دیدنیهای کوش آداسی

کوش آداسي يا جزيره پرنده در 71 کيلومتري شهرستان مرکزي استان آيدين و در نوار ساحلي منطقه اژه واقع گرديده‌است. اين شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزيره ديلک همسايه‌است در کانون مراکز مهم گردشگري از جمله ازمير، افس، مريم آنا، مليت، ديديم پاموک، کاله، مارماريس و بودروم قرار دارد. بندر گوش آداسي به علت نزديکي با جزيره يوناني ساموس براي گردشگران که به ترکيه مسافرت مي‌کنند از جذابيت خاصي برخوردار است. قايق‌هاي تفريحي مدرن که تورهاي آبي را برگزار مي‌کنند زيبايي خاصي به اين بندر بخشيده‌اند. بندر کوش آداسي يکي از بنادر مهم منطقه مي‌باشد.

 


 

 

 

 

 

اين شهر توسط مردماني که در 3000 سال قبل از ميلاد مسيح از فلات مرکزي آناتولي به اين مکان مهاجرت کرده‌اند پايه ريزي شده‌است. آب و هواي معتدل اين منطقه اين اجازه را به ساکنان آن داده بود تا به توليد محصولات کشاورزي مانند زيتون، انگور و انجير در زمين‌هاي حاصلخيز اطراف بپردازند.

اين شهر در سال 546 قبل از ميلاد به تصرف ايرانيان درآمد. در سال 200 قبل از ميلاد امپراتوري روم اين شهر را به تصرف خود درآورد و بعد از تقسيم امپراتوري رم، امپراتوري رم شرقي بر اين شهر تسلط يافت. يک زلزله باعث تغيير مسير رودخانه، آب و هوا و در نتيجه نابودي شهر افسوس در نزديکي کوشي آداسي گرديد و در آن زمان اين امر باعث شد کوشي آداسي بعنوان يک معبر مهم مورد توجه قرار گيرد. پس از حمله سلطان محمد فاتح، اين شهر در سال 1413 توسط امپراتوري عثماني اداره مي‌شد. در دوران سلطنت عثماني‌ها، کوشي آداسي به ساختمان‌هاي با شکوه مشهور شد.

کاروانسراي اوکاز محمد پاشا يکي از بناهايي است که در آن مي‌توان معماري دوران عثماني را بوضوح مشاهده نمود. دروازه قلعه، ديوارها و مساجد و همچنين ارگ قلعه در جزيره کبوتر، در دوره عثماني ساخته شده‌است که منعکس کننده سبک معماري دوران است. پس از جنگ جهاني اول در سال 1919 کوشي آداسي مورد تاخت و تاز يونانيان قرار گرفت و طي يک مبارزه طولاني در سال 1922 کوشي آداسي بخشي از جمهوري ترکيه شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوورجين آداسي

در قرن نوزده و در هنگام قيام مورا از سوي عثماني ها بعنوان کلانتري و جهت مقابله با تهاجمات احتمالي از جزيره ها ساخته شده است.

بنادر، قايق هاي تفريحي و ناوها

در کوش آداسي 2 اسکله مخصوص کشتي هاي توريستي و يک بندر قايق هاي تفريحي با ظرفيت 650 قايق وجود دارد. در بندر کوش آداسي در هر فصل کشتي ها پهلو گيري ميکنند. از بندر کوش آداسي در ماههاي بهار و تابستان ( از اوايل آوريل الي 20 اکتبر ) سفرهاي منظم قايق هاي موتوري به جزيره يوناني ساموسSamos برگزار ميشود . اين سفرها در ماههاي زمستان بصورت چارتر انجام مي گيرد . در بندر در هر ساعت از روز تورهاي تفريحي با قايق هاي مسافربري انجام مي گيرد . قايق هاي تفريحي نيز که تورهاي آبي برگزار ميکنند در بندر مستقر مي باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کاورانسراي اوکوز محمد پاشا

در سال 1618 از سوي صدر اعظم محمد پاشا ساخته شده است. سوراخهاي توپ که در ديوارهاي بيروني وجود دارد ، به جهت دفاع از شهر در مقابل دزدان دريايي ساخته شده است. مسجد داخل قلعه نيز در سال 1618 از طرف صدر اعظم اوکوز محمد پاشا ساخته شده است.

 

پلاژها

پلاژهاي موجود در کوش آداسي عبارتند از: پلاژدرياي خانمها، پلاژ گوورچين آداسي، پلاژ ييلانچي بورنو، پلاژ ياوان سو، پلاژ کوشتور، پلاژ کارا اوا، پلاژ گوزل چاملي، پلاژ سوگي، پلاژ کالاماکي، آب هاي گرم آب گرم ياوان سو (چيبان)، آب گرم ونوس، آب گرم گوزل چاملي، آبهاي گرم مهم کوش آداسي ميباشد.

 

غار کاراجا

ويژگي ها: يک غار غير فعالي است و به همين جهت رودخانه اي در آن وجود ندارد . ليکن قطرات آبهايي که از شکافهاي سقف مي چکد ، باعث بوجود آمدن انواع سنگ قطره ها مي شود . همچنين در داخل غار استخرهاي تراورتان و چند حوضچه کوچک وجود دارد. در داخل غار هواي بخصوصي وجود ندارد. رطوبت هواي داخل غار هر چه بيشتر به داخل رفته شود افزايش مي يابد.

نشاني: آيدين - شهرستان کوش آداسي

غار سيرتلانيني (Sirtlanini)

آيدين، شهرستان کاراجا سو اين غار در شهرستان کاراجاسو در بين روستاهاي يوکاري چام آداسي و نارلي گديک قرار دارد. امکان رفت و آمد به غار از هر دو روستا وجود دارد. روستاي نارلي گديک با يک پياده روي 25-20 دقيقه اي نزديکتر است . همچنين به خرابه هاي Afrodisian نيز نزديک است.

ويژگيها: طول کلي آن 348 متر ( سالن اصلي 147متر ) بوده و عميق ترين نقطه آن نسبت به ورودي 32- متر است . يک غار افقي و خشک است . دهانه غار بسيار تنگ است . پس از 5-4 متر محوطه اصلي غار شروع ميشود . سالن با ستونهايي که با کنار هم قرار گرفته بصورت ديوار در آمده است به 6-5 بخش تقسيم شده است . در کليه اتاقهاي داخل سالن ، استالاکتيت ، استالاگميت و ستون وجود دارد. هنگاميکه دماي خارجي 28 درجه و ميزان رطوبت 44% باشد دماي غار 17 درجه و ميزان رطوبت نيز 85% ميشود.

 

پارک ملي دلتاي آيدين - بيوک مندرس

به اين پارک ملي که در استان آيدين و در محدوده شهرستانهاي کوش آداسي و سکه قرار دارد، از طريق جاده کوش آداسي - سوکه قابل رفت و آمد مي باشد. فاصله اين پارک ملي تا کوش آداسي 28 کيلومتر و تا سوکه 34 کيلومتر است. بافت ژئولوژيکي شبه جزيره ديلک که از پيشروي کوه سامسون به درياي اژه بوجود آمده از توده هاي متعلق به دوران پالزوئيک، مزوزوئيک و نئوژن بوده که يکي از نواحي مندرس است. پلاژهاي شني، دره اي، سنگي مرتفع اين شبه جزيره بسيار جالب توجه است. بخش شمالي اين پارک ملي داراي يک پوشش گياهي بي نظير در منطقه مديترانه است. بويژه گياهان تيره شاه بلوط و دفنه و نيز کليه انواع گياهان مخصوص ناحيه مديترانه در اين شبه جزيره با طراوت و زيبايي خاصي ديده ميشود. شاه بلوط مخصوص نواحي جنگلي آناطولي شمالي، بيد، سرو و غيره تنها در اين منطقه از کشور در کنار هم وجود دارد. پارک ملي ، آخرين نقطه غربي آناطولي است که نسل آن در حال انقراض است. همچنين فک مديترانه و لاک پشتهاي دريايي که در کشورهاي مديترانه اي تحت حمايت و حفاظت قرار گرفته اند در کناره ها و سواحل اين پارک ملي امکان زاد و ولد و رشد يافته اند.

منطقه مقدس واقع در روستاي گوزل چاملي که در دامنه تپه ديلک در محدوده شمال شرقي پارک ملي قرار دارد به قرون 9-8 پيش از ميلاد تعلق داشته و بعنوان محل کنفرانس هاي کنفدراسيون Panionion که مرکز سياسي و علمي ionia بوده مورد استفاده قرار مي گرفت.

در اين پارک ملي گردشگاههايي براي استفاده روزانه وجود دارد و نيازهاي گردشگران را برآورده مي نمايد. همچنين بوفه و قهوه خانه صحرايي نيز وجود دارد. در اين مکان امکان پذيرايي در چادر و کاروان ها نيز وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط با دیدنیهای کوش آداسی

برچسب ها

  • دیدنیهای کوش آداسی
  • گردشگری کوش آداسی
  • جاهای دیدنی کوش آداسی
  • راهنمای گردشگری کوش آداسی
  • کاورانسراي اوکوز محمد پاشا
  • غار کاراجا
  • غار سيرتلانينی
  • Sirtlanini
  • پارک ملي دلتاي آيدين
  • بيوک مندرس

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: