تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
دهکده نخل تقی

 دهکده‌ی گردشگری نخل تقی، یکی از جاذبه‌های گردشگری و بزرگ‌ترین پارک ساحلی در جنوب ایران است که در شهرستان عسلویه قرار دارد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان بوشهر، پارک ساحلی بندر نخل تقی است که در شهرستان عسلویه و در ساحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد. این دهکده‌ی گردشگری به‌دلیل داشتن امکانات تفریحی و رفاهی متنوع و متعدد، گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند

عسلویه، شهری بندری در جنوب ایران و کرانه‌های خلیج همیشه فارس است که با شنیدن نامش به یاد نفت، گاز و البته تأسیسات معروف پارس جنوبی می‌افتید. منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس، عسلویه را به یکی از مکان‌های مهم برای گردشگری صنعتی تبدیل کرده است. وجود روشنایی و آتش این تأسیسات، جلوه‌ی خاصی به شب‌های این منطقه بخشیده‌ و آن را دیدنی و تماشایی کرده‌اند؛ اما این تنها بخشی از زیبایی‌های عسلویه است. در این منطقه، جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله بندر کوچک نخل تقی که بزرگ‌ترین پارک ساحلی کشور را در خود جای داده است.

نخل تقی کجاست؟

بندر نخل تقی در بخش مرکزی شهرستان عسلویه و استان بوشهر قرار دارد. این بندر از سمت شرق به عسلویه، از طرف غرب به بندر شیرینو و از جنوب نیز به خلیج همیشه فارس منتهی می‌شود و دنباله‌ی کوه‌های زاگرس در شمال آن واقع است. پارک ساحلی یا دهکده‌ی گردشگری خلیج فارس نخل نقی، در ساحل و اسکله‌ی این بندر قرار دارد.

چرا به این منطقه، نخل تقی گفته می‌شود؟

در قرن ۹ هجری قمری، زمانی که قبیله آل نصور از عربستان به منطقه‌ی شبیکوه در بندر کنگان مهاجرت کردند، فردی به نام محمد تقی این ناحیه را برای کشاورزی انتخاب و به آبادانی آن کمک می‌کند و آن را به زیر کشت درختان نخل می‌برد. به‌دلیل این اقدامات محمد تقی و فراوانی نخلستان‌های خرما در این منطقه و از آنجا که مردم شبیکوه به نخلستان نخل می‌گفتند؛ نخلستان تقی به «نَخْلِ تقی» یا «نَخَل تقی» معروف شد. «یعیمه» نیز از نام‌های است که عرب‌های مهاجر سواحل جنوبی خلیج فارس در دو سده پیش برای نخل تقی به کار می‌بردند.

دهکده گردشگری نخل تقی

دهکده گردشگری خلیج فارس نخل تقی، از جاذبه‌های این شهر بندری به شمار می‌رود. این پارک با مساحت حدود ۱۶ هکتار، بزرگ‌ترین پارک ساحلی جنوب ایران است که در ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. نخل تقی با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی متنوع و متعدد به یکی از مکان‌های تفریحی گردشگران، مردمان محلی و به‌ویژه کارکنان صنایع پارس جنوبی در این منطقه تبدیل شده است.

تفریح در نخل تقی

نخل تقی دارای امکانات رفاهی، از جمله رستوران، کافی‌شاپ، ۳۷ آلاچیق، تالاری با ظرفیت ۵۰۰ نفر، ویلاهای شناور جهت اقامت مسافران و سرویس‌های بهداشتی است.

امکانات تفریحی‌ این دهکده گردشگری عبارت‌اند از:

  • فانوس دریایی: فانوس‌های دریایی، راهنمای مسافران دریا بوده‌اند و در ساحل نخل تقی نیز می‌توانید یکی از آن‌ها را ببینید.
  • کافی‌شاپ لنجی: نخستین لنجی که وارد عسلویه شده است، در ساحل بندر نخل تقی قرار دارد. این لنج ۱۵۰ساله به کافی‌شاپ دهکده تبدیل شده است و در کنار نوشیدن یک فنجان یا قهوه می‌توانید از آن دیدن کنید.
  • اسکله ماهیگیری: اسکله ماهیگیری نخل تقی، تجربه‌ی ماهیگیری در ساحلی بندری و در کنار آب‌های خلیج فارس را برای‌تان امکان‌پذیر کرده است.
  • امکانات ورزشی: پیست اسکیت، پیست پیاده‌روی و جاده سلامت ایستگاه دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، میز پینگ‌پنگ و باشگاه بدن‌سازی، از جمله امکانات ورزشی این دهکده هستند.
  • ورزش‌ها و تفریح‌های آبی: قایق‌سواری، شاتل، جت اسکی را نیز می‌توانید در این دهکده تجربه کنید.
  • سایر امکاناتاز دیگر امکانات دهکده گردشگری نخل تقی می‌توان به پارک بازی کودکان، حوضچه آرامش، دو اسکله سنگی به طول ۱۱۰ و ۱۳۰ متر، آب‌نمای موزیکال ماتریسی و موج‌شکنی به طول ۲۳۰۰ متر اشاره کرد.

بازار ته لنجی

نخل تقی در گذشته بندری کوچک بود که امروزه به یکی از شهرهای عسلویه تبدیل شده است. مسافران زیادی برای خرید از بازار بزرگ کالاهای خارجی یا ته لنجی به این بندر سفر می‌کنند. اگر به نخل تقی سفر کردید، بد نیست به بازار قدیم و خیابان جمهوری کنار آن که به بازار ته لنجی یا بازار عرب‌ها معروف است، سر بزنید. بازار محلی نخل تقی نیز روزهای سه‌شنبه در انتهای بلوار پارک ساحلی برپا می‌شود.

دریا آرام و ماه، خاموش است...

دریا آرام و ماه، خاموش است. بندر، زیر ململی از مه در آغوش شب، به خواب رفته. هیچ‌کس دست‌های ماهیگیر را که در جشن ناله‌ها می رقصند، نمی‌بیند...

 

مطالب مرتبط با دهکده نخل تقی

برچسب ها

  • دهکده نخل تقی
  • دهکده نخل تقی بوشهر
  • دهکده نخل تقی در عسلویه
  • بازار ته لنجی
  • نخل تقی

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: