛ اما این بهندرت پیش میآید.
۱۱. چرا نور هواپیما کم میشود
مسافران میدانند که زمانی که نور هواپیما کمرنگ میشود، یعنی یا مسیر طولانی است یا در آخرین لحظات فرود به سر میبرند. طی پروازهای شبانه، چراغها هنگام تیکآف یا فرود کمسو میشوند.
مهمانداران برای اینکه مسافران را نگران نکنند به آنها نمیگویند که نور کم هواپیما بهخاطر راحتی آنها نیست؛ بلکه بهخاطر این است که در شب دید بهتری داشته باشند.
براساس گفتههای The Telegraph، درصورت نیاز، نور کم یک آمادهسازی برای تخلیه است. نور کم یعنی چشمهای شما به تاریکی عادت کرده است؛ بنابراین بهتر میتوانید بیرون را تماشا کنید.
۱۰. مهمانداران حتما در هواپیما میخوابند
مهمانداران اغلب ۱۴ ساعت یا بیشتر کار میکنند. واقعا شغل خستهکنندهای است. درخواستهای مسافران، کمک به آنها و اطمینان از امنیت کلی هواپیما؛ بنابراین زمانی که هواپیما در حال سفر است، چرت کوتاهی میزنند.
بهگفتهی وبسایت Insider، برخی هواپیماها مانند بوئینگ ۷۷۷ و هواپیماهای ۷۸۷، راهروهای مخفی دارند که به خدمه این اجازه را میدهد تا در آرامش بخوابند.
خدمه نمیگذارند تا به این راهروهای مخفی پی ببرید تا مبادا مخل آسایش آنها شوید.
۹. هواپیماها تنها ماهی یکبار کاملا تمیز میشوند
مهمانداران باید این را از مسافران پنهان کنند؛ زیرا آنها نمیخواهند این حقیقت را بشنوند. این یک حقیقت است که هواپیماها تقریبا ماهی یکبار تمیز میشوند؛ اما تمیزی کامل زمانی صورت میگیرد که به آشیانه بازمیگردند.
به تمام آن ساعاتی بیندیشید که در آسمان، با آن همه کثیفی، خرده آشغال، جرم و باکتری در پرواز بودید. اگر ببینید که مسافری میزهای تاشوی خود را تمیز میکند یا باقی آشغالها را روی کف میریزد، شما هم همین کار را میکنید.
۸. تنها شما نیستید که از گریه کودکان اذیت میشوید
دیدن بچه در پرواز مسافران را میترساند. آنها امیدوار هستند آن نوزاد یا کودک طی پرواز خواب باشد یا حداقل آرام و ساکت بماند؛ زیرا هنگام پرواز، صدای گریه بچهها آخرین چیزی است میخواهید بشنوید. صدای آنها مخل آسایش و استراحت مسافران میشود.
دلتان میخواهد پدر و مادر آن کودک را پیدا کنید و یک سخنرانی درباره مراقبت از کودکان به آنها ارائه دهید. خب بر اساس Express UK، آنچه که مهمانداران نمیگذارند شما متوجه شوید این است که آنها نیز از این صداها کلافه میشوند و دوست دارند به والدین تذکر دهند.
۷. آن پتو یا بالشتی که سفارش میدهید پر از میکروب است
اگر بخواهید، مهماندار با روی گشاده به شما یک پتو یا بالشت میدهد. براساس گفتههای Huffington Post، آنچه مهماندارن به شما نمیگویند این است که تمام وسایل راحتی پس از هر پرواز شسته نمیشوند و بسیار کثیف هستند.
در واقع آن پتوها و بالشتها را مسافران مختلف بارها و بارها استفاده کردهاند.
اگر گمان کردهاید که خب، مهمانداران آنها را در پلاستیکهای تمیز تحویل میدهند، باید بدانید که تنها وسیله تمیز همان پلاستیک است. طبق گفتههای Finance Twitter، در عوض آن پتو بهخوبی تا شده و بالشت تکان داده شده است تا به نظر نو برسد.
۶. هدفونها نیز همین طور
اگر قصد تماشای فیلم داشته باشید، حتما به هدفون نیاز پیدا میکنید. اما همان طور که The Daily Meal پشنهاد میدهد، هرگز آن هدفونی را که مهمانداران تعارف میکنند، قبول نکنید. آنها نیز مانند میزهای تاشو تمیز نیستند؛ به این خاطر که نو نیستند.
مهمانداران هرگز به شما نمیگویند که آنها بارها استفاده شدهاند و برای اینکه نو به نظر برسند، آنها را داخل پلاستیکهای محکم میگذارند. هیچکس آنها را تمیز نکرده یا نمیشوید. فشار مضاعف در هواپیما و تمام آن میکروبها میتوانند شما را مریض کنند؛ بنابراین دفعه بعد هدفون خود را همراه داشته باشید.
۵. اگر مودب باشید میتوانید میانوعده بیشتری بگیرید
اگر غذای زیادی نخوردهاید و در پرواز کوتاه شما تنها میانوعده سرو میشود، همیشه میتوانید میانوعده بیشتری بخواهید. بر اساس گفتههای Yahoo! Lifestyle، بیشتر هواپیماییها هیچ محدودیتی بابت تعداد میانوعدههایی که اجازه دارید میل کنید، ندارند.
همان طور که مهمانداران تصدیق کردهاند، میانوعده کافی برای تقاضای بیشتر مسافران وجود دارد؛ اما باید یک کار انجام دهید. شما باید با مهمانداران خوب و مودب باشید. اگر با لحنی معمولی با مهمانداران صحبت کنید و بهطور معترضانهای از روز خود بگویید، دیگر به شما چیزی نمیدهند، حتی یک بسته بادامزمینی.
۴. همیشه خوشپوش باشید
راه دیگر برای برانگیختن تحسین مهمانداران این است که ظاهر خوبی داشته باشید. مهمانداران هیچ وقت این را به شما نمیگویند؛ اما اگر جذاب باشید و بهخوبی لباس پوشیده باشید، بدون اینکه بخواهید به شما آبمیوه میدهند.
بر اساس اعلام Huffington Post، این یعنی کت و شلوار یا یک بلیز با پیراهن و یک شلوار خوب برای آقایان و و یک پیراهن زیبا و چند تکه طلا برای خانمها. اگر ژولیده لباس پوشیده باشید ـ یک سوییشرت با آرم کالج روی آن ـ با شما نیز ژولیده رفتار میشود.
۳. مهمانداران نیز میتوانند انعام قبول کنند
مهمانداران این نکته را نیز از شما پنهان میکنند که انعام دادن به آنها، آنها را خوشحال میکند. بر اساس Daily Mail، با وجود اینکه بیشتر هواپیماییها گرفتن انعام را غدقن میکنند؛ اما در واقع این حق را ندارند.
۲. کودک شما نمیتواند بهصورت رایگان روی یک صندلی بنشیند
بیشتر هواپیماییها اجازه میدهند تا کودکان زیر ۲ سال بهصورت رایگان سفر کنند؛ اما این بدان معنا نیست که فرزند شما بهصورت اتوماتیک یک صندلی رایگان دارد. حتی اگر بارها تقاضا کنید، مهمانداران هرگز به شما یک صندلی رایگان نمیدهند.
طبق اعلام Best Life، کودک شما باید روی پای شما بنشیند. اگر میخواهید که او نیز یک صندلی داشته باشد، باید یک بلیط برایش بخرید. این قانونی است که شاید شما ندانید.
۱. چطور پروازمان را تنها با انجام یک کار بهصورت رایگان ارتقا ببخشیم
مهمانداران کنترل خیلی چیزها را در هواپیما در دست دارند. برای مثال اگر فریاد بزنید که هواپیما در حال سقوط است، آنها میتوانند شما را به صندلی ببندند؛ بنابراین همیشه آرزو میکنید که کاش میشد بهصورت رایگان با فرست کلاس سفر میکردید. این موقعیت به ندرت اتفاق میافتد و تنها مهمانداران قادر به گرفتن این تصمیم هستند.
با این حال اگر ببنید که برخی از صندلیهای فرست کلاس خالی هستند؛ میتوانید از آنها استفاده کنید. چطور؟ بهگفتهی Finance Twitter، تنها کاری باید انجام دهید این است که از مهمانداران بخواهید. اما این کار را باید در نهایت ادب انجام دهید. به آنها احترام بگذارید. با آنها شوخی کنید. مهمانداران عاشق این هستند که مسافران لبخند بزنند و شوخی کنند. اگر واکنش آنها منفی بود، درک کنید. همچنین اگر خوشپوش باشید نیز موثر است.
برچسب ها
وظایف مهمانداران
قوانین پرواز
قوانین هواپیما
مهمانداران هواپیما
مطالب مرتبط