تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
خانه موزه شهید چمران

 خانه موزه شهید چمران در نزدیکی بازار بزرگ تهران است. این موزه خانه پدری چمران و محل تولد وی است که در محله سرپولک تهران قرار دارد.

در میان هیاهو و شلوغی‌های تهران و در نزدیکی بازار بزرگ، خانه‌ای در یکی از بافت‌های قدیمی این شهر قرار دارد که محل تولد و بزرگ شدن فردی است که در تاریخ معاصر ایران از جایگاه علمی، سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است. این مکان خانه پدری شهید مصطفی چمران است که در زمان حاضر با همت شهرداری تهران بازسازی، مرمت و به موزه تبدیل شده است

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به بازدید از خانه‌های افراد مشهور و معروف و آشنا شدن با نحوه‌ی زندگی آن‌ها علاقه‌مند هستند با ما همراه باشید تا از خانه موزه‌ی چمران دیدن کنید.

 

دکتر چمران

مصطفی چمران در اوایل دهه‌ی ۱۰ خورشیدی در شهر تهران و در محله‌ی قدیمی سرپولک به دنیا آمد. اصالت خانواده‌ی ایشان به روستای چمران در بخش نوبران شهرستان ساوه می‌رسد. وی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل راهی کشور آمریکا شد. دکتر چمران کارشناسی ارشد برق را از دانشگاه تگزاس و دکترای خود را در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرد.

شهید چمران در طول زندگی سیاسی و مبارزاتی خود مدتی را در کشور مصر به یادگیری روش‌های مبارزاتی چریکی و تعلیم دادن آن‌ها پرداخت و سپس برای یاری رساندن به مردمان لبنان راهی این کشور می‌شود. بعد از انقلاب و با شروع جنگ ایران و عراق نقش بسیاری مهمی در جبهه‌های مبازره بر عهده داشت. دکتر چمران در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ خورشیدی در منطقه دهلاویه به شهادت رسید.

 

از خانه تا موزه

 این خانه‌ی مربوط به اواخر دوران قاجار، ۲۲۴ متر مربع مساحت اعیانی و ۵۱۲ متر مربع عرصه دارد. ورودی بنا در ضلع جنوبی است و دارای یک حیاط مرکزی به ابعاد ۱۰ در ۱۷ متر است. در سه جبهه‌ی حیاط فضاهای معماری و مسکونی را می‌توان دید. مطبخ کوچک این خانه در ضلع شمال غربی جای دارد. این ساختمان آب انباری نیز دارد که پاشیر آن در زیر اتاق نشیمن قرار دارد.

خانه‌‌ی پدری چمران تا زمان زنده بودن والدین ایشان همچنان مورد سکونت بود. در سال ۱۳۸۵، سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اقدام به بازسازی و مرمت این خانه کرد و در سال ۱۳۸۷ این خانه موزه افتتاح شد.

 

بخش‌های موزه

در این موزه در دو بخش می‌توانید برخی از وسایل شخصی شهید چمران از کودکی تا شهادت را ببینید.

 

دوران کودکی و تحصیل

در این قسمت تصاویر اسناد و مدارک تولد، کارنامه‌های مقاطع تحصیل در مدرسه و دانشگاه در معرض نمایش قرار دارد.

 

دوران جنگ

در این بخش می‌توانید تصاویری از تحصیل دکتر چمران در دانشگاه آمریکا، تصاویر مربوط به حضور ایشان در لبنان و دوران جنگ ایران و عراق را ببینید. برخی از وسایل شخصی این شهید نیز در این بخش قرار دارد. دکتر چمران در طول تحصیل خود در مدرسه‌‌ درس نقاشی را از استاد ارژنگی فرا گرفت و تعدادی از نقاشی‌های وی در این موزه در معرض نمایش قرار دارد.

 

مجموعه آثار

خدا بود و دیگر هیچ نبود، زمزم عشق، عارفانه، نیایش‌ها، بینش و نیایش و لبنان از جمله کتاب‌های این شهید است که در بخشی از این موزه مجموعه‌‌ای از آن‌ها در معرض نمایش قرار دارد و می‌توانید این کتاب‌ها را از راهنمای موزه تهیه و خریداری کنید.

 

بازدید از موزه

در کنار خرید کردن از بازار ۱۵ خرداد و دیدن بناهای تاریخی مثل کاخ گلستان می‌توانید این موزه را در کوچه پس کوچه‌های قدیمی و اصیل تهران دیدن کنید. برای بازدید این خانه موزه به خیابان ۱۵ خرداد، محله‌ی سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک هفت بروید و ساعتی را با خاطرات باقی‌مانده از دکتر چمران سپری کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این موزه، مترو ۱۵ خرداد است.

 

روزها و ساعت بازدید

این خانه موزه همه روزه به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی به روی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان از ساعت ۸ صبح تا ۱۶:۳۰ عصر باز است. بازدید از این موزه رایگان است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید می‌توانید با شماره تلفن ۴۴۶۳۴۱۵۸-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

شهید چمران

خوش دارم در نیمه‌های شب، در سکوت مرموز آسمان و زمین، به مناجات برخیزم، با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتنی آسمان بگشایم، آرام آرام به عمق کهکشان‌ها صعود نمایم، محو عالم بی‌نهایت شوم، از مزرهای عالم در گذرم و در وادی فنا غوطه‌ور شوم و جز خدا چیزی را احساس نکنم.

 

 

 

مطالب مرتبط با خانه موزه شهید چمران

برچسب ها

  • خانه موزه شهید چمران
  • موزه شهید چمران
  • خانه شهید چمران
  • موزه شهید چمران در تهران
  • موزه شهید چمران در سرپولک
  • محله سرپولک

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: