از قبرس بیشتر بدانید

جمهوري قبرس کشوري جزيره اي است در شرق درياي مديترانه که پايتخت آن نيکوزيا است. اين کشور به دو بخش ترک نشين و يوناني نشين تقسيم مي شود که در آن هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني ها ارتودوکس و ترک ها مسلمان هستند.اين جزيره از شمال با ترکيه، از جنوب با مصر، از شرق با سوريه و از غرب با يونان همسايه است. اين جزيره يکي از مقاصد مهم گردشگري درياي مديترانه است و سالانه بيش‌ از 4/2 ميليون گردشگر را به خود جذب مي کند.مساحت قبرس 9252 کيلومتر مربع، جمعيت آن طبق برآورد سال 2008، 801622 نفر، واحد پول آن يورو و پيش شماره تلفن آن 357 است.همچنين قبرس عضو اتحاديه اروپا و اتحاديه کشورهاي مشترک المنافع نيز مي باشد.

قبرس به 6 ناحيه با نام هاي فاماگوستا، کرنيا، لارناکا، نيکوزيا، ليماسل و پافوس تقسيم بندي شده است.

 

 

 

 

 

 

آب و هواي قبرس

آب و هواي قبرس از نظر سلامتي بسيار قابل توجه است زيرا داراي آب و هواي معتدل و مديترانه اي است که در تمام فصول سال ميتواند مکان خوبي براي گذراندن تعطيلات براي گردشگران باشد.قبرس داراي تابستان‌ هاي گرم و خشک و طولاني است که از اواسط ماه مي تا اواسط اکتبر (تقريبا از اواخر ارديبهشت تا اواخر مهر) به طول مي انجامد. زمستان‌ در قبرس کوتاه، ملايم و گاهي نيز با بارندگي همراه است و مدت آن نيز از دسامبر تا فوريه است. فصل هاي تابستان و زمستان توسط فصل هاي کوتاه پاييز و بهار از هم جدا مي شوند.

 

 

 

 

 

در زير برخي نکات آب و هوايي قبرس به تفکيک ماه هاي سال ذکر شده اند:

دسامبر - ژانويه: ماه هاي زمستان قبرس. داراي عصرها و شب هاي سرد.
فوريه - مارس: بارندگي گهگاه، داراي عصرهاي خنک و روزهاي گرم و آفتابي.
آپريل - مي: داراي گرماي مطبوع در روز که در شب کمي از گرماي آن کاسته مي شود.
جون - جولاي - آگوست: ماه هاي تابستان داغ با آسمان بدون ابر که دما تا 40 درجه سانتيگراد بالا مي رود. بهترين زمان براي شنا و تفريحات دريايي ، همراه داشتن عينک آفتابي، کلاه، کرم ضد آفتاب و بطري آب ضروري است.
سپتامبر - اکتبر: داراي روزهاي گرم و عصرهاي خنک.
نوامبر: داراي روزهاي آفتابي با گرماي مطبوع.با

توجه به موارد بالا، بهترين زمان براي سفر به قبرس از آپريل تا نوامبر است.

 

 

 

 

 

 

جمعيت

بر اساس سرشماري سال 2006 ميلادي، جمعيت قبرس شمالي حدود 264000 نفر مي‏باشد. زبان رسمي مردم قبرس شمال ترکي مي‏باشد، اما انگليسي نيز به عنوان زبان دوم کاربرد فراوان دارد. اکثريت مردم قبرس شمال مسلمان هستند و اگر چه به طور عادي به مساجد نمي‏روند و لباس مذهبي نمي‏پوشند، اما مراسم مذهبي را جشن مي‏گيرند.

 

 

 

 

غذاهای قبرس

مردم هر منطقه از قبرس شمالي ذائقه مخصوص به خود را داشته و غذاهاي‏شان گاهي ترکيبي بي‏نظير از مزه‏هاي مديترانه‏اي، ترکي و خاورميانه‏اي را دارد و البته در شهرهاي بزرگ تعدادي از رستوران‏هاي بين ‏المللي، غذاهاي چهار گوشه جهان را نيز ارائه مي‏دهند.

غذاهاي خاص رستوران‏هاي قبرس ترک شامل "مزه" انواع کباب‏ها (بره، مرغ يا ماهي) و پس غذاهاي ميوه و قهوه مي‏باشد. مزه، مجموعه‏اي از پيش‏غذاهاي سرد و گرم است مانند کوفته (گلوله‏هاي گوشتي)، ماست با نعناع و حليم (پنير شير بز). يکي ديگر از غذاهاي ويژه قبرس ترک شفتالي است (کباب شفتالو) که با گوشت ريز، پياز خرد و ادويه تهيه شده که در چربي بره پيچيده و بريان مي‏شود. غذاهاي ديگر از قبيل غذاهاي آبکي شامل ماهي خيسانده در ماست و آبليمو، دسرهايي از قبيل لکما (نان شيريني گرد و حلقه‏اي در شيره)، اِکمِک‏کَديف با کرم (پودينگ نان قبرس ترک) يا باقلواهايي که به تازگيِ ميوه‏هاي کنده شده‏ و به شيريني هندوانه، پرتغال و انجير هستند.

 

صنايع دستي

قلابدوزي لفکارا يکي از سنن قبرس باستان است که به دوره ونيزي باز مي‏گردد. نمونه‏هاي زيباي روتختي، روميزي، ابريشم و روسري‏هايي که با قلابدوزي توري و با تار و پود مشخص بافته مي‏شوند. يکي ديگر از سنت‏هاي قبرس باستان مخصوصاً در گازيماگازا فرش‏بافي است. گليم (قاليچه‏هاي کوچک) با طرح‏ها و الگوهاي رنگي جزو بهترين سوغاتي‏ها بشمار مي‏رود و البته سبدهاي چوبي بافته شده هنر ديگري از مردم قبرس شمالي است.

 

سواحل زيباي قبرس

درميان گردشگران و دوستداران طبيعت، مديترانه همواره به داشتن سواحل دلفريب و زيبايش شناخته شده است. قبرس شمالي نيز از اين موهبت مديترانه‌اي برخوردار بوده و سواحل سحرانگيز اين منطقه با جادوي آب زلال و شن‌هاي درخشان خود قلب تمام گردشگران ورودي به اين منطقه را به تسخير خود در مي‌آورند

 

 

Kyrenia گيرنه

يکي از معروف‌ترين شهرهاي قبرس شهر گيرنه مي‌باشد که مناظر زيباي توأمان کوه و درياي آن بسيار مورد توجه گردشگران قرار مي‌گيرد. اين شهر در کنار جذابيت‌هاي طبيعي خود داراي امکان تاريخي و فرهنگي ديدني نيز مي‌باشد . تاريخ اين شهر باستاني به اواخر جنگ تروژان بازگشته و طبق آخرين يافته‌هاي باستان‌شناسي، اين منطقه زيستگاه و محل اسکان انسان‌ها در عصر حجر (3000 تا 5800 سال قبل از ميلاد مسيح( بوده است.

 

FAMAGUSTA فاماگوستا

منطقه فاماگوستا با داشتن سواحل متعدد و زيبا همراه با شنهاي طلايي و ظاهري بکر و طبيعي مورد علاقه و توجه بسياري از توريست‌ها فرار گرفته است. زمان پيدايش فاماگوستا به 300 سال قبل از ميلاد مسيح بر مي‌گردد که در آن زمان به Arsino واژه‌اي يوناني معروف بوده و بعد‌ها به بندرگاه مهمي تبديل گرديده است.

در شمال شهر فاماگوستا و در نزديکي سواحل کارپاس منطقه ايست از بقاياي شهر باستاني سالاميس. شهري که از حدود هزار و صد سال قبل از ميلاد پايتخت قبرس بشمار مي آمده و در قلمرو امپراطوريهاي آسور، مصر، ايران(پرسيا) و روم باستان قرار داشته. اما سالاميس با گذشت قرون متمادي همچنان زنده و پابرجاست. اين منطقه زيباي باستاني در بيشه زارهاي اطراف مي‌موسا واقع شده. بقاياي آثار باستاني همچنين سکه‌هاي طلايي که متعلق به سالهاي 411 و 374 قبل از ميلاد مي‌باشد بيانگر اهميت باستاني اين شهر در روزگاران کهن مي‌باشد.

 

NICOSIA نيکوزيا

نيکوزيا پايتخت و بزرگترين شهر قبرس شمالي مي‌باشد. اين شهر داراي جمعيتي در حدود 73000 نفر بوده و ساختامان‌هاي اداري دولتي، دفاتر نمايندگي‌هاي کشورهاي خارجي و همچنين مقر سازمان ملل در اين شهر واقع گرديده‌اند.شهر نيکوزيا تنها پايتخت دوتکه شده در دنيا مي‌باشد که نيمي از آن در اختيار قبرس ترک و نيم ديگري از آن در اختيار قبرس يوناني مي‌باشد بطوريکه اين دو تکه توسط نوار سبز مرزي به دو نيم تقسيم گرديده است. طبق توافقات بين دو کشور، از سال 2003 عبور مرور شهروندان هر دو منطقه به يکديگر بدون نياز به مجوز و تنها با کارت شناسايي صورت مي‌پذيرد

مطالب مرتبط با از قبرس بیشتر بدانید

برچسب ها

  • فاماگوستا
  • دیدنیهای قبرس
  • گردشگری قبرس
  • جاذبه های قبرس
  • کرنيا
  • لارناکا
  • نيکوزيا
  • ليماسل
  • پافوس
  • آب و هواي قبرس
  • غذاهای قبرس

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: