تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار اسکلیم

 آبشار «اسکلیم» از جاذبه‌های تماشایی خطه شمال کشور است که در قلب جنگل‌های هیرکانی در استان مازندران جای گرفته است. این آبشار آهکی و کمتر شناخته در منطقه‌ی «لفور» سوادکوه قرار دارد.

استان مازندران با طبیعت بی‌نظیر خود، از مقاصد طبیعت‌گردی ایران محسوب می‌شود که پذیرای طبیعت‌گردان زیادی است. در این استان آبشارهای متعددی چون «شاهان‌دشت» یا «وانا» در گزنک، «گزو» در سوادکوه شمالی، «هفت آبشار» تیرکن، «چلندر» نوشهر و «اوبن» دودانگه وجود دارد. آبشار «اسکلیم رود» از دیگر آبشارها و جاذبه‌های طبیعی مازندران است که در سوادکوه شمالی قرار دارد.

 

آبشار اسکلیم رود کجاست؟

شهرستان سوادکوه شمالی با مرکزیت شیرگاه، از شهرهای استان مازندران است که از بخش‌های نارنجستان و مرکزی تشکیل شده است. این شهر از سمت شمال به شهرستان قائمشهر، از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود می‌شود.

دهستان لفور با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعدد از مقاصد گردشگری سوادکوه شمالی به شمار می‌رود که به‌دلیل نزدیکی به تهران مکانی مناسب برای برگزاری تورهای یک روزه‌ی طبیعت‌گردی است. از جاذبه‌های این منطقه جنگل‌های لفور، دریاچه و سد البرز یا سد لفور و آبشار اسکلیم رود است. لفور به‌دلیل داشتن‌ آبشارهای متعدد به سرزمین آبشارها معروف شده است؛ چنانچه ۸۴ آبشار که از زیباترین آبشارهای مازندران و ایران محسوب می‌شوند در لفور جای دارند. در ادامه با آبشار اسکلیم آشنا می‌شوید.

 

اسکلیم رود، زیبایی پنهان در قلب جنگل

در میان جنگل‌های چندین میلیون ساله‌ی لفور، زیبایی خفته و شگفت‌انگیز چشم‌انتظار شما است؛ این زیبایی، آبشار آهکی و حیرت‌انگیز اسکلیم یا گالش کلا است که در دامنه‌ی تپه‌ای جنگلی و سرسبز از کوه‌های هیرکان افسانه‌ای قرار دارد و برای رسیدن به آن باید یک کیلومتر جنگل‌پیمایی کنید. این آبشار به سبب آهکی بودن و به‌خاطر داشتن املاح آهکی، خواص درمانی فراوانی دارد. آبشار اسکلیم با توجه به محل قرارگیری و مشخصه‌های زیبایی‌شناسی، از سایر آبشارها متمایز شده و به عروس آبشارهای سوادکوه شهرت یافته است و از زیباترین آبشارهای منطقه لفور نیز به شمار می‌رود. اسکلیم تماشایی، ۳۲ متر ارتفاع دارد که به‌صورت پلکانی و طبقه‌ای است. این آبشار در مسیر یک کیلومتری خود تا رسیدن به رودخانه اصلی اسکلیم رود، آبشارها و حوضچه‌های کوچک و زیبایی را به‌وجود آورده است.

 

تفریح در اسکلیم

  • آب‌تنی و شنا: بدون شک اولین کار و تفریحی که با شنیدن نام آبشار به ذهنتان می‌رسد، آب‌تنی کردن و لذت بردن از شنا در حوضچه‌های پر از آب خنک، آن هم در گرمای تابستان است. پس وقتی به اسکلیم رفتید شنا را فراموش نکنید.
  • جنگل‌نوردی: پیاده‌روی و جنگل‌نوردی علاقه‌مندان خاص خود را دارد؛ به‌خصوص اینکه بدانید در جنگلی با قدمت چند میلیون ساله قدم می‌زنید. پس اگر جزو این دسته از طبیعت‌گردان هستید بعد از تماشایی آبشار، ساعتی را هم به پیاده‌روی اختصاص دهید.
  • عکاسی و تماشای مناظر دیدنی: نمی‌شود به دل طبیعت رفت و از مناظر و چشم‌انداز زیبایی آن خاطره‌ای ثبت نکرد. عکاسی و گرفتن تصاویر قشنگ و زیبا از لازمه‌ی طبیعت‌گردی به‌ویژه در کنار آبشاری رویایی در دل جنگلی قدیمی است.

 

چه زمانی به اسکلیم رود برویم؟

آمدن فصل بهار، آغاز سفر به دل طبیعت و تماشایی زیبایی‌ها آن است. گرمای فصل تابستان نیز آدمی را به سفر و رفتن به جاهای خوش آب‌وهوا وسوسه می‌کند؛ پس چه جایی بهتر از جنگل انبوه لفور و سپری کردن لحظاتی خنک در جوار آبشاری رویایی و شنیدن صدای دلکش آب و صخره است. کجارو پیشنهاد می‌دهد این فصل‌ها را برای دیدن منطقه‌ی بی‌نظیر لفور و آبشار شگفت‌انگیز اسکلیم  انتخاب کنید.

 

در سفر به اسکلیم شب را کجا بمانیم؟

این منطقه پر از خانه های بوم‌گردی و کلبه های چوبی و کاه گلی در دل جنگل است که می‌توانید یک شب را در روستا سپری و زندگی روستایی را تجربه کنید. چادر زدن در جنگل یا در حاشیه‌ی سد لفور با رعایت نکات ایمنی نیز می‌تواند تجربه هیجان انگیزی برایتان رقم بزند.

 

چگونه به آبشار اسکلیم رود برویم؟

برای رسیدن به اسکلیم رود، جاده‌ی تهران- فیروزکوه را به‌سمت منطقه سوادکوه و شیرگاه پیش بگیرید. در مسیر حرکت خود به‌سمت سوادکوه، شما از شهر دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب و شیرگاه عبور خواهید کرد. حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به این منطقه برسید.

سپس برای رسیدن به پای آبشار باید مسیر یک کیلومتری در داخل جنگل طی کنید و خود را به رودخانه‌ی اصلی اسکلیم برسانید. در این مسیر قبل از رسیدن به آبشار اصلی، چندین آبشار و حدود ۲۰۰ حوضچه‌ی آهکی زیبا را خواهید دید که محو تماشای آن‌ها می‌شوید.

فاصله‌ی آبشار اسکلیم رود تا تهران: ۲۵۰ کیلومتر

  

مطالب مرتبط با آبشار اسکلیم

برچسب ها

  • آبشار اسکلیم
  • آبشار اسکلیم مازندران
  • اسکلیم رود
  • اسکلیم
  • اسکلیم در جنگل های هیرکانی
  • اسکلیم در سوادکوه
  • آبشار اسکلیم رود
  • گالش کلا

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: