تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
واجارگاه

 شهر واجارگاه در آخرین نقطه شرق گیلان با باغ‌های چای، مرکبات و جنگل‌های سرسبز، همچون نگینی سرسبز در این خطه، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

حتما تاکنون نام کلاچای و باغ‌های مرکبات و مزارع برنج و سواحل زیبای آن به گوشتان خورده است. واجارگاه، یکی از شهرهای زیبای شرق استان گیلان در کلاچای است که با طبیعتی سرسبز و زیبا، هر سال گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. با فان هالیدی همراه شوید تا شما را به سفری به بهشت ایران ببرد و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما بسازد.

ارتفاعات واجارگاه در شهرستان رودسر، مقصدی خارق‌العاده در استان گیلان برای فصل بهار و مسافرت‌های نوروزی هستند. این منطقه با مساحت ۲۰۰ هکتار و وجود چشم‌اندازهای تماشایی و چشم‌نواز، جاده کوهپایه‌ای و کارخانه‌های چای‌، به راستی لایق لقب «بهشت ایران» است.

آشنایی با شهر واجارگاه

بیش ۶ هزار نفر در واجارگاه زندگی می‌کنند. مردم این منطقه، از دو قومیت و زبان جداگانه هستند؛ ساكنان قسمت جنوبی منطقه جواهردشت و اشكورات گالش هستند و برخی از آن‌ها به مرور زمان به قسمت پايين‌دست نقل مكان كرده و در شهرهای رحيم‌آباد، كلاچای، رودسر، لنگرود، واجارگاه و حتی قزوين ساكن شده‌اند.

قوم دوم، قوم گیل هستند که با کشاورزی زندگی را می‌گذرانند. گالش‌ها در بخش کوهستانی و گیل‌ها در بخش جلگه‌ای و دشت زندگی می‌کنند. لهجه شیرین گالشی و زبان گيلکی لاهيجی در واجارگاه شنیده می‌شوند

از تاسیسات زیربنایی واجارگاه می‌توان به آب تصفیه‌شده بهداشتی، برق، مخابرات، پمپ بنزین و پمپ گاز، دانشگاه دولتی وابسته به دانشگاه گیلان، جاده اتوبان شهری آسفالته، آموزش‌وپرورش، اداره پست، باشگاه ورزشی، آتش‌نشانی، شهرداری، زمین فوتبال، خانه بهداشت، کتابخانه عمومی، ایستگاه تاکسی داخل و برون شهری، بانک و مسجد جامع اشاره کرد

واجارگاه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز اشتغال و اقتصادی در شرق گیلان است. این شهر همچنین، بزرگ‌ترین مرکز کارخانه‌های چای به شمار می‌آید. کارخانه‌های چای واجارگاه در سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۳ تاسیس شده‌اند و قدیمی‌ترین آن‌ها، کارخانه چای‌ شرکت (گرجی) است.

موقعیت جغرافیایی واجارگاه

واجارگاه یکی از شهرهای کوچک شرق گیلان است که در بخش کلاچای شهرستان رودسر قرار داردواجارگاه در حال حاضر، یکی از توابع اطاقور لنگرود به شمار می‌آید که بالاتر از روستای لیل و روستای خرما واقع شده است. فاصله این شهر زیبا از رشت، حدود ۹۰ کیلومتر و از تهران، ۲۶۰ کیلومتر است.

وجه تسمیه واجارگاه

نقل قول‌های بسیاری درباره معنی واژه واجارگاه وجود دارند. طبق گفته برخی از افراد، اگر واجارگاه را به‌صورت وا+جار+گاه در نظر بگیریم، معنی این کلمه، «بازگو کردن صدا در یک مکان» است. برخی نیز می‌گویند که «واج» به‌معنای کلمه، «واجار» به‌معنای بازار و «گاه» به‌معنای مکان است و به همین دلیل، معنی کلمه واجارگاه، «بازار» یا «جای بازار» است.

تاریخچه واجارگاه

واجارگاه در گذشته، روستایی از توابع سیاهکل و دیلمان بوده است و حدود ۱۰ تا ۲۰ خانوار در جنگل‌های سرسبز و متراکم آن زندگی می‌کردند. پیشه اصلی ساکنان این منطقه دامداری بود. پس از مدتی، چند خانواده به منطقه‌ای پایین‌تر از مکان اولیه سکونت خود کوچ کردند و به کشاورزی مشغول شدند. به این ترتیب واجارگاه به دو بخش جور واجارگاه (بالا واجارگاه) و جیر واجارگاه (پایین واجارگاه) تقسیم شد

حدود ۱۰ تا ۲۰ خانوار در جور واجارگاه و دو تا هفت خانوار در جیر واجارگاه زندگی می‌کردند. پس از مدتی، یک خانواده با پنج فرزند به قسمت‌های شرقی‌تر استان گیلان کوچ کردند و در بخش کلاچای، زمین‌هایی خریدند و در آنجا ساکن شدند. آن‌ها نام محل جدید زندگی‌شان را به یاد سرزمین اصلی خود، واجارگاه گذاشتند.

در واقع، این خانواده، اولین ساکنان واجارگاه جدید بودند. با گذشت زمان، به‌دلیل وجود خاک حاصلخیز این منطقه، واجارگاه به مکانی جدید برای کشت‌و‌زرع و فعالیت‌های کشاورزی تبدیل شد و جمعیت منطقه رو به فزونی گذاشت و کم‌کم به‌صورت یک جمعیت متمرکز و شهر مانند تبدیل شد.

جا‌های دیدنی واجارگاه

ارتفاعات و جنگل‌های شهر واجارگاه و مسیر بزکویه

ارتفاعات شهر واجارگاه به‌خصوص جاده کوهپایه‌ای مسیر بزکویه، یکی از چشم‌نوازترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. در این ارتفاعات، می‌توان در بالای ابرها و در جنگل‌هایی سرسبز و متراکم قدم زد و خاطره‌ای به‌یادماندنی خلق کرد.

روستای بزکویه با آب‌و‌هوایی دلپذیر، منطقه‌ای فوق‌العاده برای گشت‌و‌گذار است

روستای بزکویه در انتهای این مسیر با دارا بودن مناظری زیبا، چشمه‌های آب معدنی، درختان بلند و کوه‌های سر به فلک کشیده، منطقه‌ای بکر و بی‌بدیل در استان گیلان است. این روستا با آب‌و‌هوایی دلپذیر، در دل جنگل‌های البرز قرار دارد و منطقه‌ای فوق‌العاده برای گشت‌و‌گذار است. مردم این روستا به پیشه کشاورزی و دامداری مشغول هستند و از محصولات آن‌ها می‌توان به پرتقال، برنج، نارنگی، برنج و چای و البته ماست محلی اشاره کرد.

از بالای ارتفاعات بزکویه که گستره آن از قله سمام تا دريای خزر است، می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر از کوه، شهر کلاچای و دریای آن را تماشا کرد. آرامش، سکوت و هوای دلپذیر از مشخصه‌های برجسته این منطقه هستند.

برای رسیدن به روستای بزکویه، یک جاده آسفالته وجود دارد که در مسیری ۱۰ دقیقه‌ای شما را از کلاچای به این منطقه می‌رساند. شنا کردن در رودخانه و آبگیرهای بزکویه، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در اینجا انجام دهید.

باغ مهستان واجارگاه

باغ مهستان واجارگاه با سی هزار متر مربع مساحت در سه كيلومترى جاده سلاكجان و در مرز میان دو استان مازندران و گیلان واقع شده است. ساخت و شکل‌دهی به این باغ از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید

باغ مهستان در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای چابکسر، ۳۰ دقیقه‌ای تله‌کابین رامسر و ۱۵ دقیقه‌ای دریا قرار دارد. هدف اصلی احداث این باغ زیبا و تماشایی، حفظ فرهنگ و اصالت مردم شرق گیلان با استفاده از مجسمه‌ها و بناهایی است که چگونگی امرار معاش مردم این منطقه را نشان می‌دهند. این باغ، محیطی مناسب برای تورهای گردشگری است.

اقامت در واجارگاه

برای اقامت در شهر زیبای واجارگاه، می‌توان در جنگل‌ها کمپ کرد. گزینه اجاره ویلا و خانه‌های روستایی نیز در این منطقه در دسترس شما هستند. یک اقامتگاه بومگردی نیز در نزدیکی این منطقه وجود دارد که اقامتی آرامش‌بخش را با فضای دوست‌داشتنی و گرم خود به شما پیشنهاد می‌کند.

اقامتگاه بومگردی نارنج‌بوم در روستای شب خوسکله شهرستان رودسر قرار دارد. این خانه روستایی در باغی از درختان نارنج، انجیر، هلو و گلابی جنگلی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع، واقع شده است. این خانه گیلکی دو طبقه با معماری خانه‌های سنتی شرق گیلان، ظرفیت میزبانی از ۲۵ گردشگر در پنج اتاق را دارا است.

قدمت اقامتگاه بوم‌گردی نارنج‌بوم به ۸۰ سال پیش برمی‌گردد و از مصالح استفاده‌شده برای ساخت آن، می‌توان به کاهگل، سنگ و چوب اشاره کرد. هر اتاق این اقامتگاه دارای یک در خروجی به تراس است. مناظر خارق‌العاده از کوه سماموس و جنگل‌های اطراف، محیطی مناسب برای استراحت و دوری از هیاهوی شهری را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

در حیاط اقامتگاه، یک بنای سنتی به نام کندوج وجود دارد که محل نگهداری شالی‌های برنج است و با معماری منحصربه‌فرد خود شما را حسابی شگفت‌زده خواهد کرد. بازدید از موزه صنایع دستی و بازارچه محصولات روستایی در داخل اقامتگاه را فراموش نکنید.

مسیر دسترسی به واجارگاه

در بخش خروجی جاده شهرستان كلاچای به چابكسر، یک  جاده فرعی وجود دارد كه شما را به‌سمت روستای سرسبز و بهشتی واجارگاه می‌برد. این شهر کوچک بر دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز واقع شده است.

بهترین زمان سفر به واجارگاه

دمای میانگین سالانه در این منطقه، ۲۳ درجه سانتی‌گراد است و مردم این منطقه حدود ۱۰ روز یخبندان در سال را تجربه می‌کنندبهترین زمان سفر به واجارگاه، فصل بهار است، زیرا علاوه بر مطبوع بودن آب‌و‌هوا با مناظری بهشتی از جنگل‌های سبز و گل‌های زیبا در این منطقه روبه‌رو خواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف واجارگاه

از فعالیت‌های گردشگری جذاب در اطراف شهر زیبای واجارگاه می‌توان به صعود به کوه سماموس، کمپ‌کردن در روستاهای کوهپایه‌ای، مزه‌کردن غذاهای لذیذ گیلانی و خرید صنایع دستی اشاره کرد. رودخانه پلرود، جنگل دهقان ماچیان، مناظر مزارع برنج کلاچای، باغات چای و مرکبات، پارک شهر و مجتمع ساحلی و سالم‌سازی نگین شمال و بقاع متبرکه امیربنده بی بالان و ماچیان از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر کلاچای هستند که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن‌ها را در سفر به این منطقه زیبا از دست بدهید.

فراموش نکنید که در تمام سفرهای خود، وظیفه داریم که یک گردشگر مسئول باشیم و از محیط‌زیست مراقبت کنیم و به آن اهمیت بدهیم تا مناطق زیبایی چون واجارگاه، همیشه زیبا و سرسبز باقی بمانند.

 

مطالب مرتبط با واجارگاه

برچسب ها

  • رودسر
  • واجارگاه
  • واجارگاه در گیلان
  • شهر واجارگاه
  • شهرستان رودسر
  • باغ مهستان واجارگاه
  • جواهردشت
  • اشكورات گالش
  • روستای بزکویه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: