تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
دریاچه طاووس گولی

 دریاچه طاووس گولی یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر است که طبیعت بکر اطراف آن و ییلاق عشایر آن را به یکی از غنی‌ترین مناطق اردبیل تبدیل کرده است.

دریاچه طاووس گلی یکی از جاذبه‌های اصلی مشگین شهر است که همچون نگینی درخشان، جلوه دامنه‌های سبلان را دوچندان می‌کند. مشگین شهر، شهری در کوهپایه‌های سبلان و در استان اردبیل است. جاهای دیدنی مشگین شهر، به‌واسطه موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و تاریخی پرفراز‌نشیب، فرای حد شمارش است.

معرفی دریاچه طاووس گولی

دریاچه طاووس گؤلی که در گویش محلی به آن «تؤوس گؤلی» نیز گفته می‌شود، در جنوب شرقی مشگین شهر و در استان اردبیل واقع شده است. مشگین شهر در دامنه کوه سبلان قرار دارد و به همین دلیل، دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در برگرفته است. طاووس گولی که گاه به اشتباه از آن با عنوان «طاووس گلی» نیز یاد می‌شود، بزرگترین دریاچه، بین دریاچه‌های متعدد این شهرستان است. دریاچه طاووس گولی در شرق روستای ییلاقی «موئیل» قرار گرفته است و از غرب، با دشت‌های سرسبز «هوشنگ میدانی» محدود می‌شود.

نام این دریاچه که یکی از جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود، معنای دریاچه‌ای را دارد که به زیبایی طاووس است. «گؤل» در زبان ترکی آذری، در معنای «استخر» یا «دریاچه» به‌کار برده می‌شود. طاووس گولی از آب شدن برف‌های قله سبلان به‌وجود می‌آید؛ به‌گونه‌ای که جویبارهای متعدد از دامنه کوهستان جاری می‌شوند و با جمع شدن در پشت یک سد خاکی طبیعی، این دریاچه را پدید می‌آورند.

حوزه تالاب طاووس گولی، منطقه‌ای ییلاقی به‌حساب می‌آید که هنوز با هجوم گردشگران، طبیعت بکر و زیبای خود را از دست نداده است. این دریاچه که قریب به نیم کیلومتر وسعت دارد، در دشتی وسیع و پهناور واقع شده است که سرسبزی و طراوت روح‌نواز آن، نفس را در سینه حبس می‌کند. حاشیه طاووس گولی از نی‌زارهایی کوتاه و بلند پوشیده شده است و ترکیب این پوشش گیاهی منحصربه‌فرد با چادرها و آلاچیق‌های «ایل مقانلو»، منظره‌ای رویایی خلق می‌کند.

طایفه مغانلو، از زیرشاخه‌های ایل بزرگ «شاهسون» به‌حساب می‌آیند و با قدمتی طولانی، معمولا اطراف دریاچه را برای سکونت برمی‌گزینند. علاوه بر عشایر، روستاهای پایین دست تالاب طاووس گولی نیز از آب ان برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند. طاووس گولی در اغلب اوقات سال پر آب است و به‌ندرت می‌توان کم‌آب شدن آن را شاهد بود.

مسیر دسترسی به دریاچه طاووس گولی

مشگین شهر در ۹۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد و دریاچه طاووس گولی، ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع شده است. «قلیچقلو»، نزدیک‌ترین روستا به این دریاچه است که در ۱۰ کیلومتری آن واقع شده است.

باید توجه داشت که جاده هموار برای رسیدن به طاووس گولی، تنها تا روستای قلیچقلو امتداد دارد و پس از آن، جاده‌ای خاکی و بسیار ناهموار پیش رو خواهید داشت که دسترسی به دریاچه را برای اتومبیل‌های معمولی شخصی، تقریبا غیرممکن می‌کند. این موضوع، خود یکی از دلایل بکر ماندن منطقه و حفظ طبیعت بی‌بدیل آن است. متداول‌ترین مسیر دسترسی به طاووس گولی از مشکین شهر به‌ترتیب از روستای «آلنی»، روستای «ساربانلار» و روستای قیلچیقلو می‌گذرد. دسترسی به این دریاچه همچنین از طریق جاده‌های خاکی و ییلاقی آبگرم «شابیل» و روستای موئیل نیز امکان‌پذیر است. برای علاقه‌مندان به پیاده‌نوردی و کوهپیمایی نیز مسیری رویایی وجود دارد که «پلان توکن» نامیده می‌شود و از روستای موئیل می‌گذرد.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه طاووس گولی

دامنه‌های کوه سبلان، زیستگاه گیاهان و جانوران فراوانی است که خود از جاذبه‌های منطقه محسوب می‌شوند. حوزه دریاچه طاووس گولی و دشت پهناور آن نیز از این قاعده مستثنا نیستند و بنابر داده‌های سازمان حفاظت از محیط زیست منطقه، حدود ۲۵۶ گونه گیاهی در این منطقه قابل‌مشاهده است.

حوزه دریاچه طاووس گولی دارای غنی‌ترین پوشش‌های گیاهی و جانوری اردبیل است.

یکی از شاخصه‌های اصلی طاووس گولی، وجود پرنده‌های بومی و مهاجر آن است که زیبایی‌های وصف‌ناپذیری را پدید آورده‌اند. از جمله حیوانات بومی در دامنه‌های سبلان می‌توان به خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، گرگ، کل، بز، انواع سمور، خرگوش، راسو و ... اشاره کرد که عموما در منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع دیده می‌شوند. ماهی قزل‌‌آلا و کپور نیز ماهی‌های بومی دریاچه طاووس گولی هستند و تماشای آن‌ها در آب‌های زلال این دریاچه، لذت بازدید شما را دوچندان خواهد کرد.

تفریحات دریاچه طاووس گولی

  • آب تنی: عمق تالاب طاووس گولی به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما می‌توان حدس زد که بخش‌های نزدیک به ساحل، برای آب‌تنی مناسب است.
  • ماهیگیری: به‌نظر نمی‌رسد که به‌جز برخی فصل‌های خاص، منعی برای ماهی‌گیری در دریاچه طاووس گولی وجود داشته باشد. اگر اهل چنین فعالیتی هستید، بازدید از این دریاچه را از دست ندهید.
  • پیاده روی و کوهنوردی: مناظر دامنه‌های کوه‌های سبلان، به‌ویژه مناظر مشرف به دریاچه طاووس گولی، برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی بسیار مناسب است. گشت‌گذار در پستی‌بلندی‌های سرسبز و دست‌نخورده این منطقه، به‌واقع روح انسان را جلا می‌دهد.

امکانات رفاهی اطراف دریاچه طاووس گولی

طبیعت اطراف دریاچه طاووس گولی بکر و دست نخورده است و تجربه یک طبیعت‌گردی تمام عیار را برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ ازاین‌رو، نیاز است تا آب و مواد غذایی مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. اگر قصد شب‌مانی در طبیعت را دارید، ضمن توجه به وضعیت آب‌وهوا، چادر و کیسه خواب را فراموش نکنید. گفتنی است که پس از سفر یک روزه در طبیعت اطراف دریاچه طاووس گولی، می‌توانید از اقامتگاه‌های مشگین‌شهر نیز استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به طاووس گولی

استان اردبیل و علی‌الخصوص مشگین‌ شهر، از مناطق سردسیر کشور هستند و به همین دلیل، برای سفرهای تابستانی مقصد مناسبی تلقی می‌شوند. در اوایل بهار، هنوز آب‌وهوای منطقه سرد است؛ اما اواسط این فصل، اوج شکوه طبیعت را در کوه‌پایه‌های سبلان مشاهده خواهید کرد. از اواسط پاییز به بعد هوای منطقه روی به سردی می‌گذارد و در زمستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و راه‌های مواصلاتی، دسترسی به طاووس گولی جز به‌سیله خودروهای کوهستانی، غیرممکن می‌شود. با این حال زیبایی مناظر زمستانی این منطقه نیز فراتر از حد تصور است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه طاووس گولی

شهرستان مشگین شهر

مشکین شهر که به‌دلیل تغییرات آوایی، امروزه با عنوان مشگین شهر از آن یاد می‌شود، از شهرستان‌های مرزی ایران است که در ارتفاع ۱۶۲۵ متر از سطح دریا قرار گرفته است. در سفر به دریاچه طاووس گولی، بازدید از این شهر را که محل تلاقی تاریخ و طبیعت است از دست ندهید. سنگ‌افراشته‌ها و کتیبه‌های سنگی، غارهای دستکند و قلعه‌های متعدد، از آثار تاریخی و بی‌نظیر مشگین شهر هستند که در کنار کوهسار‌ها، جویبارها و دشت‌های سرسبز، سرزمینی رویایی را پدید می‌آورند.

قله سبلان

قله سبلان یا ساوالان با ۴۸۱۱ متر، سومین قله مرتفع‌ ایران محسوب می‌شود و آتشفشانی نیمه فعال است. پیست اسکی «آلوارس»، محبوب‌ترین جاذبه گردشگری سبلان محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را به خود فرا می‌خواند. بر فراز آتشفشان سبلان که نزد بومیان و عشایر از تقدس ویژه‌ای برخوردار است، دریاچه‌ای زیبا قرار دارد. این دریاچه پاداش ارزشمند کوه‌نوردانی است که رنج صعود به این قله افسانه‌ای را به‌ جان می‌خرند.

سایر دریاچه های مشگین شهر

سد «احمد بیگلو»، دریاچه «آیقار» یا «صمد گولی»، دریاچه «جیران گولی»، دریاچه «آت گولی»، سد «قره قیه» و چندین سد و دریاچه دیگر، همچون مروارید‌های متصل به‌هم، گلوبندی شایسته را برای مشگین شهر تشکیل داده‌اند و هرکدام از ویژگی‌های منحصر‌به فرد خود را دارند. در سفر به مشگین شهر، به هر سو که بنگرید دریاچه‌هایی را خواهد دید که از سخاوت جویبارها و چشمه‌سارهای سبلان پدید آمده‌اند.

روستای موئیل

روستای موئیل یکی از سردسیرترین روستاهای کشور و از جاهای دیدنی مشگین ‌شهر است که به‌دلیل چشمه‌های آبگرم متعدد و مراکز آب‌درمانی، از گردشگران بسیاری پذیرایی می‌کند. رودخانه «خیاوچایی» که زیستگاه قزل‌آلای خال‌قرمز نیز هست، از این روستا می‌گذرد. همچنین کوه‌نوردانی که قصد صعود به سبلان را دارند، مسیر روستای موئیل را در پیش می‌گیرند.

آبگرم شابیل

یکی از مشهورترین چشمه‌های آب‌گرم اردبیل در دامنه کوه سبلان، آبگرم شابیل است که خواص درمانی و اعجاب‌انگیز آن، گردشگران بسیاری را به سوی خود می ‌کشاند. متوسط دمای این چشمه آبگرم که در مسیر صعود به قله قرار دارد، ۴۵ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری شده است‌

به یاد داشته باشیم که زمین برای بقای خود به دست‌ها، اندیشه‌ها و اراده‌ راسخ ما نیاز دارد؛ بنابراین در طبیعت‌گرد‌ی‌های خود، از هر عملی که موجبات آسیب به طبیعت را فراهم می‌کند، دوری کنیم.

 

مطالب مرتبط با دریاچه طاووس گولی

برچسب ها

  • آلوارس
  • دریاچه طاووس گولی مشگین شهر
  • دریاچه طاووس گولی اردبیل
  • دریاچه طاووس گولی
  • طاووس گولی
  • تؤوس گؤلی
  • هوشنگ میدانی
  • قلیچقلو
  • ساربانلار
  • پلان توکن
  • احمد بیگلو
  • صمد گول
  • قره قیه

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: