تبلیغات تبلیغات تبلیغات
آبشار آلوچال

 آبشار آلوچال را باید یکی از زیباترین آبشارهای استان سمنان بدانیم. این آبشار که در شهرستان شاهرود و در میان جنگل ابر قرار دارد، می‌تواند برای ساعت‌ها شما راشگفت‌زده کند.

شاهرود را باید یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهای ایران بدانیم. این شهر دارای دو اقلیم کاملا متفاوت و گاها متضاد است. شما در شمال شاهرود اقلیم خزری و معتدل را تجربه خواهید کرد ودر جنوب و جنوب شرق این شهر با اقلیم بیابانی و کویر مواجه می‌شوید. این اقلیم متفاوت باعث شده جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی در این شهر دیده شود. در شاهرود از رود، جنگل، آبشار که بیشتر متناسب با آب و هوای مرطوب و معتدل است، دیده می‌شود تا کویرهای بی‌آب که دارای پوشش حیوانی و گیاهی متناسب با خودش می‌باشد.

یکی از زیباترین جاذبه‌های شاهرود که در میان طبیعت‌گردان و طبیعت‌دوستان معروف شده، جنگل ابر این شهر است. جنگلی زیبا که در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد. در میان این جنگل آبشارهای بسیاری دیده می‌شود که آلوچال یکی از این آبشارهای زیباست.

 

آبشار آلوچال در میان جنگل ابر

آبشار آلوچال همانطور که گفته شد در میان جنگل ابر قرار دارد. این آبشار یکی از ده‌ها آبشار موجود در جنگل ابر است. اما زیبایی این آبشار به حدی است که برخی از منابع به آن لقب عروس آبشارهای جنگل ابر را داده‌اند. آبشار آلوچال از سمت غرب به کوه یخام و تکیانو و از طرف جنوب به کوه قاسم و کوه ابر و قطری، از سمت شرق به منطقه اولنگ طو و از شمال به جنگل‌های استان گلستان می‌رسد.

آبشار از دو آبشار بزرگ تشکیل شده که از فاصله چند متری روی هم ریخته و آبشار اصلی آلوچال را تشکیل می‌دهند. طول این آبشار در حدود ۲۵ متر می‌باشد که دیدن آن در میان جنگل‌ها هیرکانی می‌تواند لذت‌بخش باشد.

موقعیت آبشار آلوچال

 آبشار آلوچال در میان درختان جنگل ابر قرار دارد و از یک مسیر پاکوب دسترسی به آن امکان‌پذیر است. برای رفتن به این آبشار ابتدا باید به روستای ابر که در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود می‌باشد، بروید. بعد از ورود به روستای ابر راهی منطقه‌ای به نام شیرین‌آباد شوید.

از این جا به بعد باید مسیر را پیاده طی کنید و بخشی از مسیر بدون علامت و نشانه می‌باشد. مسیر را به سمت کوه رستم در پیش بگیرید و بعد از یک ساعت پیاده‌روی می‌توانید آبشار آلوچال را مشاهده کنید.

پوشش گیاهی و حیوانی منطقه

آبشار در میان جنگل ابر قرار دارد. در این منطقه که به جنگل‌های هیرکانی استان گلستان می‌رسد، پوشش گیاهی و حیوانی متنوعی را شاهد هستید. پوشش حیوانی اطراف آبشار آلوچال را می‌توان شامل روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، کبک، کبوتر جنگلی، بز، شوکا، خرگوش، کل، بلدرچین و... بدانیم.

در میان این زیبایی‌ها پوشش گیاهی منطقه را می‌توان ممرز، بلوط، افر، اسپرس، چوبک، شبدر، دم روباهی، گونه‌های کلاه میرحسن، آویشن و غیره نام برد.

دسترسی به آبشار آلوچال

برای رفتن به آبشار آلوچال باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. بخشی از مسیر نیاز به جنگل‌نوردی هست و در کنار آن نیاز به یک راهنمای محلی به شدت احساس می‌گردد.

برای این آبشار مسیرهای تور گردشگری تعریف شده که می‌توانید با تورهای گردشگری که به صورت کمپینگ هستند همراه شوید تا علاوه بر لذت از مسیر، شب را نیز با صدای آبشار بگذرانید. در صورتی که علاقه‌ای به سفر با تورهای گردشگری ندارید، حتما با یک راهنمای محلی این مسیر را طی کنید. چرا که علاوه بر اینکه نیاز به برخی تجهیزات جنگل‌نوردی وجود دارد، مسیر نیز نشانه و علامتی برای راهنمایی ندارد.

بهترین زمان سفر به آبشار آلوچال

بهترین زمان سفر به آبشار آلوچال را باید فصل بهار، اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز بدانیم.

همچنین اگر تمایل دارید که در میان ابرها قدم بزنید حتما پیش از سفر، وضعیت آب و هوای منطقه و میزان ابری بودن هوا را چک کنید. و در آخر اینکه برای دیدن اقیانوس ابرها باید به نقاط مرتفع بروید و در کنار آبشار آلوچال تنها می‌توانید در میان ابرهای قدم بزنید.

 توصیه‌های مهم در سفر به آبشار آلوچال

پیش از سفر به این آبشار شرایط جوی را بررسی کنید به ویژه در فصل پاییز که احتمال بارندگی نیز وجود دارد. در سفرتان به این آبشار و جنگل ابر همواره مراقب پوشش گیاهی و حیوانی منطقه باشید. پایتان را بر روی لانه حیوانات نگذارید و تا جای امکان از مسیرهای پاکوب استفاده کنید.

در زمان پیاده‌روی تا جای امکان با صدای آرام صحبت کنید، زیرا شما وارد خانه حیوانات و گیاهانی شده‌اید که برخی از آنها شاید از وجود شما در آن مکان خوشحال نباشند. همچنین اگر تصمیم به شب‌مانی دارید، زباله‌هایتان را در جنگل رها نکنید.

 

 

مطالب مرتبط با آبشار آلوچال

برچسب ها

  • آبشار آلوچال
  • آبشار آلوچال سمنان
  • آلوچال
  • آبشار آلوچال در شاهرود
  • آبشار آلوچال شاهرود
  • دیدنیهای شاهرود
  • اولنگ طو
  • شیرین‌آباد

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: