برترین جاذبه های گردشگری قطر کدامند؟

کشور قطر، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ و یکی از مقاصد کمتر شناخته‌شده گردشگری خاورمیانه، مملو از جاذبه‌های دیدنی اعجاب‌انگیزی چون موزه‌ها و آسمان‌خراش‌ها است.

صنعت گردشگری در کشور قطر در جنوب غربی قاره آسیا، هنوز در مرحله رشد به سر می‌برد اما تا چند سال آینده، این سرزمین کوچک عربی در خاورمیانه در لیست سفر گردشگران بسیاری دیده خواهد شد، زیرا قطر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را بر عهده دارد.

امروز، کشور قطر شاهد انفجار پروژه‌های توسعه نوظهوری از تل‌های شنی است که به‌زودی آن را در جایگاهی قرار خواهد داد که موقعیت دبی را به چالش بکشد. یکی از بهترین طرح‌های این کشور، موزه ملی قطر، یک سازه جدید شگفت‌انگیز و بسیار بزرگ بود که در انتهای ماه مارس ۲۰۱۹ افتتاح شد.

از دیگر طرح‌های توسعه می‌توان به هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس و مجلل، مراکز خرید بزرگ و جزایر مصنوعی جدید اشاره کرد. در ادامه کجارو قصد دارد تا با ارائه لیستی از جاذبه‌های دیدنی قطر، شما را در سفر به این کشور راهنمایی کند.


موزه ملی قطر؛ دوحه

 

با وجود اینکه ساختمان موزه ملی قطر، دارای نمایشگاه دائمی نیست، اما مطمئن باشید، شکوه معماری آن، ارزش زمانی که برای بازدید کردن از آن را می‌گذارید، خواهد داشت. این موزه توسط ژان نوول، معمار مشهور فرانسوی با الهام از کریستال رز صحرایی که در قطر یافت می‌شود، طراحی شده است.

«رز صحرا»، پدیده‌ای است که فقط در مناطق بایر ساحلی یافت می‌شود. این جلوه خاص، زمانی پدیدار می‌شود که برخی مواد معدنی در این زمین‌ها، کریستالی یا بلورین می‌شوند و در نهایت، اشکالی گلبرگ شکل از خود به‌جای می‌گذارند. نوول، این ساختار را اولین ساختار معماری خلق‌شده توسط طبیعت می‌خواند و با استفاده از آن، این مجموعه عظیم را در ۵۲,۰۰۰ متر مربع مساحت، به رنگ شن و ماسه‌های طبیعی برای هماهنگی با محیط بیابانی پیرامون ساخت.

موزه ملی قطر با یک گالری ۱٫۵ کیلومتری، زیر حدود ۵۳۹ صفحه در هم قفل‌شده با عرض ۱۴ تا ۸۷ متر قرار گرفته و ساخت آن، حدود ۱۸ سال به طول انجامیده است. ورودی این موزه را ۱۱۴ مجسمه فواره‌ای در یک دریاچه به طول ۹۰۰ متر تشکیل می‌دهد. سقف منحنی موزه با تشابه به یک پازل بسیار بزرگ، متشکل از ۷۶ هزار پنل در ۳۶,۰۰ شکل و اندازه متفاوت است.

موزه ملی قطر، روند رشد کشور از زمان‌های گذشته تا به امروز را دنبال می‌کند. در حال حاضر، قطر پس از کشف تحول‌آفرین منابع گاز طبیعی و نفت خود، ثروتمندترین کشور جهان به‌ازای هر فرد به شمار می‌آید.

باستان‌شناسی، حیات‌وحش، زمین‌شناسی، غواصان مروارید و بادیه‌نشینان بیابان‌گرد، سنت‌های فرهنگی و خاندان شیخ‌نشین آن، همه‌و‌همه به‌طور جامعی در موزه ملی قطر، پوشش داده شده‌اند. علاوه بر هزاران شیء باستانی، آثار هنری اختصاصی‌ای از هنرمندانی از ایران، سوریه، فرانسه و قطر در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه: ۹ صبح تا هفت عصر؛ جمعه: ۱:۳۰ ظهر تا هفت عصر
  • تلفن: ۵۵۵۵ ۴۴۵۲ ۹ ۷۴+
  • آدرس: Museum Park St, Doha, Qatar

۲. پیاده‌راه کورنیش دوحه (The Doha Corniche)


 

پیاده‌راه کورنیش دوحه، پر از آسمانخراش است

قدم‌زدن در پیاده‌راه هلالی‌شکل هفت کیلومتری «کورنیش» دوحه در امتداد آب‌های آبی خلیج فارس که از هتل «شرایتون» تا موزه هنر اسلامی ادامه دارد، یکی دیگر از تجربه‌هایی است که به‌هیچ‌وجه نباید در قطر از دست بدهید.

ادغام یکپارچه فضای قدیمی و مدرن قطر با کشتی‌های یک‌دکلی عربی سنتی در آب‌های خلیج دوحه با یک آسمان‌خراش مدرن خارق‌العاده در خط افق، در جای‌جای کورنیش دوحه با درختان نخل، دیده می‌شود.

چند فضای سبز در امتداد پیاده‌راه کورنیش برای کودکان برای بازی‌کردن یا توقف برای خوردن یک بستنی وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای طلوع یا غروب آفتاب به‌سمت این جاذبه دیدنی بیایید، زیرا در میانه‌های روز، هوا آن‌قدر گرم است که می‌توانید روی سنگ‌ها، تخم‌مرغ نیمرو کنید.


موزه هنر اسلامی؛ دوحه

 

 

موزه شگفت‌انگیز هنر اسلامی، خانه آثار هنری بسیار ارزشمند و گرانبهایی از کشورهای مختلف در دنیای اسلام، از اسپانیای قرون‌وسطایی گرفته تا هند مغول و آسیای مرکزی با قدمتی از ۱۴ قرن قبل است. «یو مینگ پی» (Ieoh Ming Pei) مشهور به آی ام پی، معمار برجسته آمریکایی چینی‌تبار، طراحی این موزه را به عهده داشته است.

توضیحات انگلیسی آثار حاضر در موزه هنر اسلامی دوحه، بسیار آموزنده هستند و گالری‌ها، آثار هنری ساخته‌شده از عاج، سرامیک و شیشه، نسخه‌های خطی، آثار فلزی، جواهرات، وسایل چوبی و سایر موارد را به نمایش می‌گذارند. مطمئن باشید که زیبایی آثار به نمایش گذاشته‌شده، شما را در این موزه، شگفت‌زده خواهد کرد.

موزه هنر اسلامی دوحه با مساحت بیش از ۴۵,۰۰۰ مترمربع در پیاده‌راه کورنیش پایتخت قرار دارد و امکان ندارد که متوجه شکوه و جلال آن نشوید. این موزه شامل هفت‌ طبقه است که دو طبقه آن در زیر آب قرار دارد.

  • افتتاح: ۲۰۰۸
  • سبک معماری: اسلامی
  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه: ۹ صبح تا هفت عصر؛ جمعه: ۱:۳۰ ظهر تا هفت عصر
  • آدرس:  Doha, Qatar


قایق‌سواری در کشتی‌های یک‌دکلی عربی؛ دوحه

 

سوار یک کشتی سنتی عربی شوید

برای گذراندن یک روز لذت‌بخش، یک نیمروز یا گشت‌و‌گذار عصرگاهی، سوار یک کشتی یک‌دکلی چوبی و سنتی قطری شوید که در زمان‌های قدیم، توسط غواصان مروارید و ماهیگیران استفاده می‌شد.

بیشتر قایق‌های تفریحی از اسکله روبه‌روی موزه هنر اسلامی دوحه حرکت می‌کنند. این کشتی‌های کروز آرامش‌بخش به شما کمک می‌کنند تا با تماشای نمای بیرونی شهر، جادوی این مکان را حس کنید.


بازار سوق واقف (Souq Waqif, Doha)؛ دوحه

 

در هزارتوی سوق واقف گم شوید. عکس از احمد الخولیفی (Ahmed A Alkhulaifi)

در گذرگاه‌های بازار سنتی «سوق واقف» به گشت‌و‌گذار بپردازید تا طعم اصیل زندگی خیابانی عربی، زیر زبانتان بیاید. فروشگاه‌ها و دکه‌ها در این بازار، اقلام مختلفی چون طلا، ادویه، وسایل آنتیک، عطر، پارچه و صنایع دستی می‌فروشند. سوق واقف با قدمت تقریبا صد سال، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر دوحه به حساب می‌آید.

از جاذبه‌های دیگر سوق واقف می‌توان به قلیان‌سراها و گالری‌های هنری اشاره کرد. این بازار سنتی، یک فرجه برای فرار از آسمانخراش‌ها و دوحه مدرن و همچنین یک مکان محبوب برای غذا خوردن، تماشای مردم و تفریح، به‌خصوص پس از غروب آفتاب است. سوق واقف در مرکز شهر و بین خیابان‌های «مشریب» و «الریان» واقع شده و از پیاده‌راه کورنیش، قابل دسترسی است.


تجربه تل‌های شنی

 

 

وسعت زیاد کویرهای بیابانی و تل‌های بلند شنی، قطر را تبدیل به مکانی ایده‌آل برای جیپ سافاری کرده‌ است. در اینجا می‌توانید با یک اتومبیل شن‌رو، تجربه‌ای نو از رانندگی کسب کنید یا با تور در ماشین‌های آفرود و رانندگان مجرب آن‌ها، روزی هیجان‌انگیز برای خود بسازید.

یک جشن عربی را امتحان کنید و شب را در یک کمپ صحرایی، بگذرانید تا از مناظر شگفت‌انگیز، طلوع و غروب خورشید و آسمان صاف شب که برای رصد ستارگان، فوق‌العاده است، لذت ببرید.

ساحل خور العدید با ماسه‌های طلایی‌رنگ، یکی از میراث‌های جهانی یونسکو با چشم‌انداز بینظیری در شب در انتظار شما است

اگر وقت داشتید، حتما به‌سمت ساحل «خور العدید» (Khor-Al-Udaid) بروید. این منطقه محافظت‌شده طبیعی مسحورکننده با ۷۰۵ کیلومتر مربع مساحت، یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در ۸۰ کیلومتری دوحه به شمار می‌آید که دارای تپه‌های شنی غول پیکر و ماسه‌های طلایی‌رنگ است. آب این ساحل، به بخش بیایانی آن نیز کشیده شده است و برای همین به خور العدید، دریای داخل زمین نیز می‌گویند.  این ساحل، چشم‌انداز بینظیری در شب دارد، زیرا ستارگان و نور ماه، تا حدی منطقه را روشن می‌کنند و جلوه خاصی به آب می‌دهند.

شرکت‌های تور گردشگری متعددی در دوحه وجود دارند که گزینه‌های مختلفی از فعالیت‌های جالب و هیجان‌انگیز صحرایی را در اختیار شما قرار می‌دهند.


منطقه مروارید قطر؛ دوحه

 

مروارید از جزایر مصنوعی شکل گرفته است

منطقه مروارید با مساحت چهار کیلومتر مربع و جمعیت ۱۲ هزار نفری، در حقیقت یک جزیره مصنوعی متشکل از ویلاها، برج‌های اقامتی و محوطه‌های بندری پر از قایق‌های یات به سبک مدیترانه‌ای است که درست در ساحل غربی خلیج قرار دارد. این منطقه، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قطر با حدود ۳۰ رستوران، ۲۰ کافه و قنای و فروشگاه‌های مدرن متعدد است.


الزباره (Al Zubara)

 

 

بیشتر منطقه الزباره با ۴٫۶ کیلومتر مربع مساحت، واقع در ساحل شمال غربی قطر در سال ۱۸۱۱ تخریب و در قرن اخیر، متروکه شد، اما این منطقه تنها نمونه باقی‌مانده از یک طرح شهری کامل از شهر تجاری مروارید عربی است.

الزباره، اولین میراث جهانی یونسکوی قطر، علاوه بر ویرانه‌های تاریخی دارای یک قلعه باشکوه است که گردش در آن، حس‌و‌حال عجیبی به شما خواهد داد. این قلعه در سال ۱۹۳۸ ساخته شده و دژ نظامی تاریخی قطر است.

  • مصالح: سنگ آهک، چوب
  • ساعت بازدید: هر روزه: ۷:۳۰ صبح تا پنج عصر
  • آدرس:  Al Zubara Fort, Qatar


درختان حرا ال ذخیرتن (Al Thakhira Mangroves)؛ الخور

 

با کایاک یه گردش در میان درختان حرای ال ذخیرتن بپردازید

«درختان حرای ال ذخیرتن»، یک محیط وسیع از فضای سبز طبیعی، کاملا با صحرای اطراف خود در تناقض هستند. این درختان واقع در شمال شهر «الخور» (Al Khor)، تنوع بینظیری از پرندگان مانند فلامینگوها و مرغ‌های ماهیخوار را به‌سمت خود جذب می‌کنند. برای گذراندن یک روز فراموش‌نشدنی سوار کایاک‌ها شوید و به کاوش در میان این جنگل‌ها بپردازید.


مسابقه شترسواری؛ الشحانیه (Al Shahaniya)

مسابقه هیجان‌انگیز شترسواری که هر سال در فصل مسابقه در ماه‌های اکتبر تا آوریل (۹ مهر تا ۱۰ اردیبهشت) برگزار می‌شود، یک سنت دیرینه قطری برای بزرگداشت موقعیت‌های ویژه است. امروزه، در این ورزش عجیب‌و‌غریب از روبات‌های کوچک کنترل‌دار به‌شکل شتر استفاده می‌شود که در یک مسیر شنی در شهر کوچک الشحانیه در ۴۵ دقیقه‌ای دوحه با سرعت شترهای واقعی باهم مسابقه می‌دهند.

  • تلفن: ۲۰۲۸ ۸۷ ۴۴ ۹ ۷۴+


موزه عربی هنرهای مدرن متحف (Mathaf)؛ دوحه

موزه «متحف» که در زمینی به مساحت ۵۵۰۰ مترمربع در محل سابق مدرسه‌ای در دوحه ساخته شده، با یک مجموعه عظیم از هنر مدرن و معاصر از جهان عرب، دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقتی است. در این موزه، آثاری از آفریقا، آسیا و اروپا نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که از نظر تاریخی به قطر مربوط هستند.

کلکسیون آثار موزه متحف، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی‌ها و مجسمه‌های دنیای عرب است که روند تکامل هنر عرب از دهه ۱۸۴۰ تا امروز را به ما نشان می‌دهد و اطلاعات جالبی درباره آن‌ها و سبک‌های مختلف هنر معاصر به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

  • تاسیس: ۲۰۱۰
  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه: ۹ صبح تا هفت عصر؛ جمعه: ۱:۳۰ ظهر تا هفت عصر
  • تلفن: ۸۸۵۵ ۴۴۰۲ ۹ ۷۴+
  • آدرس: Education City Student Center, Doha, Qatar


مسجد امام عبدالوهاب (Imam Abdul Wahhab Mosque)؛ دوحه

 

مسجد «امام عبدالوهاب» یا مسجد دولتی قطر که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده، آن‌قدر بزرگ است که بیش از ۱۲,۲۰۰ هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. این مسجد با یک طراحی معاصر به‌همراه مشخصه‌های سنتی قطری دارای ۹۳ گنبد، درگاه‌ها و کنده‌کاری‌های پر نقش‌و‌نگار است و فضای داخلی آن با چلچراغ‌های باشکوه، تزئین شده است.

  • سبک معماری: اسلامی
  • تلفن: ۰۰۰۰ ۴۴۷۰ ۹ ۷۴+
  • آدرس: Al Muhandiseen St, Doha, Qatar

 

 

مطالب مرتبط با برترین جاذبه های گردشگری قطر کدامند؟

برچسب ها

  • دوحه
  • گردشگری قطر
  • جاذبه های گردشگری قطر
  • موزه ملی قطر
  • Al Shahaniya
  • Mathaf
  • مسابقه شترسواری
  • مسجد امام عبدالوهاب
  • درختان حرا ال ذخیرتن
  • The Doha Corniche
  • Al Thakhira Mangroves
  • الزباره
  • Al Zubara
  • موزه هنر اسلامی
  • منطقه مروارید قطر
  • تل‌های شنی
  • بازار سوق واقف
  • Souq Waqif, Doha

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: