تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
روستای نوا و دشت آزو

روستای نوا و دشت آزو از زیباترین ییلاق‌های نزدیک تهران در مازندران هستند. بهترین چشم‌انداز قله دماوند، در روستای نوا و دشت آزو دیده می‌شود.

روستای نوا و دشت آزو دارای جاذبه‌های رنگارنگی مانند طبیعت سرسبز، باغ‌های رنگارنگ میوه، مراتع پر گل و دشت لاله‌های وحشی است. روستای نوا در مسیر دسترسی به دشت آزو قرار دارد و پیاده‌روی از روستای نوا تا دشت آزو از زیباترین بخش‌های سفر به این منطقه است. بهترین چشم‌انداز قله دماوند از روستای نوا و دشت آزو، هر سال عکاسان زیادی را به این مناطق جذب می‌کند.

فاصله نزدیک روستای نوا و دشت آزو تا تهران، بر محبوبیت این مناطق ییلاقی افزوده‌ است. کمپ در دشت آزو نیز مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان اقامت در طبیعت است. آسمان شب روستای نوا و دشت آزو از بهترین گزینه‌های رصد آسمان در ایران محسوب می‌شوند و گردشگران زیادی در قالب تورهای آسمان نگری به این مناطق سفر می‌کنند. اگر تابه‌حال به این مناطق زیبا در مازندران نرفته‌اید، با ما همراه شوید تا با جاذبه‌های منحصربه‌فرد روستای نوا و دشت آزو آشنا شوید و برای سفر به این مناطق سرسبز و رنگارنگ، برنامه‌ریزی کنید.

معرفی روستای نوا و دشت آزو

روستای نوا و دشت آزو از توابع بخش لاریجان در شهرستان آمل هستند. این منطقه خوش آب و هوا با دهکده ییلاقی و دشت پر گل در استان مازندران، میان طرفداران طبیعت‌گردی جایگاه ویژه‌ای دارند. روستای نوا از خنک‌ترین مناطق ییلاقی نزدیک به تهران است و هر سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. باغ‌های رنگارنگ میوه در تابستان، جلوه زیبایی به روستای نوا می‌دهند. آب و هوای پاکیزه و طبیعت زیبای روستا، طبیعت دوستان را به این دهکده ییلاقی جذب می‌کنند. در سراسر روستای نوا، چشمه‌های طبیعی با آب زلال و خنک جوشیده‌اند و در دامنه کوه‌های البرز در اطراف روستا، لاله‌های وحشی خودنمایی می‌کنند.

آسمان صاف و آبی روستای نوا از بهترین رصدگاه‌های کشور است و تورهای زیادی در قالب آسمان‌نگری، علاقه‌مندان زیادی را در طول سال به این منطقه می‌آورند.

ویژگی اصلی روستای نوا دسترسی آن به دشت آزو است. دشت آزو در ارتفاعات روستای نوا قرار دارد و سراسر آن را گل‌های وحشی و سبزه‌زار گسترده پوشانده‌ است. در فصل بهار و تابستان، سرسبزی دشت بیشتر می‌شود و در بهار گل‌های زرد در پهنای دشت خودنمایی می‌کنند. دشت آزو بهترین چشم‌انداز دماوند را دارد. زیبایی آسمان شب دشت آزو خیره‌کننده است و به همین دلیل علاقه‌مندان زیادی در این منطقه کمپ می‌کنند. دشت آزو دماوند از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است.

جاهای دیدنی روستای نوا بسیار هستند و پیاده‌روی از روستای نوا تا دشت آزو، در هوای پاک کوهستانی این منطقه، بسیار لذت‌بخش است. پیمایش دشت آزو و تماشای طبیعت زیبای این دشت در جوار قله دماوند نیز آرامش زیادی دارد و لحظات خاطره‌انگیزی می‌سازد. آسمان روستای نوا و دشت آزو در شب، از دیگر جاذبه‌های منحصربه‌فرد این مناطق است.

دشت آزو زیباترین چشم‌انداز از قله دماوند را دارد و  قدم زدن در این دشت دیدنی در کوهپایه‌های البرز، خستگی را از بین می‌برد. در سمت دیگر دشت آزو، قله پاشوره قرار گرفته است. این کوه مورد توجه علاقه‌مندان به کوهنوردی قرار دارد.

به‌دلیل جاذبه‌های بکر و طبیعی روستای نوا و دشت آزو، تور دشت آزو از تهران و دیگر شهرهای شمالی، هر ساله برگزار می‌شوند و مسافران را به بازدید از این منطقه می‌برند. در ورودی روستای نوا، گذشتن از پل آهنی برای اتوبوس‌ها مقدور نیست؛ به همین دلیل تورها در این مسیر با مینی‌بوس گردشگران را جابه‌جا می‌کنند.

در گویش مازندرانی «وا» به‌معنای باد است. در روستاهای اطراف نوا بادهای موسمی شدیدی می‌وزند که در مقایسه با آن‌ها، روستای نوا وزش بادهای کمتری دارد. به همین دلیل نام این روستا را نوا گذاشتند.

روستای نوا و دشت آزو کجا هستند؟

روستای نوا و دشت آزو در دامنه‌های سرسبز البرز قرار گرفته‌اند. روستای نوا در مازندران، با تهران در حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد که پیمودن این فاصله در حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد. روستای نوا با شهر آمل نیز در حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. دشت آزو در نزدیکی روستای نوا و در جنوب شرقی این روستا قرار گرفته است. برای رسیدن به دشت آزو کافی است در مسیر رودخانه روستا پیاده‌روی سبکی، کمتر از یک ساعت داشته باشید.

  • آدرس روستای نوا و دشت آزو: استان مازندران، کیلومتر ۸۸ جاده هراز، جاده فرعی نوا، روستای نوا، دشت آزو

مسیر دسترسی به روستای نوا و دشت آزو

فاصله تهران تا روستای نوا از ابتدای خروجی شرقی در بزرگراه یاسینی در حدود ۱۰۰ کیلومتر است. برای رسیدن به این خروجی شرقی تهران می‌توانید از بزرگراه‌های شهید زین‌الدین، بزرگراه بابایی یا جاده دماوند بگذرید و به بزرگراه یاسینی برسید. سپس با ادامه مسیر در بزرگراه تهران پردیس و گذشتن از بومهن و رسیدن به رودهن، در مسیر دو راهی جاده فیروزکوه و هراز از سمت چپ به جاده هراز وارد شوید.

فاصله تهران تا دشت آزو شامل دو ساعت حرکت با ماشین شخصی و ۴۵ دقیقه پیاده‌روی است که درمجموع سه ساعت طول خواهد کشید

در ادامه مسیر، با گذشتن از روستاهای رینه و نیاک به جاده فرعی نوا در سمت راست روستا خواهید رسید. این خروجی دو تا سه کیلومتر بعد از آب اسک است. از ابتدای این جاده تنها ۱۰ کیلومتر تا روستای نوا فاصله دارید، که به‌دلیل پیچ‌وخم‌های این جاده در حدود ۲۰ دقیقه طی کردن آن زمان می‌برد. در میانه مسیر، به دو راهی خواهید رسید که برای رسیدن به روستای نوا باید به‌سمت راست وارد شوید. روستای نوا در انتهای این جاده و پس از «درزی محله» قرار گرفته است.

برای رسیدن به دشت آزو در امتداد رودخانه روستا حرکت کنید. مسیر پیاده‌روی دشت آزو سخت نیست و برای سالمندان و کودکان نیز میسر است. شروع این مسیر از کارخانه آب معدنی در روستای نوا است. در جوار این کارخانه، پارکینگ مناسبی برای ماشین‌ها وجود دارد. مسیر پیاده‌روی به‌سمت دشت آزو در حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. فاصله تهران تا دشت آزو شامل دو ساعت حرکت با ماشین شخصی و ۴۵ دقیقه پیاده‌روی است که درمجموع سه ساعت طول خواهد کشید.

از شهرهای شمالی در مسیر شمال به جنوب جاده هراز به خروجی روستای نوا می‌رسید و شهرهای شمال شرقی و شرقی در مسیر دسترسی به روستای نوا، از سمنان و جاده فیروزکوه می‌گذرند

تردد به روستای نوا و دشت آزو از شهرهای شمالی نیز از طریق مسیر شمال به جنوب جاده هراز میسر است. روستای نوا در ۹۰ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد و یک ساعت پس از گذشتن از جنگل الیمستان به روستای نوا می‌رسید. مسیر دسترسی شهرهای شرق و شمال شرق کشور و مشهد به روستای نوا، از شهر سمنان و جاده فیروزکوه می‌گذرد.

از سمنان تا جاده فیروزکوه بروید و پیش از خروجی «ارجمند» در سمت چپ به خروجی «لاسم» وارد شوید. این راه به جاده هراز، پیش از آب اسک می‌رسد و ادامه مسیر، همان مسیر یاد شده است. اگر ساکن سایر نقاط کشور هستید، برای رفتن به روستای نوا بهترین راه از طریق تهران است. با رسیدن به تهران و وارد شدن به جاده هراز، می‌توانید به روستای نوا بروید. شهرهای شمال شرقی می‌توانند در مسیر جاده شمالی نیز حرکت کنند؛ اما این مسیر طولانی‌تر می‌شود.

بهترین زمان سفر به روستای نوا و دشت آزو

بهترین زمان سفر برای بازدید از باغ‌های میوه در روستای نوا و گل‌های سرسبز دشت آزو، از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است. در این فاصله مراتع کاملا سرسبز، دشت پوشیده از گل‌های زرد و کوهپایه‌ها مملو از لاله‌های وحشی می‌شوند.

بهترین زمان سفر برای بازدید از باغ‌های میوه در روستای نوا و گل‌های سرسبز دشت آزو از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است

مسیر پیاده‌روی از روستای نوا تا دشت آزو در این زمان پر از گل‌های دارویی و معطر مانند آویشن، پونه، شنگ، بابونه و گلپر است. می‌توانید در طول پیمایش دشت آزو، از این گیاهان دارویی بچینید. تا اواسط مهرماه شرایط برای سفر به روستای نوا و دشت آزو مهیا است، اما در فصل زمستان سفر به این مناطق توصیه نمی‌شود. بیشتر ساکنان روستای نوا نیز، زمستان را در آمل و روستاهای گرم‌تر اطراف می‌گذرانند.

به‌دلیل قرار گرفتن روستای نوا و دشت آزو در مناطق کوهستانی، در فصل‌های پاییز و زمستان این مناطق بسیار سرد می‌شوند. در زمستان مسیر دسترسی به دشت آزو پر از برف است و تردد به دشت بسیار سخت می‌شود. آب و هوای دشت آزو و روستای نوا در بهار و تابستان بسیار عالی است. در این فصول بیشترین گردشگران به این منطقه وارد می‌شوند. از آغاز بهار، طبیعت دشت آزو بسیار سرسبز و پرگل می‌شود.

هر سال و در تاریخ ۲۶ تیرماه، آیین «نورگون» در روستای نوا برگزار می‌شود. این مراسم با جشن و پایکوبی و روشن کردن آتش همراه است و ریشه در داستان پیروزی فریدون بر ضحاک دارد. در نقاط مختلف روستا، جوانان در این روز به شادی و پخش کردن شیرینی می‌پردازند. اگر به آیین و رسوم کهن ایرانی در نواحی مختلف کشور علاقه دارید، می‌توانید در این زمان به روستای نوا سفر کنید.

در سفر به روستای نوا و دشت آزو کجا اقامت کنیم؟

در سفر به روستای نوا و دشت آزو برای بهره‌مندی بیشتر از زیبایی‌های این منطقه و اطراف آن می‌توانید شب را در روستای نوا بمانید. اقامت در روستای نوا در کلبه‌های محلی و خانه‌های روستایی امکان‌پذیر است. مردم خون‌گرم این روستا خانه‌های روستایی را به گردشگران اجاره می‌دهند.

بسیاری از گردشگران به کمپ کردن در دشت آزو علاقه دارند. با اقامت در دشت آزو و کمپ شبانه، فرصت تماشای آسمان پرستاره این منطقه را در شب خواهید داشت. برای این منظور کلیه لوازم مورد نیاز را با خود ببرید و در قسمت‌های صاف و کم گیاه در نزدیکی دامنه‌ها چادرتان را بر پا کنید. این نقاط شما را از بادهای شدید دشت آزو در امان نگاه می‌دارد. در مسیر صعود به‌سمت قله پاشوره، چند کلبه چوبی وجود دارند که برای کمپ کردن و برپایی چادر مناسب هستند.

در سفر به روستای نوا و دشت آزو با خود چه ببریم؟

کفش مناسب برای پیاده‌روی از ضرورتی‌ترین وسایل است. اگر قصد کوه‌پیمایی در قله پاشوره یا کوه‌های اطراف را دارید، حتما کفش ساقدار و مناسب کوهنوردی بپوشید. دشت آزو منطقه‌ای گسترده، بدون سایه است و به‌دلیل هوای پاکیزه آن، آفتاب مستقیم می‌تابد. در پیاده‌روی در دشت آزو به کلاه آفتابگیر، عینک دودی و کرم ضدآفتاب نیاز خواهید داشت. یک کوله‌پشتی سبک با لوازم ضروری شخصی و لباس اضافه نیز همراه ببرید. دوربین عکاسی‌تان را در سفر به روستای نوا و دشت آزو فراموش نکنید. مناطق اطراف این ییلاق‌های زیبا، زیباترین منظره‌ها را برای عکاسی دارند.

دشت آزو بکر است و با روستا در حدود یک ساعت فاصله دارد، پس برای اتراق در دشت آزو همه وسایل کمپ را با خود ببرید

برای اقامت در طبیعت و کمپ در دشت آزو، همه وسایل مورد نیاز را با خود ببرید. این منطقه بسیار بکر است و هیچ امکاناتی ندارد. پس غذای سبک و آب کافی برای مدت اقامتتان همراه داشته باشید. برای اقامت شبانه کیسه خواب از شما محافظت می‌کند. شب‌های این منطقه حتی در تابستان سرد است، لباس و پتوی مناسب را فراموش نکنید و شب‌ها مواد غذایی را حتما داخل چادر قرار دهید.

اگر تمایل به آشپزی در طبیعت دارید، برای روشن کردن آتش از مکان‌هایی که قبلا از آن جا برای این منظور استفاده شده است، آتش روشن کنید و هیزم مورد نیاز را از روستا با خود ببرید. پس از اتمام کار،‌ آتش را کامل خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که برای پیمایش دشت آزو و اطراف آن، در مسیرهای پاکوب مشخص گام بردارید تا به گل‌ها و گیاهان آسیبی نرسد. کیسه زباله حتما همراه ببرید و هیچ ردی از خود در این طبیعت ارزشمند به جا نگذارید.

جاهای دیدنی اطراف روستای نوا و دشت آزو

علاوه بر جاذبه‌های بکر روستای نوا و دشت آزو، در حوالی این منطقه دیدنی‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند. منطقه «اورا» در نزدیکی روستای نوا، تپه‌ای روبه‌روی کوه دماوند با منظره‌ای جذاب است. «اولسکان» نیز در میان دو دره در سمت راست اورا، چشم‌انداز زیبایی دارد. منطقه «آزاب» در بالادست روستای نوا، کوهی سرسبز با مراتع حیوانات است. در منطقه «صفراروآر» در دره بالا دست روستای نوا، چشمه‌های آب سرد فراوانی جوشیده‌اند. در مرتفع‌ترین منطقه در بالادست روستای نوا نیز منطقه «سیلک» قرار دارد که چشمه‌ای خروشان در آن جاری است.

«امام‌زاده یحیی» بنای متبرک مردم روستای نوا است و این مقبره در ورودی روستا قرار دارد. افراد زیادی از روستاهای اطراف برای زیارت این آرامگاه، به روستای نوا می‌آیند. تکیه و مسجد نوا نیز اهمیت بالایی برای ساکنان روستا دارد و محل برگزاری آیین‌های دینی و مراسم‌ مهم روستا است. «قلا پیش» و «قلا میرک» در گذشته محل قرار گرفتن قلعه‌های تاریخی بوده‌اند که امروزه دیگر اثری جز خرابه‌هایشان باقی نمانده است.

دشت آزو نقطه ابتدایی صعود به قله پاشوره است. بسیاری از گردشگران برای آمادگی جهت صعود به قله دماوند، ابتدا قله پاشوره را فتح می‌کنند. مسیر صعود به این قله در حدود ۶ تا هشت ساعت طول می‌کشد و مسیری دشوار است. در طول مسیر صعود به قله، گل‌های زیبای بهاری و لاله‌های وحشی در برابرتان قرار گرفته‌اند. برای پیمودن این راه و رسیدن به قله، به همراهی راهنمای آشنا به مسیر نیاز دارید و هرگز بدون کمک راهنما، اقدام به صعود به قله پاشوره نکنید. در انتهای مسیر مالرو از روستای نوا، دو کلبه چوبی برای استراحت کوهنوران ساخته‌اند که امکانات چندانی ندارند. در مسیر صعود به قله، چشمه‌های آب معدنی با آب زلال وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بنوشید.

«آبشار یخی نوا» در فاصله یک کیلومتری روستای نوا قرار گرفته است. با یک ساعت کوهنوردی به این آبشار زیبا خواهید رسید. آبشار یخی نوا از اوایل آذرماه تشکیل می‌شود و تا اواخر فروردین امکان بازدید از آن وجود دارد.

«آبشار شاهاندشت» در ۱۶ کیلومتری روستای نوا قرار دارد و برای رسیدن به این آبشار با پای پیاده مسیر طولانی را باید طی کنید و بازدید از آبشار شاهاندشت نیمی از روز طول می‌کشد.

«آبگرم رینه» نیز در فاصله ۳۰ کیلومتری از روستای نوا در جاده هراز قرار گرفته است و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. در اطراف این آبگرم امکان اقامت شبانه وجود دارد.

 

 

مطالب مرتبط با روستای نوا و دشت آزو

برچسب ها

  • آبگرم رینه
  • روستای نوا
  • دشت آزو
  • روستای نوا مازندران
  • دشت آزو مازندران
  • دشت آزو در آمل
  • آدرس روستای نوا
  • لاسم

مطالب مرتبط

شبکه های اجتماعی: